کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کنترل زوال عقل با تشخیص به موقع علائم

باشگاه خبرنگاران , 28 شهريور 1400 ساعت 22:27

متخصصان انگلیسی می‌گویند زوال عقل یک بیماری پیشرونده مغزی است که تنها راه کنترل آن تشخیص به موقع است.


به گزارش  اکسپرس، زوال عقل در حقیقت به یک طیف گسترده‌ای از اختلالات نورولوژیکال پیش رونده اطلاق می‌شود. هم اکنون بیش از ۲۰۰ نوع مختلف اختلال ذهنی در ذیل زوال عقل قرار می‌گیرد. تنها در انگلیس بیش از ۸۵۰ هزار نفر به یک یا چند اختلال مرتبط با زوال عقل مبتلا هستند.
 
آمار‌های سرویس بهداشت همگانی انگلیس نشان می‌دهد یک نفر از هر ۱۴ فرد بالای ۶۵ سال به زوال عقل مبتلاست. متاسفانه با افزایش سن خطر این بیماری نیز افزایش می‌یابد به طوری که یک نفر از هر ۶ فرد بالای ۸۰ سال از این بیماری رنج می‌برد.

معروف‌ترین بیماری‌های زیر مجموعه زوال عقل شامل پنج مورد آلزایمر، زوال عقل عروقی، زوال عقل اجسام لویی (نوعی زوال عقل است که ارتباط مستقیمی با پارکینسون دارد)، زوال عقل پیشانی، و زوال عقل مختلط می‌شود.

گرچه زوال عقل در افراد کهنسال مرسوم است اما این موضوع می‌تواند در افراد کمتر از ۶۵ سال نیز بروز کند که به آن زوال عقل زودرس اطلاق می‌شود.

به طور میانگین ۱۱۹ نفر در هر یکصد هزار نفر (معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر) در جهان از زوال عقل زودرس رنج می‌برد.

متاسفانه زوال عقل راهکار قطعی درمانی ندارد. با این حال، دولت‌های جهان می‌کوشند با آموزش و تشخیص به موقع بیماری، روند پیشروی آن را کُند کنند. برای مثال، دولت انگلیس تا سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش شمار مبتلایان به زوال عقل به بیش از یک میلیون نفر خواهد بود.


ساده‌ترین راهکار برای کشف ابتلا به زوال عقل توجه به علائم آن است. گرچه علائم ابتدایی ابتلا به این بیماری زیاد و متنوع است، اما مهمترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- مشکلات مرتبط با حافظه به ویژه به یاد آوردن رویداد‌های اخیر
۲- افزایش گیجی
۳- کاهش تمرکز
۴- تغییر در رفتار و شخصیت
۵- افسردگی، گوشه گیری یا انزوا
۶- از دست دادن توانایی انجام امور روزمره

در صورت مشاهده نخستین علامت بیماری مراجعه به پزشک عمومی ضروری است. پزشک عمومی پس از معاینه و تشخیص ابتدایی می‌تواند فرد را به پزشک متخصص ارجاع دهد. گرچه موارد ذکر شده علائم رایج ابتلا به زوال عقل است، اما مواردی همچون افسردگی، کمبود ویتامین B۱۲ و حتی ابتلا به عفونت می‌تواند علائمی شبیه به زوال عقل ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود با مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید تا به دلیل قطعی بیماری پی ببرید.


کد مطلب: 55109

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55109/کنترل-زوال-عقل-تشخیص-موقع-علائم

میگنا
  https://www.migna.ir