چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - 27 Oct 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۶
کد مطلب: 55092
۴

چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟

چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
در دنیایی که وسایل ارتباطی بیش از هر زمان دیگری رایج هستند و تقریبا تمام افراد یک وسیله هوشمند برای برقراری تماس با تمام نقاط دنیا در اختیار دارند، عجیب است که احساس تنهایی داشته باشیم.
 
علت های احساس تنهایی:
احساس تنهایی می تواند خیلی دلایل داشته باشه از جدا شدن، احساس بیهودگی، احساس متفاوت بودن، پرخاشگری، احساس ریاست، سوء تفاهم، اجبار شرایط، جابه جایی منزل، احساس نیاز شدید به محبت، روابط خانوادگی ضعیف در کودکی، تفاوت بین آن چه می خواهیم و آن چه هستیم، خجالتی بودن، عدم مهارت در برقراری ارتباط، ضعف اعتماد به نفس و … علت احساس تنهایی می‌تواند ریشه در مشکلات روانی و روحی داشته باشد. برای مثال، افسردگی می‌تواند تا حدی باعث تشدید احساس تنهایی در یک فرد شود. به همین خاطر است که باید به این حس رسیدگی کنید و اگر‌ آزارتان می‌دهد، اقداماتی جدی درباره آن در نظر بگیرید.

منظور از اقداماتی جدی، انجام کارهایی مانند مراجعه به پزشک است. فناوری یکی از عمده‌ ترین انواع علت احساس تنهایی است.

فناوری باعث شده که آدم‌ها در عین نزدیکی به هم از یکدیگر دور شوند. به شکلک‌ ها یا همان ایموجی‌ ها دقت کرده ‌اید. این عناصر گرافیکی مجازی، جای لبخند، اشک، شوق، عشق و تمام احساسات انسانی را گرفته‌اند. شکلک‌هایی که حتی نمی‌دانیم، حس واقعی پشت آنها چیست.


اما سوال اساسی اینجاست که چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
بیشتر تنهایی ها و علائم آن موقتی هستند. اما، وقتی به مرور زمان عمیق شود، می تواند به افسردگی و اضطراب مبتلا شود، عزت نفس را از بین ببرد و باعث بروز مشکلات سلامتی جسمی شود.

اما چه باید کرد ؟ چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
۸ استراتژی برای هنگامی که تنهایی به شما آسیب می زند

مطالعات نشان می دهد که حدود ۷۵درصد از ما در بعضی از لحظات زندگی احساس تنهایی خواهیم کرد.
این موضوع غالباً با شرایطی چون پایان یک رابطه، از دست دادن شخصی که به شما نزدیک است یا رفتن به شهر جدید گره خورده است.
اما این احساس می تواند به روش های غیر منتظره ای هم رخ دهد – حتی اگر در فضا و موقعیت خوبی قرار داشته باشید.

این احساسات می تواند از اعماق خاطرات شما ناشی شود، میتواند به دلیل یک شکست، تلخی یا طرد شدن باشد، همان چیزهایی که به شما فهمانده اند دوستی هایتان بی معنی است.

بنابراین استفاده از برخی استراتژی هایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، میتواند به شما در مواجهه با این موضوع کمک کند.

چگونه تنهایی را تحمل کنیم ؟
۱. احساس گناه نکنید.

احساس تنهایی امری عادی است و داشتن حس گناه در مورد احساسات خود هم امری طبیعی است.
این که بدانید همه مثل شما این احساسات را دارند، ممکن است در لحظه به درمان و از بین بردن آن کمک نکند، اما میتواند باعث ساده تر شدن تحمل تنهایی شود.

۲. آهنگ های غم انگیز پخش کنید!
می دانم که معمولاً برای تسکین احساسات، موسیقی شاد را توصیه می کنند. این خوب است، اما آهنگ های غمگین هم می توانند راه همدلی با خودتان را برایتان هموار کنند.
شما مجاز به گریه کردن هستید. فقط باید یک محدوده غم برای خود تعیین کنید تا مدت زمان طولانی را مشغول آن نباشید!

۳. احساسات غم انگیز خود را گسترش نکنید
بله، شما احساس تنهایی می کنید اما مجبور نیستید معنای دیگری به آن بدهید. احساس تنهایی، به معنای این نیست که شما مشکلی دارید.

معمولا تنهایی احساسات منفی و غم انگیز بیشتری را با خود می آورد و در این مواقع، ممکن است حس کنید که این، حالت همیشگی شماست. در حالیکه اینطور نیست و غم و اندوهی که حس میکنید، معمولا بدلیل همان تنهایی است، نه به دلیل مشکلی خاص!
به خود یادآوری کنید که نباید فکر کردن به احساسات منفی برایتان دائمی شود و یادتان باشد همه احساسات موقتی هستند.

این که امروز احساس تنهایی می کنید معنایش این نیست که تمام روز و همیشه اینگونه احساسی خواهید داشت. این لحظه هم می گذرد.

۴. یک همراه پیدا کنید
تنها بودن در هنگام حل و فصل یک مشکل می تواند یک مشکل اساسی باشد، زیرا در تنهایی درگیر شدن با مشکل تمرکز را از شما خواهد گرفت.
بنابراین یک نفر را پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کنید. یک دوست، یک عضو خانواده یا همکلاسی، یک همکار نزدیک، همسایه، یک مربی، یا یک مشاور درمانگر (البته اگر بودجه شما اجازه می دهد!)
ساعاتی از وقت خود را به آنها اختصاص بدهید. بیشتر افراد وقتی در یک فضای دشوار قرار دارید، وقتی صرف شما نمی کنند مگر این که به شما نزدیک باشند.

