کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت تشکیل شوراهای سلامت روان و کارگروه‌های علمی ریشه یابی خودکشی

خبرگزاری ایسنا , 25 شهريور 1400 ساعت 18:40

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر ضرورت تشکیل شوراهای سلامت روان در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: باید شوراهای سلامت‌روان را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و در این مسیر رؤسا و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها باید تعامل خوبی با ستاد داشته باشند.


دکتر سیما سادات لاری در نشست «نقش اداره‌های مشاوره و سلامت روان دانشجویان در پیشگیری از خودکشی»  اظهار کرد: خوشحال هستم که به مناسبت دهم سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی، نشستی با حضور روسا و کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده است. این روز جهانی بدون شک به افزایش آگاهی مردم درباره خطرات خودکشی و پیشگیری از آن اختصاص داده شده است.

روز جهانی پیشگیری از خودکشی همه ساله در ۱۰ سپتامبر و در سراسر جهان برگزار می‌شود و برای ارتقاء میزان آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: موضوع اقدام به خودکشی به خصوص در ایام کرونا مورد توجه خاصی قرار دارد که باید ابعاد آن شناسایی و آسیب شناسی شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در حوزه سلامت روان در سطح دانشگاه های علوم پزشکی در حال رقم خوردن است و ما همواره تاکید جدی نسبت به این موضوع داریم و معتقدیم باید بدنه این ادارات مجهز به نیروی انسانی توانمند و باتجربه باشد. هر چند اعتقاد داریم مساله نیروی انسانی و عدم ثبات آن همواره یکی از مشکلات اصلی هر ارگانی به شمار می‌رود اما سعی کردیم نسبت به استخدام نیروها و کارشناسان مجرب و متخصص در ادارات مشاوره، دقت زیادی به خرج دهیم.

لاری گفت: جای خوشحالی است که طی دو سال گذشته در دانشگاه‌ها، علیرغم شیوع کرونا، فعالیت ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی نه تنها تعطیل نشد بلکه با شدت و قدرت بیشتری ادامه یافت، به خصوص در این ایام که خیلی از دانشجویان، اقوام را به خاطر شیوع این ویروس، از دست دادند و مشاوران ما در سطح دانشگاه‌ها در مسیر ارائه خدمات روانشناسی به دانشجویان و خانواده‌های آنان از هیچ تلاشی دریغ نکردند که به همه آنها خداقوت می‌گویم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یکی دیگر از اتفاقات خوشایند در حوزه مشاوره در سطح دانشگاه های علوم پزشکی را بازنگری در روش غربالگری و تشخیص اختلالات روانی به عنوان یک ابزار کارآمد عنوان کرد و اظهار کرد: باید همواره ابزار مناسبی در مسیر تشخیص اختلالات روانی در اختیار داشته باشیم که خوشبختانه در این مسیر دکتر صادقی معاون اداره کل دانشجویی تلاش‌های زیادی کردند و در راستای رسیدن به استانداردهای لازم، فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام داده‌اند.در عین حال اجرای طرح همقدم نیز یکی دیگر از اقدامات خوبی است که در حوزه مشاوره و سلامت‌روان در حال انجام است و اگر حمایت‌های دکتر طارمیان و دکتر صادقی نبود، شاید نمی‌توانستیم حرکت رو به رشدی در این مسیر داشته باشیم.

وی گفت: موضوع مشاوره آنلاین یکی دیگر از تحولات خوب در بستر فضای مجازی بود که دکتر طارمیان رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت جهت تحقق آن تلاش ستودنی کردند و برای راه‌اندازی سامانه مشاوره آنلاین همکاران ما در این اداره تلاش‌های زیادی به کار بردند که باید به آنها خداقوت بگویم. با توسعه مشاوره آنلاین، دانشجو به راحتی می تواند خارج از بعد زمان و مکان، مشکل خود را با رواشناس و مشاور خود در میان بگذارد. خوشحال هستم که خیلی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه مشاوره به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند وتعامل خوبی با گروه روانشناسان خارج از دانشگاه و همچنین متخصصان بالینی دارند.

لاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تشکیل شوراهای سلامت‌روان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: با ایجاد این شوراها می‌توانیم مسیر و هدف خود را که تأمین سلامت‌روان دانشجویان است را منسجم‌تر دنبال کنیم. باید شوراهای سلامت‌روان را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و در این مسیر رؤسا و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها باید تعامل خوبی با ستاد داشته باشند.

وی گفت: موضوع خودکشی به خصوص در میان رزیدنت‌ها از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است و لازم است آسیب‌شناسی تخصصی نسبت به این موضوع داشته باشیم و با حضور کارشناسان و متخصصان، عوامل بروز این پدیده را علت‌یابی و ریشه‌یابی کنیم.

لاری افزود: خوشبختانه در مسیر تحقق مطالبات و نیازهای صنفی و رفاهی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی طی دو سال گذشته با تعامل با معاونت آموزشی، اقدامات خوبی انجام شده است که از جمله می‌توان به افزایش حق‌الزحمه دستیاران‏، کاهش کشیک این عزیزان و همچنین بازسازی پاویون‌ها و محل استراحت این دستیاران اشاره کرد. البته دسترسی این افراد به ادارات مشاوره و سلامت‌روان دانشگاه‌ها نیز آسان‌تر شده است و  خوشبختانه در محل تحصیل یا بیمارستان‌های محل خدمت این افراد نیز مراکزی به عنوان مراکز مشاوره تعبیه شده است که آماده ارائه خدمت به این عزیزان هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم تشکیل کارگروه‌های علمی و تخصصی برای ریشه‌یابی علل خودکشی تأکید کرد و گفت: راه‌اندازی این کارگروه‌ها و تحلیل و ارزیابی علل آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان و رزیدنت‌ها امری ضروری است که باید نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کرد. پیشنهاد من این است که در ادارات مشاوره و سلامت‌روان یک بسته مشخص برای رزیدنت‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل سلامت جسم، سلامت روح و روان و همچنین رزومه فرهنگی، ورزشی و علمی تعریف شود که یک مشاور قبل از انجام هر مداخله‌ای، نسبت به شخصیت و روحیه فرد اطلاعات اولیه را کسب کند تا بهتر بتواند در مداخلات درمانی لازم اقدام کند.

آیین‌نامه‌ای برای نظارت بیشتر و استانداردسازی پاویون‌ها تدوین شود
لاری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تدوین آیین نامه‌ای مشخص برای نظارت بیشتر و استانداردسازی پاویون‌ها و محل استراحت رزیدنت‌ها تاکید کرد و گفت: باید با کمک معاونت آموزشی، شورای صنفی و دستیاران این آیین نامه را تنظیم و تدوین کنیم تا نظارت‌ در پاویون‌ها بیشتر شود. قطعا فضا و محیط پاویون‌ها وحفظ آرامش در این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار است و هر چقدر بتوانیم این پاویون‌ها را استانداردسازی کنیم و آنها را تحت نظارت دقیق‌تر، نظام‌مند کنیم بهتر می‌توانیم به اهداف مان نزدیک شویم.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت،‌ وی گفت: خوشبختانه طی دوسال گذشته و در شرایط شیوع کرونا، خیلی از دانشگاه‌ها برنامه‌های خوبی برای افزایش تاب آوری کادر درمان و کاهش فشارهای روحی آنها انجام دادندکه این اقدامات ستودنی است و بدون شک با برگزاری این همایش ها  و بحث و تبادل نظر در خصوص ریشه‌های علمی آسیب‌های اجتماعی، می توانیم از بروز خیلی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.
 


کد مطلب: 55044

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55044/اهمیت-تشکیل-شوراهای-سلامت-روان-کارگروه-های-علمی-ریشه-یابی-خودکشی

میگنا
  https://www.migna.ir