کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فراموش کردن ابتدای داستان‌ها، نشانه قطعی آلزایمر

فرادید , 18 شهريور 1400 ساعت 10:40

دانشمندان می‌گویند که این یافته‌ها می‌تواند روشی ارزان و دقیق برای تشخیص آلزایمر در افرادی باشد که آزمایش‌های بالینی آن‌ها نشانه‌ای از آلزایمر را نشان نمی‌دهد. آن‌ها می‌گویند مسائل مرتبط با حافظه نقش قناری در معدن زغال‌سنگ (آژیر هشدار) را ایفا می‌کند.


محققان انگلیسی می‌گویند فراموش کردن ابتدای داستان‌ها می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه و قطعی آلزایمر باشد. دانشمندان کشف کردند که تأخیر در به یادآوردن اطلاعات یک داستان می‌تواند با سطوح بالای پروتئین آمیلوئید بتا در مغز مرتبط باشد، این پروتئین یکی از نشانگر‌های بیماری آلزایمر است.

به گزارش تلگراف، دانشمندان می‌گویند که این یافته‌ها می‌تواند روشی «ارزان و دقیق» برای تشخیص آلزایمر در افرادی باشد که آزمایش‌های بالینی آن‌ها نشانه‌ای از آلزایمر را نشان نمی‌دهد. آن‌ها می‌گویند مسائل مرتبط با حافظه نقش «قناری در معدن زغال‌سنگ» [آژیر هشدار]را ایفا می‌کند.
 
دکتر دیوید برونو، از مدرسه روان‌شناسی در دانشگاه جان مور در لیورپول، که نویسنده اول این پژوهش است، می‌گوید: «بر اساس فرضیات وجود رسوب آمیلوئید در مغز نقطه شروع زوال سلول‌های عصبی در بیماری آلزایمر است.»

برونو می‌گوید، «ما هنوز علت آن را نمی‌دانیم، اما فراموش کردن ابتدای چیز‌ها یکی از نشانه‌های آلزایمر است. ما حدس می‌زنیم که این مسئله احتمالاً به ذخیره اطلاعات بر اساس توالی رویداد‌ها یا ترتیب وقایع مرتبط است. درواقع فراموش کردن توالی رویداد‌ها یکی از نشانه‌های اولیه هشداردهنده بیماری آلزایمر است.»

دانشمندان از دانشگاه لیورپول، ویسکانسین و مدیسون، داده‌های گردآوری‌شده در مرکز ثبت پیشگیری از آلزایمر در ویسکانسین را مطالعه کردند. این تحقیق شاخص، از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. از سال ۲۰۰۱ اطلاعات افراد ۵۰ سال به بالا با سابقه بیماری آلزایمر در خانواده اطلاعات خود را در این پایگاه داده ثبت کرده‌اند.

این محققان که نتیجه تحقیقشان در نشریه نورولوژی منتشر شده است، حافظه ۶۵۳ نفر را آزمایش کردند تا مشاهده کنند برایشان به خاطر آوردن ابتدای یک داستان برای آن‌ها آسان‌تر است یا به یادآوردن میانه یک داستان. آن‌ها سپس تعداد کوچکی از افراد را به عنوان نمونه آماری انتخاب کردند تا سطح آمیلوئید در مغز آن‌ها را اندازه‌گیری کنند و ببینند که آیا عملکرد حافظه به آزمایش عصب‌شناسی رایج مرتبط است یا نه.

دکتر برونو، می‌گوید: «ما می‌دانستیم افرادی که اولین چیز‌ها را در یک فهرست فراموش می‌کنند کسانی هستند که خطر فراموشی در آن‌ها بالاست؛ بنابراین در آزمایش جدید خود می‌خواستیم ببینیم که آیا این نکته در مورد سایر انواع حافظه‌ها—برای مثال به یاد آوردن داستان -- نیز صدق می‌کند یا نه.»

محققان کشف کردند که فراموش کردن ابتدای یک داستان با افزایش سطح پروتئین آمیلوئید در مغز مرتبط است. آلزایمر یکی از انواع فراموشی است که عملکرد مغز را مختل می‌کند که شامل از دست‌دادن‌حافظه، گیجی و مشکلات کلامی می‌شود.

محققان درباره این تحقیق گفتند که به یادآوردن ابتدای یک داستان بسیار آسان‌تر از به یاد آوردن اقلام یک فهرست است، زیرا داستان دارای ساختاری منسجم است، اما به یاد نیاوردن داستان نیز درست مانند فراموش کردن ابتدای یک فهرست، نشانه‌ای قطعی و درست از فراموشی است.

 

منبع: The Telegraph
ترجمه: سایت فرادید


کد مطلب: 54896

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54896/فراموش-کردن-ابتدای-داستان-ها-نشانه-قطعی-آلزایمر

میگنا
  https://www.migna.ir