شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۰
کد مطلب: 55042
۱

روانشناسی زرد همان غول چراغ جادوست

روانشناسی زرد همان غول چراغ جادوست
فدایی گفت: واقعیت این است که هیچ راه حل میانبری برای حل مشکلات وجود ندارد و از گنج بی رنج خبری نیست.

به گزارش شفاآنلاین دکتر فربد فدایی روانپزشک، در ارتباط با روانشناسی زرد و تاثیر آن در زندگی افراد اظهار کرد: چیزی به نام روزنامه نگاری زرد به صورت اصطلاح رایج وجود دارد که سابقه آن به صد و بیست سال قبل در ایالت متحده آمریکا بازمی‌گردد که نام خود را از یک داستان مصور به نام کودک زرد (با توجه به لباس او) گرفته شده است. منظور از اصطلاح روزنامه‌نگاری زرد، درج اخبار غیرموثق، انتخاب تیترهای جنجالی، تحریک عواطف خوانندگان و تصاویر چشمگیر است که همه به منظور افزایش تیراژ نشریه به کار می رود.

وی افزود: اصطلاح روانشناسی زرد در دنیا به کار نمی رود اما در ایران در قیاس با روزنامه نگاری زرد باب شده و منظور از آن شبه روانشناسی است که جنبه علمی ندارد و با تکیه بر موضوعات جالب اما نادرست، تظاهر به وجود راه حل های ساده برای مسائل عمده، بیان مسائل مورد توجه عموم و عنوان کردن روش های به ظاهر پذیرفتنی اما نادرست، می کوشد بر مخاطب و شنونده تاثیر بگذارد.

فدایی یادآور شد: هدف منافع مادی است، اما افراد ساده دل زمانی به این حقیقت پی می‌برند که فرصت حل مشکل را از دست داده‌اند یا متحمل خسارات مالی و عاطفی فراوان شده‌اند. در روانشناسی زرد، به عوض شناخت و درمان علمی مشکلات به نیازهای ناخودآگاه و مراجع توجه می‌شود و با بیان اینکه "تو میتوانی همه کار انجام دهی و کافی است که بخواهی”، انتظارات غیرواقعی در فرد به وجود می آورند و چون برآورده نمی شوند بر مشکلات او افزوده می شود.

وی اذعان کرد: عنوان هایی از قبیل «موفقیت در ده جلسه»، «ده توصیه برای رفع فوری احساس خجالت»، «افزایش هوش و حافظه با شش روش ساده» حکایت از روانشناسی زرد می کند.

فدایی خاطرنشان کرد: طبیعت انسان متمایل به راه‌های فوری و بدون زحمت است. بنابراین؛ اگر کسی برای مشکلات فرد، نوید راه‌های سهل و ساده را بدهد طبعا مورد استقبال او قرار می‌گیرد. اما واقعیت این است که هیچ راه حل میانبری برای حل مشکلات وجود ندارد و از گنج بی رنج خبری نیست.

وی در پایان گفت: روانشناسی زرد به شما وانمود می‌کند که چراغ جادوی علاءالدین را در اختیار شما می‌گذارد که با دست کشیدن به آن غولی ظاهر می‌شود و همه خواسته های شما را برآورده می کند اما واقعیت آن است که مسیر خودشناسی و رفع مشکلات روانی، مسیری طولانی و دشوار است که با علم و تجربه درمانگری و همت اشخاص برای رسیدن به سلامت روان می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.