چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - 22 Sep 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۲
کد مطلب: 54939
۰

پیشگیری از خودکشی با درمان اختلال افسردگی

پیشگیری از خودکشی با درمان اختلال افسردگی
دکتر مینا محسنی روانپزشک، با اشاره به 10 سپتامبر روز جهانی «پیشگیری از خودکشی» گفت: بحث خودکشی در سلامت روان از این نظر اهمیت دارد که قابل پیشگیری است، افرادی که افکار خودکشی دارند عمدتا از افسردگی رنج می برند و خبر خوب اینکه اختلال افسردگی کاملاً درمان پذیر است و اگر افراد به موقع برای درمان مراجعه کنند از این اتفاقات ناگوار پیشگیری می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان ادامه داد: در مورد علائم افسردگی باید اطلاع رسانی شود تا خانواده ها بتوانند رفتارهای پُرخطر را شناسایی و برای پیشگیری از خودکشی سریع تر کمک بگیرند. علایم افسردگی شامل روحیه غمگین یا لذت نبردن از فعالیت هایی که قبلاً برای فرد خوشایند بوده است، تغییرات خواب و اشتها، خستگی غیرقابل توجیه، احساس بی ارزشی، بی قراری یا کندی حرکتی، کاهش تمرکز یا ناتوانی در تصمیم گیری، افکار نا امیدی یا افکار پیرامون مرگ و خودکشی است و در صورتی که این علایم در خود یا افراد خانواده مشاهده شد، باید برای ارزیابی بیشتر به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند و به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف دارویی را شروع کنند.

این متخصص اعصاب و روان اذعان کرد: نکته قابل توجه این است که در اطفال و نوجوانان افسرده ممکن است روحیه غمگین دیده نشود و به جای این، تحریک پذیری و پرخاشگری داشته باشند و همچنین در این گروه سنی، افسردگی با افت تحصیلی و شکایت دردهای جسمی مانند تهوع و احساس درد شایع است.

محسنی معتقد است که علاوه بر شناخت علایم افسردگی نکته مهم بعدی، افزایش آگاهی در مورد داروهای اعصاب و روان است که افراد بدانند داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می شوند وابستگی ندارند و پس از دوره درمان تحت نظر پزشک مربوطه بتدریج کاهش می یابند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان اضافه کرد: در شرایط فعلی اپیدمی کرونا و به دلیل افزایش استرس های روزمره، تقویت مهارت های زندگی بسیار ضروری است تا افراد با مهارت حل مسئله و‌ مدیریت استرس، به طور منطقی بتوانند مشکلات را مدیریت کنند.

مهارت های زندگی از جمله مدیریت استرس، حل مسئله، مدیریت هیجانات (خشم)، برنامه ریزی و‌تصمیم گیری، مدیریت زمان، خودآگاهی، تفکر خلاق، همدلی، روابط بین فردی و مهارت های ارتباطی مؤثر است.

محسنی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر در شرایط کنونی کرونا این است که افراد اصول خود مراقبتی را بیشتر مدنظر قرار دهند مثل استراحت کافی، تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی، ایجاد تعادل بین زمان کار و تفریح و انجام روش های آرام سازی و مدیتیشن، پیگیری اخبار سوانح و حوادث، دنبال کردن اخبار ناامید کننده و امثالهم هم آثار بسیار مخربی بر سلامت روان و سیستم ایمنی شخص دارد لذا توصیه اکید می شود به جای گوش دادن و دنبال کردن این اخبار منفی و استرس زا، فعالیت هایی که به آن ها علاقمند هستند مثل گوش دادن به موسیقی، ورزش و مدیتیشن جایگزین شود.
مرجع : آرمان کرمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زن‌ها بوی ترس را می‌فهمند؟
قوانین خانه امن
اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...