سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - 21 Sep 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ / ۲۲:۵۱
کد مطلب: 55007
۱
استرس زمان اثاث کشی

روانشناسی تغییر محل زندگی

روانشناسی تغییر محل زندگی
در تمام طول زندگی، تغییرات موجب افزایش استرس و اضطراب در افراد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ترس‌های هر فرد، اتفاقات جدید و ناشناخته است. اثاث کشی به منزل و محیط جدید نیز یکی از همین تغییرات است. تغییرات جدیدی که ناشناخته است و می‌تواند برای افراد ترسناک و دلهره‌آور باشد.

با در نظر گرفتن همه‌ سختی‌های اسباب کشی جای تعجبی ندارد که اکثر افراد می‌گویند روز جابه‌جایی و رفتن به خانه جدید، بسیار اضطراب‌آور و استرس‌زا است. البته که شاید همیشه اوضاع به این بدی نباشد و در نهایت، همه‌چیز به درستی پیش خواهد رفت. اما باید بدانیم که جابجایی با استرس همراه است و بهتر است از قبل بدانیم که ممکن است با چه معضلاتی رو به‌رو شویم تا بتوانیم خودمان را برای حل آن‌ها آماده کنیم. نکات زیر باعث می‌شوند که اسباب کشی آرام‌تری داشته باشیم و استرس کم‌تری را در این روز تجربه کنیم.

اگر شما هم از افرادی هستید که در زمان اثاث کشی خود، استرس و اضطراب فراوانی را تجربه می‌کنید، نگران نباشید! این موضوع چیزی کاملا طبیعی است! خصوصا در شهرهای بزرگ باربری در تهران از این جمله اند. 


اثاث کشی و تغییر محل زندگی، تنها یک تغییر فیزیکی ساده نیست! پس در ادامه همراه ما باشید تا درباره این موضوع بیشتر با یکدیگر سخن بگوییم و راهکارهایی را برای کنترل آن، پیدا کنیم.


علت استرس و اضطراب در زمان اثاث کشی
همانطور که خودتان نیز از تجربه‌هایتان به یاد آوردید، تمامی افراد در زمان اثاث کشی، استرس را تجربه می‌کنند. استرسی که در برخی بیشتر و در برخی کمتر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این استرس، خستگی جسمانی و فیزیکی است. به طور کلی سلامت جسم و روان تاثیر مستقیم و بسیاری بر یکدیگر دارند. تاثیری که در تمام زندگی قابل مشاهده است. اثاث کشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. خستگی جسمی اثاث کشی بر شرایط روانی افراد تاثیر بسیاری می‌گذارد و افراد ظرفیت روانی کمتری را در این روزها تجربه می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا کوچکترین ترسی، استرسی بزرگ در فرد به وجود آورد.

از دیگر دلایل افزایش استرس در زمان اثاث کشی، تغییرات روزمرگی‌ها و عادات افراد است. خصوصا در صورتی که شهر و خیابانی که به آن نقل مکان می‌کنید برای شما ناشناخته باشد! تغییر مسیر رفت و آمد به محل کار، مدرسه، دانشگاه و تمامی مسیرهای دیگر رفت و آمد، سبب می‌شود تا استرس بسیاری به افراد در این زمان تحمیل شود. جمع کردن وسایل، بسته بندی کردن و در نهایت جابه‌جایی آن‌ها دلیل مهم دیگری است که می‌تواند موجب افزایش استرس و اضطراب در فرد شود. خیلی طبیعی است که هنگامی که فرد باید در مدت زمان کوتاهی حجم بسیاری از وسایل را جمع آوری کند، خواب کمتر و خستگی بیشتری را تجربه کند. این موضوعات نیز به تمام دلایل بالا اضافه می‌شوند تا افراد حجم بسیار زیادی از استرس را در این زمان تجربه نمایند.


دلایل استرس در باربری و جابجایی
نومیدی در پیدا کردن منزل مناسب
اضطراب و استرس ناشی از قرار گرفتن در محلی جدید
تغيير روزمرگی ها و عادتها مانند تغيير مسیر هرروزه براي رفتن به سر کار
انتخاب و پیدا کردن یک منزل جدید و مناسب
فکر کردن در خصوص چگونگی بسته‌بندي اثاثیه
ترس از ناشناخته ها ح
س عدم امادگی براي جابه‌جایي
تنها بودن


