کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارمغان آرامش بعد از درمان اضطراب

20 شهريور 1400 ساعت 11:06

باید بدانیم که اضطراب را نباید همواره حسی منفی بدانیم. اضطراب واکنشی طبیعی به خطر است. در واقع این حس باید وجود داشته باشد تا انسان بتواند از خود محافظت کند؛ اما وقتی آنقدر شدید می‌شود که زندگی عادی‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید به طور جدی به آن بپردازیم.


این روزها که همه ما در معرض اخبار سراسر جهان قرار داریم و از پاندمی کرونا و جنگ‌ها خبرهای متعددی می‌شنویم، ممکن است در فضایی قرار بگیریم که احساسات ناخوشایندی روی کیفیت زندگی‌مان تأثیر منفی بگذارد؛ اما شناخت نشانه‌ها و راه‌های رفع آن‌ها بسیار مهم است. شاید به صورت لفظی روزانه چندین بار کلمات اضطراب و استرس به گوش ما خورده باشد؛ اما تعریف دقیقی از آن‌ها ندانیم و این برایمان مبهم باشد که چه زمانی باید برای درمان اضطراب یا درمان استرس به صورت جدی اقدام کنیم.
 
اضطراب چیست؟
باید بدانیم که اضطراب را نباید همواره حسی منفی بدانیم. اضطراب واکنشی طبیعی به خطر است. در واقع این حس باید وجود داشته باشد تا انسان بتواند از خود محافظت کند؛ اما وقتی آنقدر شدید می‌شود که  زندگی عادی‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید به طور جدی به آن بپردازیم.
این که احساس مضطرب بودن چه زمانی نگران کننده است را باید در تعریف بیماری اختلال اضطراب (Anxiety Disorder) جستجو کنیم. «اختلال اضطراب» به وضعیتی گفته می‌شود که در آن خطر مشخصی وجود ندارد؛ اما شخص از چیزی مبهم ترس و واهمه دارد که روی تمرکز، رفتار و افکار او تآثیر می‌گذارد.

تفاوت اضطراب و استرس
استرس به معنی تحت فشار بودن است. این فشار ممکن است از جنبه‌های مختلف زندگی به ما وارد شود مانند: مشکلات شغلی، تغییر، بحث و مشاجره بین اعضای خانواده، مشکلات مالی و... . استرس (Stress) همان احساس تهدید یا ناراحتی است که باعث می‌شود، جسم شخص نیز واکنش‌هایی مانند تعریق یا افزایش ضربان قلب نشان دهد و باعث تغییر رفتار و احساس شود. پس تفاوتی که می‌توان بیان کرد در این است که اضطراب خود می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص مسأله‌ای بزرگتر به نام استرس باشد.

انواع اضطراب
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اختلالات اضطراب شایع‌ترین اختلال روانی در سطح جهان هستند. باید بدانیم که برای شناخت بهتر اضطراب و مدیریت آن باید با انواع آن آشنا شویم تا مؤثرترین راه را انتخاب کنیم:

اختلال اضطراب اجتماعی:  یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات اضطراب، اختلال اضطراب اجتماعی است. اگر از دیده شدن توسط دیگران و تحقیر شدن در جامعه دچار ترس ناتوان کننده می‌شویم، ممکن است دچار این نوع اضطراب باشیم که به عنوان هراس اجتماعی یا کمرویی شدید نیز شناخته می‌شود.

پنیک (حمله ناشی از ترس):  یکی از شدیدترین انواع اضطراب پنیک نام دارد. یک حس آنی و بسیار شدید از ترس و از دست دادن کنترل که همراه است با تنفس سریع، شنیدن صدای ضربان قلب و تعریق زیاد. آنقدر این حس شدید است که فکر می‌کنیم در حال تجربه‌ مرگ هستیم! افراد مبتلا به این اختلال از مکان‌های عمومی هم می‌ترسند چون تصور می‌کنند اگر اتفاقی رخ دهد، کسی نیست که کمکشان کند.

فوبیا (ترس مرضی):  ترس غیرواقعی و اغراق‌آمیز از یک موقعیت خاص یا یک شیء یا حیوان خاصی که در هنگام مواجهه با آن به قدری می ترسیم که دلمان می‌خواهد فرار کنیم؛ اما این کار باعث می‌شود به مرور زمان احساس ترسمان بیشتر شود؛ چون در این حالت ما در قبال خطرهایی که وجود ندارند، احتیاط می‌کنیم.

