شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۳
کد مطلب: 54898
۰

هیچ روشی در آموزش جای معلم و مدرسه را نمی‌گیرد

هیچ روشی در آموزش جای معلم و مدرسه را نمی‌گیرد
امان الله قرایی مقدم افزود: در تعلیم و تربیت باید دقت شود که هیچ روشی جای مدرسه و کلاس درس را نمی‌تواند بگیرد، حضور در کلاس و مدرسه تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری و شخصیت اجتماعی دانش آموزان دارد، حضور در جمع می تواند رفتارها و تعاملات دانش آموزان را در جامعه افزایش دهد.

وی ادامه داد: محیط مدرسه خود تعلیم دهنده است و دانش آموزان با حضور در جمع، تعاملات و رفتارهای جمعی و اجتماعی را یاد می گیرند، بنابراین هیچ چیز نمی‌تواند جای مدرسه را بگیرد مدرسه جای زندگی است پس بهتر است هر چه زودتر مدارس بازگشایی شود.

قرایی مقدم تصریح کرد: بنابراین برای رسیدن به این هدف نیاز است هر چه زودتر واکسیناسیون به صورت عمومی افزایش یابد البته شاهد هستیم که در روزهای اخیر دولت و وزارت بهداشت تلاش خوبی در زمینه تامین واکسن داشتند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون عمومی باید شامل تمامی اساتید دانشگاه ها، معلمان، دانش‌آموزان و دست‌اندرکاران سیستم آموزشی باشد.

قرایی مقدم با بیان اینکه نقش خانواده نیز در بازگشایی مدارس و سیستم آموزش بسیار مهم است تاکید کرد: خانواده ها نیز در این زمینه باید همکاری مناسبی داشته باشند و به فرزندان خود رعایت اصول بهداشتی و پروتکل ها را آموزش دهند، به آنها تاکید داشته باشند که با حضور در محیط مدرسه و جامعه پروتکل ها را رعایت کنند.

این استاد دانشگاه خوارزمی گفت: علاوه بر خانواده ها، نقش دولت و مدارس هم بسیار مهم است، آنها باید تلاش کنند که مقدمات برای بازگشایی مدارس فراهم شود و تمام این مراحل به درستی سنجیده شود، همچنین این بازگشائی برای همه انواع مدارس در همه نقاط کشور حتی مدارس دور دست نیز در نظر گرفته شود و امکانات و مقدمات بازگشایی مدارس شامل واکسیناسیون و تامین محیط های بهداشتی امن آماده شود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس یک امر چند جانبه است، گفت: بنابراین همه ارگان ها و نهادهای ذیربط چه مستقیم و چه غیر مستقیم به میدان بیایند و برای بازگشایی مدارس همت کنند.

وی ادامه داد: درحال حاضر در بسیاری از کشورها مدارس باز شده است، اما نیاز است تمهیداتی جدی و به‌ موقع توسط مسئولان و خانواده‌ها اندیشیده شود و شرایط برای بازگشایی مدارس مهیا شود تا با کمترین آفت از این ویروس بتوانیم با آن مقابله کنیم و در عین حال سیستم آموزشی هم به چرخه آموزش برگردد و مدارس بازگشایی شود.

قرایی مقدم تصریح کرد: اما برای بازگشایی نیاز است که همه دانشجویان، اساتید دانشگاه، دانش آموزان، معلمان و همچنین کادر آموزشی واکسینه شوند.

وی در خصوص نگرانی های خانواده دانش آموزان در زمینه بازگشایی مدارس گفت: در حال حاضر خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند و محیط را برای بازگشایی مدارس مساعد نمی‌دانند و برای فرستادن فرزندانشان به مدارس اکراه دارند، بنابراین از نظر روانی فشاری بر خانواده‌ها مشاهده می‌شود، اما اگر واکسیناسیون عمومی انجام شود و سطح تزریق واکسن در جامعه به ۷۰ درصد برسد این استرس در جامعه کاهش می یابد.

این جامعه شناس تاکید کرد: اما چاره‌ای نیست و مدارس باید بازگشایی شود زیرا فضای مجازی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای مدرسه را بگیرد، آموزش و حضور دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی بسیار ضروری است، دانش آموزان از شخصیت و رفتار معلم درس می گیرند و از نظر جامعه شناسی هیچ چیز جای معلم را نمی‌تواند بگیرد، فضای مجازی بچه ها را به تنهایی و انزوا عادت می دهد و آنها نمی‌توانند رفتار و تعاملات اجتماعی مناسب را داشته باشند.

قرایی مقدم تاکید کرد: بنابراین نیاز است هر چه زودتر همه کادر آموزش واکسینه شوند و در اولین فرصت مناسب مدارس بازگشایی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی