پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۰
کد مطلب: 54975
۰

انگ روانی یا تلخی درد دل با افراد غیرمتخصص؟

انگ روانی یا تلخی درد دل با افراد غیرمتخصص؟
به گزارش میگنا بهناز ذال، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اختلالات و بیماری‌های روانی انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها در جامعه شایع تر یا به فراوانی دیده می‌شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه عمده‌ای از مردم از عملکرد متخصصین حوزه روان و نیازهای روانی خود آگاهی چندانی نداشته، از عنوان بیماری روانی واهمه دارند و گمان می‌کنند اگر به روانشناس مراجعه کنند، فاجعه‌ای در زندگی آنها رخ داده و انگ بیمار روانی به آنها می‌خورد.

نباید فراموش کرد که بیماری‌های روانی در فرد ممکن است موقت باشد و با مراجعه به پزشکان حیطه روان مشکل خود را برطرف سازند.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی افزود: بیماران روانی نسبت به بیماران جسمی وضعیت بسیار موقتی ندارند و ممکن است روند درمان طولانی‌تر باشد؛ به دلیل اینکه افراد به میزان مناسب وضعیت درونی خود را کنکاش نمی‌کنند؛ اگر فرد عصبی و پرخاشگر است باید مهارت مهار و کنترل خشم را بیاموزد و به عنوان وضعیت طبیعی به آن نگاه نکند.

ذال با بیان اینکه بیماران جسمی چون درد را احساس می‌کنند زودتر به پزشک مراجعه می‌کنند، بیان کرد: یکی از دلایل مراجعه نکردن به روانشناسان عدم فرهنگ سازی مطلوب است؛ هر چند در دو دهه اخیر فرهنگ سازی بهتری انجام شده، اما کافی نبوده است.

مراجعه به متخصصین حوزه روان نشانه ضعف نیست بلکه نشان دهنده پختگی عاطفی، فردی است که با خود اندیشیده در این زمینه مشکلی وجود داشته و تمایل به برطرف کردن آن دارد.

این مشاور خانواده با اشاره به عملکرد روزانه و رویکرد و رفتار ضد و نقیض فرد در زندگی، گفت: مسائل روانی بر عملکرد ما در زندگی متاثر بوده که گاهاً در انجام برخی مسائل نتیجه مناسبی ندارند؛ به عنوان مثال یک فرد آرام به یک شخص بی قرار تبدیل می‌شود یا تمرکز لازم نسبت به قبل را از دست داده و در زمینه خانواده و شغلی شرایط خوبی را نسبت به قبل ایجاد نکرده است.

ذال با بیان اینکه این موارد علائم هشدار دهنده برای مراجعه به پزشک است تا متخصصین این حوزه به او کمک کنند، ادامه داد: علت مراجعه به روانشناس یا روانپزشک و مشاور می‌تواند هم صحبتی و درد دل کردن با شخصی باشد که دانش و علم مشاوره به فرد را دارد و فرد از بازگویی این سخن‌ها به اطرافیان اجتناب می‌کند.

این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد چراکه ممکن است صحبت کردن با دیگران، دیدگاه نامناسبی را در آنها ایجاد کند یا کمک کننده نباشد؛ پس بهتر است با یک فرد آگاه مانند متخصصان حوزه روان به صورت  حضوری یا تلفنی صحبت کنیم.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: به گفته روانشناسان و روانپزشکان اختلالات روانشناختی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در فرد شود که با تشخیص و درمان مناسب، از علائم بیماری‌های روانی رها و با آنها مقابله می‌کند تا به درمان مطلوب دست یابند.

ذال یادآور شد: نباید از ترس انگ روانی مراجع به روانشناس را در مورد بیماری‌های روحی و مشکلات زندگی به تعویق انداخت؛ چراکه حداقل درد دل کردن با یک متخصص بهتر از درد دل کردن با دوست، همسایه یا آشناست چراکه مشاور راز دار بیمار بوده و علاوه بر آن راهکار ارائه می‌کند اما دوست یا آشنا به این اندازه رازدار نیست؛ علاوه بر آن ممکن است مواردی را تحت عنوان دخالت در زندگی مطرح کند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که مراجعه به مشاور از نرفتن پیش این فرد متخصص بهتر است و اگر در ذهن داریم که بی فایده است و یا انگ روانی به ما زده می‌شود، به هر حال چه خوب است در حوزه مشکلات خود، یک بار هم که شده آن را امتحان کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.