سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - 21 Sep 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۴
کد مطلب: 54998
۵

زیاد نشستن روی صندلی شما را می کشد

عفت حیدری
زیاد نشستن روی صندلی شما را می کشد
به گزارش میگنا دکتر پائول دادلی پایه گذار انجمن قلب آمریکا و پدر دانش قلب شناسی از این مطلب به خوبی خبر داشت. یادم می آید وقتی نوجوان بودم عاشق جمله ای بودم که وی در باره پزشکش می گفت" پای راست و چپش! وی در طول رودخانه هر روز دوچرخه سواری می کرد و البته پیاده روی منظم هم داشت.

دکتر جوان ورنیکوس نویسنده کتاب نشستن می کشد، حرکت شفا می دهد می گوید وقتی که جان گلن، منجم معروف آپولو می خواست در سن 77 سالگی با تجهیزات کامل به فضا برود، نمی دانست که چه چیز امن است یا نیست! چون هیچکس تا بحال در این سن و سال بی فضا نرفته بود، اما گلن مثل فضانوردان دیگر تمرین فضا نوردی را انجام می داد، بنابراین اجازه داشت که با همکارانش به کشف شاتل بپردازد.

وی وظایفش را براحتی انجام می داد و وقتی به زمین برگشت، حالش بدتر از فضانوردان دیگر نبود، اما صرفنظر از سن و سالش او نیز چند هفته از آثار بی وزنی رنج می برد. این آثار اخبار را نمی سازند. آثار بی وزنی شامل عدم تعادل، کاهش خروجی قلب، کاهش شدیدی که ورنیکوس در مردان کاملا سالم 20 ساله ایی که هفته ها در بستر افتاده بودند تا آثار عدم فعالیت در بدنشان بررسی شود، نیز مشاهده کرده بود.

مشاهدات وی باعث شد که به این نتیجه برسد که بی وزنی و حرکت ندادن بدن بطور منظم در حوزه جاذبه خارج از جو زمین حاصل این تخریب بود که ما به آن پیری می گوییم. خواه بی وزنی ناشی از بودن در محیطی بی جاذبه مثل فضا باشد یا دراز کشیدن در رختخواب یا نشستن طولانی، اثر همان است. آثار عدم فعالیت و حرکت ندادن بدن در جاذبه آنقدر شدید است که ما حالا به نشستن سیگار کشیدن جدید می گوییم.

نشستن طولانی مدت بیش از 6 ساعت در هفته خطر بیماری های زیادی مثل حمله قلبی، سکته، دیابت، پرخوری و سرطان را بالا می برد.درحقیقت اگر مرتب هم ورزش کنید، نشستن طولانی مدت آثار خوب ورزش را از بین می برد. یکی ازعوارض نشستن فشرده شدن مفاصل لگن است، فرایندی که در 20 سالگی شروع می شود.

اولین گام اجتناب ناپذیر و سقوط همیشگی با حرکت نکردن شروع می شود. یعنی مدتها قبل از آن که شما متوجه مشکلی در لگن تان شوید.

یادتان باشد که این اتفاقات به این خاطر می افتند که حرکت نکردن منظم خلاف جاذبه چنین عوارضی هم دارد.هر بار که بدن را در جاذبه حرکت می دهید،حتی حرکت ساده ای مثل عقب و جلو بردن توپ با پاهای تان، بدن تان درگیر تغییرات جزئی در فشارخون، تبادل مایعات، ترشح هورمونها و فشار روی استخوان و مفاصل که سلامت را تضمین می کند، می شود.

ایستادن در طول روز هم پاسخ مشکل نیست. همین مشکل دوباره پیش می آید.راه حل مناسب این است که بدن تان را در حوزه مغناطیس زمین بطور منظم تکان دهید. یعنی وقتی پشت میز نشسته اید، در هر یکساعت شش بار از جای تان بلند شوید.حتی اگر فقط بلند شوید و دوباره بنشینید.

این کار تفاوت زیادی را ایجاد می کند. اما بهتر است که کار بیشتری هم انجام دهید.
مثلا مفاصل زانوی خود را بکشید یا ایستاده پشت کامپیوتر کار کنید و یا بطور منظم حرکات اسکات را انجام دهید. یا می توانید با پایتان بطور منظم به توپ ضربه بزنید، یا هر یک ربع راه بروید. من وقتی با کامیپوترم کار می کنم روی توپ یوگا می نشینم و مرتب به آن ضربه می زنم.

 

ما قرار نیست بی وزن شویم. طراحی شده ایم تا در فضا حرکت کنیم. ترامپولین هم برای این کار عالی است. وقتی دارید تلویزیون نگاه می کنید روی آن بپرید.

راه حل عالی دیگر آن است که وقتی پشت کامپیوتر هستید روی توپ یوگا بنشینید.این کار عالی است و باعث می شود که در فضا با شادی حرکت کنید. زندگی را آسان بگیرید.



برگرفته از: کتاب زندگی را آسان بگیرید - کریستین نورتراپ
مترجم: عفت حیدری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زن‌ها بوی ترس را می‌فهمند؟
قوانین خانه امن
اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!