اختلال اضطراب فراگیر: (GAD)  در این حالت، نگرانی‌ها و ترس‌های مداوم باعث جلوگیری از فعالیت‌های رومزه و اجتماعی می‌شود چون مدام حس می‌کنیم اتفاق بدی در حال رخ دادن است. این اضطراب همراه بی‌خوابی، ناراحتی معده، بی‌قراری و خستگی است.

اختلال وسواس فکری عملی: (OCD)  این اختلال با افکار یا رفتارهای ناخواسته همراه است که متوقف یا کنترل کردن آن‌ها سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد. فرد مبتلا مدام نگران این است که نکند شیر گاز را باز گذاشته یا به کسی آسیب برساند.

اختلال استرس پس از سانحه: (PTSD)  نوعی اختلال اضطرابی شدید است که می‌تواند در اثر یک واقعه آسیب‌زا یا تهدیدکننده زندگی رخ دهد که شامل یادآوری‌ها یا کابوس‌های مربوط به حادثه، دوری از دیگران و پرهیز از موقعیت‌هایی است که فرد را به یاد آن سانحه می‌اندازد.

اختلال اضطراب جدایی:  کودکان بیشتر به این نوع اضطراب مبتلا می‌شوند که در واقع بخشی از مراحل عادی رشد است؛ اما اگر به اندازه‌ای شدید شود که مانع مدرسه رفتن کودک شود، باید درمان شود. کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی حتی با فکر دور بودن از مادر یا پدر خود دچار اضطراب می‌شوند و برای نرفتن به مدرسه و بازی نکردن با دوستانشان تظاهر به بیماری می‌کنند.

درمان خانگی اضطراب
در درمان اضطراب می‌توانیم از گیاهان دارویی آرامشبخش نیز استفاده کنیم. علاوه بر این کافی است سبک زندگی‌مان را کمی تغییر دهیم یا انجام برخی از رفتارها را به زندگی روزمره‌مان اضافه کنیم. کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، عبارتند از:
ورزش کردن
تنفس عمیق
خوردن میان‌وعده
خوردن صبحانه
خوردن غذاهای حاوی امگا سه
 کنار گذاشتن افکار منفی
 دوش آب گرم
انجام مراقبه ذهنی

درمان اضطراب شدید
همانطور که مطالعه کردید، اضطراب انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها نیز درمان مخصوص به خود را نیاز خواهد داشت؛ اما اگر اضطراب شدت زیادی داشته باشد، مراجعه به روانشناس یا روانپزشک بهترین گزینه است. رواندرمانگران برای درمان اضطراب از روش‌های مختلفی همچون رفتاردرمانی‌های فردی و گروهی، روان‌درمانی، هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی، تمرین‌های شخصی و دارودرمانی بهره می‌گیرند. تأثیر خودیاری در درمان اضطراب بسیار مهم است.
مهم‌ترین نکته در انتخاب رواندرمانگر مناسب برای درمان اضطراب این است که مشاوری را انتخاب کنیم که سابقه معتبری در درمان اختلال اضطراب داشته باشد.

درمان آنلاین اضطراب
درمان اضطراب آنلاین جایگزین خوبی برای این روزهای ماست؛ روزهای شلوغ، پر تنش و پر از نگرانی. به لطف اینترنت و خدمات آنلاین، دیگر نیازی نیست که جلسات مشاوره روان‌شناسی برای درمان اضطراب را به صورت حضوری برگزار کنیم. یک جلسه آنلاین مشاوره اضطراب می‌تواند همه‌ چیزهایی که از یک جلسه حضوری با روان‌درمانگر کسب می‌کنیم را در فضایی راحت‌تر و در دسترس‌تر به ما بدهد.

نکته دیگر این که تحقیقات نشان داده که بعضی اختلالات روانی بهتر است به صورت آنلاین درمان شوند. به طور مثال برای کسی که اضطراب اجتماعی دارد و از حضور در اجتماع و مواجهه با افراد ناآشنا پرهیز می‌کند، مشاوره روانشناسی آنلاین می‌تواند تأثیر بهتری داشته باشد. 
 


*ایلنا به نقل ازسیمیاروم


کد مطلب: 54933

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54933/ارمغان-آرامش-بعد-درمان-اضطراب

میگنا
  https://www.migna.ir