کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باشگاه تاب آوری

کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) قسمت سوم

نرگس زمانی

22 شهريور 1400 ساعت 14:50

کوچینگ بر مبنای این باور پایه‌ریزی می‌شود که افراد راهکار حل مسائل خود را در اختیار دارند.


کوچینگ شناختی رفتاری COGNITIVE BEHAVIORAL COACHING به ما می گوید 5 عامل: افکار،احساسات، رفتار و روان آدمی در یک موقعیت با هم در ارتباطند و همه اینها بسته به نوع محیط زندگی انسانها با یکدیگر تعامل میکنند و بر یکدیگر اثر گذار خواهند بود.

برای مثال کسی که شغل خود را از دست داده است (موقعیت)، بنابراین خودش را بی ارزش می بیند(باور)، احساس افسردگی میکند ( احساسات)، خودش را از فعالیتهای اجتماعی کنار میکشد( رفتاری) و دائما از خستگی و بی حوصلگی شکایت میکند( ذهنی و روانی). هر نوع تغییر در یکی از این 5 عامل پیش گفته باعث ایجاد تغییرات مثبت یا منفی در 4 عامل دیگر خواهد شد.

بین واکنشهای عاطفی نرمال و واکنشهای مفرط شدید نسبت به اتفاقات زندگی، پیوستگی و تسلسلی وجود دارد.

با در نظر گرفتن اینکه احساسات و عواطف همه انسانها در زندگی بالا و پایین میشود، مراجعینیی که دچار این تسلسل واکنشهای عاطفی هستند راحت تر میتوانند گره ها و مشکلات اینچنینی را در خود حل کنند چون این تکرار و تسلسل باعث آموزش یادگیری حل مسئله در مراجعین میشود.

با وجودیکه بحثهایی بین "احساس درمانی" و "کوچینگ" در این باره هست ولی از لحاظ کیفی تفاوتی بین آنها نیست. هر کسی که درگیر و گرفتار افکار ناجور می باشد مثل اینست که براستی آن احساس بد را تجربه کرده باشد. و به این ترتیب خود را در یک تسلسل بی پایان بد پیدا میکند.

احساسات محتوای شناختی خاصی دارند. این بدان معناست که احساسات می توانند جریانات خاصی را در نوع دریافت ها و واکنش ما نسبت به وقایع و اتفاقات موجب شوند.

بطور طبیعی پاسخهای احساسی و یا مزاحمتهای عاطفی شخص بستگی به این دارد که او وقایع را چگونه نسبت به حوزه امور خود درک میکند. مثلا کسی که موفقیت در یک امر را به موفقیت در همه امور دیگر زندگیش مرتبط میداند، بدیهی است که شکست در یک امر را نیز با شکست در کل امور زندگی خود مرتبط میداند.

از جمله مواردی که در کوچینگ مورد بحث قرار میگیرد آسیب پذیری شناختی می باشد. آسیب پذیری بعنوان یک عامل شخصیتی ثابت درونزاد در شخص بصورت نهفته وجود دارد و بر اثر یک اتفاق خاصی نمایان میشود.

یک اتفاقی میتواند مثل جرقه ای، شعله این آسیب پذیری را در شخص روشن کند.

این در حالی است که همین مسئله ممکن است از دیدگاه دیگران خیلی بی ارزش و حقیر جلوه کند. در کوچینگ به کوچی آموزش داده می شود که نیازی نیست همیشه مورد تائید همه اطرافیانش قرار گیرد ونیازی نیست همه اعمال و رفتارش در حد کمال، درست و بی نقص باشد. زیرا در اینصورت برای ارائه عملکردی کامل و بی عیب و همچنین داشتن شخصیت و رفتاری عالی و بی نقص دچار استرس و اضطراب خواهد شد و همین عامل میتواند باعث گوشه گیری و افسردگی او بشود.

افکار و عقاید ما هردو قابل فهم و قابل دانستن هستند افکار ما بین یک محرک بیرونی و پاسخ عاطفی به آن اتفاق قرار میگیرد. و انتخاب درست این افکار به ما کمک میکند تا بفهمیم چرا نسبت به این اتفاق چنین واکنشی صورت گرفته است.

این به نوعی خودشناسی است که باعث ذهن آگاهی و کنترل هیجانات می شود. در کوچینگ به مراجعین کمک میشود تا بفهمد درهر لحظه چه احساسی دارد و میتواند کمک کند که شخص حواس خود را از محرکهای بیرونی به درون خود و عواطفش متمرکز کند. کمک به مراجع برای کشف و بررسی و تغییر افکار تولید کننده اختلال بدین معناست که این فرایند میتواند در محدوده آگاهی خود مراجع انجام شود به این ترتیب با این روند از تغییر شناختی، شخص به طور مستقل به یک خود درمانگر برای حل مشکلات تبدیل میشود. یعنی مبتنی بر ذهن آگاه به دنبال حل مشکلات و نگرانی ها و رسیدن به اهداف باشیم و نه با ذهن بسته که باعث ماندگاری آن مشکلات و مسائل بشود. هرچقدر این روند پیش برود ذهن مانند یک چتر نجات باز بهتر عمل خواهد کرد.

کوچینگ بر مبنای این باور پایه‌ریزی می‌شود که افراد راهکار حل مسائل خود را در اختیار دارند.

افکار منفی خودآیند و همچنین باورهای کهنه و قدیمی که گاهی در اثر روش تربیتی نادرست در شخص نهادینه شده است از جمله موانع اصلی در مسیر موفقیت و شکوفایی و از جمله لایه های عمیق شناختی هستند که دستیابی به آنها دشوارتر است.

اینها همان گره هایی هستند که به آسانی باز نمی شوند و برای رسیدن به آنها باید با پرسشهای پیاپی و معنادار از سطح آگاهی های کم اهمیت به ناخود آگاه پرچالش راه پیدا کرد. این موانع درونی‌اند نه بیرونی! و کوچ با مداخله در گفت‌و‌گوهای ذهنی افراد و با منحرف‌کردن نجواهای درونی به آنها کمک کنند تا با خودآگاهی، قدرت تصمیم گیری و توان تحول را در خود پرورش ‌دهد.


برگرفته از کتاب کوچینگ شناختی رفتاری
ترجمه محمدرضامقدسی و نرگس زمانی ، انتشارات سخنوران 1399


کد مطلب: 54980

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/54980/کوچینگ-شناختی-رفتاری-cbc-قسمت-سوم

میگنا
  https://www.migna.ir