۵. به سمت دیگران بروید نه به درون خودتان!
همه چیز را درون خود نریزید، فکر کردن درباره وضعیت همه چیز را بدتر می کند.
درعوض، از ذهن فعال خود استفاده کنید تا به یک کارهایی فکر کنید که می توانید برای شخص دیگری انجام دهید. سپس آن را انجام دهید. این کار احساسات خوب را ایجاد می کند، هم برای شما و هم برای شخص مقابلتان.
چگونه تنهایی خوش بگذرانیم ؟

۶. چیزی درست کنید
غرق شدن در یک پروژه و تمرکز روی آن، دستان شما را مشغول نگه می دارد و به جای اینکه به تنهایی خود فکر کنید، فکر خود را به آنچه انجام می دهید متمرکز می کنید. بنابراین ذهنتان فرصت ایجاد افکار و احساسات منفی را نخواهد داشت.

۷. خود را با گذشته تان مقایسه کنید
یکی از اصلی ترین حس هایی که ما را رنج میدهد، خود کم بینی است.
خود را در برابر آنچه بدست نیاوردید و / یا آنچه از دست داده اید ارزیابی نکنید. درعوض به آنچه در زندگی خود انجام داده اید و آنچه انجام می دهید فکر کنید.
خواهید دید که کارهای زیادی انجام داده اید و یک زندگی کامل را پشت سر گذاشته اید. مدتی در آن زندگی ساکن باشید و از آن لذت ببرید.

۸. آنچه را که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید انجام دهید
بخشی از زمان خودت را صرف خواندن، راه رفتن، پیاده روی و شنا کردن کن. به موسیقی گوش بده. برو بیرون!
گردش در طبیعت بسیار مفید است زیرا چشم اندازهایی را نسبت به جایگاه ما در جهان به وجود می آورد.
در مجموع، ممکن است در حال حاضر احساس تنهایی کنید اما تنهایی، به معنای این است که یک همراه فوق العاده دارید، یعنی خودتان! برای پاسخ به این سوال که چگونه احساس تنهایی نکنیم ، این نکته را به یاد داشته باشید و بدانید که بهترین دوست و همراه ما، خودمان هستیم. پس بهتر است از این همراهی و همنشینی به بهترین شکل استفاده کنیم.


 
راه رهایی و جلوگیری از تنهایی:
یک راه کلی برای پرت کردن حواستان، خواندن داستان یا گوش دادن به داستان ها است. جود تردر-ولف، کارمند اجتماعی یک کلینیک و روان درمانگر گروهی، توصیه کرد که «به نوارهای قصه ای گوش دهید که همانند داستان های واقعی از زندگی افراد توسط افراد نقل می شوند.» انسان همیشه بعد از خلق یا ایجاد چیزی، حس بهتری پیدا می کند، چه شعر یا نقاشی با آبرنگ باشد. عمل خلق و ایجاد می تواند به رهایی شما از تنهایی نیز کمک کند. تردر-ولف در مصاحبه با ما، این نکته را به اشتراک گذاشت که :«چالش انگیزترین جنبه تنهایی می تواند حس پوچی و عدم برقراری ارتباط با افراد دیگر به مدت طولانی یا نیروهای بیرون ما باشد.

پیاده‌روی، راه‌ حل پیشنهادی ما برای غلبه بر تنهایی است. با تأثیر پیاده روی بر مغز چقدر آشنایی دارید؟ در نتایج مطالعات مختلفی ثابت شده است که پیاده‌روی باعث تقویت سلامت جسمی و روحی می‌شود. البته که هر نوع ورزشی با فواید جسمی و روحی همراه است، اما شاید بهتر باشد که بگوییم که پیاده‌ روی در این مورد خاص ارجحیت دارد. با پیاده‌ روی می‌توانید در کوچه‌ پس‌ کوچه ‌هایی قدم بگذارید که معمولا ماشین‌خور نیستند. وقتی به پیاده‌روی می‌روید، حتی اگر مقصد مشخصی ندارید، سعی کنید به‌جای مسیرهای تکراری در مسیرهای جدید قدم بزنید.

ممکن است شما در استفاده از رسانه‌های اجتماعی آن هم در زمان‌های مختلف لذت ببرید، و حتی از اینترنت برای جستجوی مطلبی خاص، استفاده کنید. البته ممکن است در اینترنت جستجو کرده باشید که: آیا من برای چک کردن فیس بوک وسواس دارم؟ فناوری‌ها و رسانه‌های اجتماعی همگی می‌توانند کاملا اعتیاد آور و وقت گیر باشند. در حالت مثبت، شما قادر به بر قراری ارتباط هستید و حتی ممکن است با افراد گوناگونی در سراسر جهان ارتباط بر قرار کنید. در حالت منفی قضیه، ممکن است فکر کنید که در خارج از منزل زمان زیادی را صرف ارتباطات شخصی با افراد به صورت حضوری کرده اید و این در حالی است که این ارتباطات حضوری مداوم می‌تواند به کاهش احساس تنهایی و انزوا کمک فراوانی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت اضطراب زنان چیست؟
خودافشایی درمانگر در جلسات مشاوره روانشناسی
روانشناسی انتقام
تخریب زندگی کودکانه
«ازدواج درمانی» چیست و چگونه زندگی مشترک را نجات می‌دهد؟
تفاوت دیسک کمر و سیاتیک: بهترین راه تشخیص و درمان
با همسر ایرادگیر و غرغرو چه رفتاری کنیم؟
در ایران کدام الگوی بینی و چانه، جذاب است؟
به این درخواست‌های همسر خود با قدرت «نه» بگویید!
تاثير وابستگی و دلبستگی دركودكی
چگونه با اختلالات خُلقی ناشی از تغییر فصل کنار بیاییم؟
با این ۲۰ نکته بی‌نظیر خود را جوان نگه دارید!
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.