کاهش استرس جابه‌جایی و اثاث کشی با چند تکنیک
شیوه های کاهش اضطراب در اسباب کشی


برنامه ریزی کنید
بدون برنامه اقدام به بسته‌بندي اثاث خویش نکنید. یکی از موثرترین شیوه های بسته‌بندي این است که این کار را اتاق به اتاق انجام دهید. به عنوان مثال تمامی وسایل اتاق پذيرايي را جمع کرده بعد به سراغ اتاق های خواب بروید. براي هریک از اشخاص خانواده یک کیف یا کوله پشتی در نظر بگیرید که وسایل ضروری مثل لباس زیر تمیز، حوله، جوراب، مسواک و... در آن قرار گرفته باشد. با این کار ديگر لازم نیست پس از رسيدن به خانه جدید نگران پیدا کردن وسایل ضروری مورد نیازتان در میان انبوه جعبه ها باشید. نخست یک کیف از وسایل ضروری تهیه کنید سپس شروع به قراردادن وسیله ها در جعبه ها نمایید. هر جعبه را به صورت واضح و براساس این که از کدام اتاق جمع اوري شده اند برچسب گذاری کنید. با این روش بعد از پروسه باربری و در زمان خالی کردن اثاث، کاملاً مي دانيد هر جعبه را باید در کدام اتاق بگذارید - اتاق خواب- اشپزخانه و... حال که می‌دانیم استرس اثا کشی چیزی طبیعی است و همه آن را تجربه می‌کنند لازم است تا راهکارهای ساده‌ای را بیابیم تا بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم و آن را به حداقل برسانیم. خصوصا برای یک حمل بین شهری . با به حداقل رساندن استرس در زمان اثاث کشی، می‌توان کیفیت و سرعت کار را بالا برد و حال بهتری را تجربه کرد. در این بخش قصد داریم تا برخی از این تکنیک‌ها را برای شما بیان کنیم تا بتوانید به خوبی از آن‌ها استفاده کنید.


پذیرفتن اضطراب به عنوان بخشی از فرآیند جا‌بجایی
اولین قدم در مدیریت اضطراب روز جابجایی، پذیرفتن آن است. اگر از همان شروع کار بدانیم که ممکن است با مشکلاتی غیرمنتظره مواجه شویم، هنگام برخورد با آن‌ها استرس کم‌تری خواهیم داشت. به شرایط دیگری در زندگیمان فکر کنیم که استرس را به عنوان بخشی از آن فرآیند پذیرفتیم و در نهایت، همه‌چیز طبق خواسته ما پیش رفته و توانسته ایم بر آن غلبه کنیم. مثل زمانی که برای اولین بار می‌خواستیم مدرسه برویم یا شغل جدیدی را شروع کرده بودیم. اضطراب پاسخ طبیعی انسان به شرایط سخت و طاقت‌فرسا است، اما به معنای پایان دنیا هم نیست! در بعضی موارد، اضطراب حتی ممکن است برای ما خوب باشد. وقتی که استرس به سراغمان می‌آید، آن را بپذیریم، اما اجازه ندهیم که مانعی برای انجام کارهایمان شود.

پس اولین نکته برای کاهش استرس، پذیرفتن آن است. بدانید که این استرس کاملا طبیعی است و حسی است که هر فردی در این شرایط آن را تجربه می‌کند. به خود سخت نگیرید! این کار فقط شرایط روانی شما را بدتر می‌کند و استرس شما را افزایش می‌دهد.هفته پیش یک ماشین بار که حمل بار تبریز را برعهده گرفته بود مثال خوبی برای نشان دادن این استرس صاحب بار بود بالای 20 بار زمان رسیدن ماشین را از راننده میپرسیدخواب کافی داشته باشید. خواب یکی از عواملی است که می‌تواند در کاهش یا افزایش سطح استرس تاثیرگذار باشد. داشتن خواب کافی و مناسب می‌تواندبه شما کمک کند تا شرایط روانی مطلوبی را داشته باشید و از جهت فیزیکی نیز کمتر خسته شوید. برنامه ریزی کنید و زمان مناسبی را برای انجام کارهای خود در نظر بگیرید.


داشتن زمان کافی
یکی از بزرگ‌ترین دلایل اضطراب در روز جابجایی، نداشتن زمان کافی است. شاید نتوانیم استرس را به طور کامل از اسباب کشی حذف کنیم، اما می‌توانیم با دادن زمان کافی به خودمان میزان استرس اسباب کشی را کم‌تر کنیم. باید از قبل بدانیم که جمع کردن یک خانه کوچک تک خواب دو روز، یک خانه متوسط با دو خواب بین سه تا چهار روز و یک خانه بزرگ با سه خواب بین پنج تا شش روز طول می‌کشد. بر همین اساس، برنامه ریزی اسباب کشی را به دقت انجام دهیم و زمان‌هایی برای کارهای دیگر مثل پیدا کردن شرکت حمل و نقل، راه‌اندازی لوازم الکتریکی در خانه جدید و پاک کردن خانه قبلی اختصاص دهیم. هر چه کارها را به دقایق آخر بسپاریم، ترس و اضطراب بیشتری هم خواهیم داشت.

داشتن زمان کافی برای رسیدگی به کارها، به شما کمک می‌کند تا بتوانید از استرس خود بکاهید. هنگامی که شما باید در زمان کمی کارهای بزرگی را انجام دهید، استرس بیشتری را تجربه می‌کنید. از کارهای کوچکی که به سرعت تمام می‌شود شروع کنید. جمع کردن فضاهایی مانند آشپزخانه که بسیار گسترده هستند و ریزه کاری فراوانی دارند، چیزی نیست که از آن شروع کنید. از جایی شروع کنید که می‌دانید به سرعت تمام می‌شود. وسایل قدیمی و بلااستفاده خود را دور بریزید تا بار سبک‌تری برای اثاث کشی خود داشته باشید. با پاک‌سازی وسایل خود، می‌توانید به کاهش استرستان کمک بسیاری کنید.


از لوازم با ارزش خود محافظت کنید
مطمئنا نمی خواهید بدلیل پیدا نکردن برخی از لوازم باارزش خود بعد از اسباب کشی دچار استرس و نگرانی شوید. معمولا استرس های ناشی از نیافتن چیزهای باارزشی مانند حلقه ازدواج، پاسپورت، سندهای املاک و ... بیشتر از دیگر جنبه های روند اثاث کشی شما را تحت تاثیر قرار داده و مضطرب خواهد نمود. لوازم با ارزش خود را در یک محل امن قرار دهید. برای این منظور می توانید از کیف های کمری که به دور کمر قفل می شوند و فضای نسبتا خوبی نیز دارند استفاده کنید، می توانید داخل کیف دستی خود آنها را جای دهید یا حتی به صندوق امانات بانک بسپارید.


منظم ماندن
نظم و سازماندهی کلیدی‌ترین نکته‌ی کاهش اضطراب در جابجایی است. این اصل شامل تمام جنبه‌های فرآیند اسباب کشی می‌شود. از مرتب کردن و برچسب زدن کارتن‌ها گرفته تا نگه‌داشتن مدارک موردنیاز، همه و همه باید به شکلی منظم انجام شوند تا بتوانیم آن‌ها را در وقت مناسب، آسان و سریع پیدا کنیم. اگر از شروع کار، نظم را به اولین اولویتمان تبدیل کنیم، دردسر و استرس اسباب کشی برایمان خیلی کم‌تر خواهد شد.


استفاده از باربری ها و شرکت‌های حمل‌ونقل حرفه‌ای
اگر بودجه‌ی کافی برای استخدام یک شرکت حمل‌ونقل حرفه‌ای و ماهر را داریم، حتماً از آن استفاده کنیم. می‌توانیم کارهای بزرگ‌تر را به آن‌ها بسپاریم. علاوه بر حمل‌ونقل لوازم و وسایل خانه، شرکت‌هایی هم هستند که می‌توانند به جمع و بسته‌بندی کردن لوازم هم کمک کنند. در این صورت، از حجم کارهای ما کاسته می‌شود و در نتیجه، استرس کم‌تری هم خواهیم داشت. یادمان نرود که در انتخاب شرکت باربری مناسب نکات لازم را در نظر بگیریم.


خواب کافی
استرس اسباب کشی وقتی که کارهای زیادی برای انجام‌دادن داریم، ممکن است استراحت و خوابیدن را خیلی زود فراموش کنیم. اما یادمان باشد که هر چقدر استراحت کم‌تری داشته باشیم، سریع‌تر هم ممکن است مضطرب شویم و در برابر استرس اسباب کشی، خودمان را گم کنیم. در روزهای منتهی به جابجایی، خواب کامل و کافی شبانه داشته باشیم و آن را به یکی از اولویت‌هایمان تبدیل کنیم. اسباب کشی باعث کاهش انرژی فیزیکی و ذهنی ما می‌شود و اگر خواب کافی نداشته باشیم، ممکن است خیلی سریع‌تر از آن چه که فکر می‌کردیم این انرژی را از دست دهیم. خواب شبانه کامل را از خودمان نگیریم چون در این صورت، انرژی و کارکرد بسیار بهتری در روز بعد خواهیم داشت.

 


خلاصه نکات پایانی
اگر این مقاله را خواندید، اکنون باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که در زمان اثاث کشی استرس دارید! همه افراد این حس را تجربه می‌کنند. بنده بارها دیده ام که حمل بار حتی در حد نیسان بار شهرستان انچنان استرس زاست که صاحب بار را تحت تاثیر قرار میدهد. تنها کاری که شما باید بکنید این است که دلیل این استرس خود را بشناسید و پس از آن تلاش کنید تا با استفاده از راهکارهایی آن را کاهش دهید. در این مقاله تلاش کردیم تا در ابتدا شما را با این دلایل آشنا سازیم و علل آن را پیدا کنیم و پس از آن تکنیک‌هایی را برای شما بیان کردیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها استرس خود را به حداقل میزان ممکن برسانید.

زندگی می‌تواند اضطراب‌آور باشد و اسباب کشی هم بخشی از این زندگی است. این تجربه را هم مثل باقی تجارب زندگی بپذیریم و خودمان و نگه‌داری از خودمان را در طول آن فراموش نکنیم. از این ترفندها برای کم کردن استرس اسباب کشی و داشتن یک جابجایی آرام‌تر استفاده کنیم و بعد از تمام شدن همه‌ی کارها و آماده شدن خانه‌ی جدید، به خودمان جایزه بدهیم و لبخند بزنیم.
امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از آن به خوبی بهره لازم را برده باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زن‌ها بوی ترس را می‌فهمند؟
قوانین خانه امن
اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!