پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۰
کد مطلب: 55116
۱
مسئول کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران:

حضور ۳۸۰ طلبه مشاور در ستاد حوزوی بحران

حضور ۳۸۰ طلبه مشاور در ستاد حوزوی بحران
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا مهکام مسئول گروه یاوران سلامت روان موسوم به کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران، امروز در نشستی با آیت الله اعرافی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد از زمان تشکیل آن تاکنون، گفت: گروه یاوران سلامت روان به طور رسمی از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با حمایت ستاد حوزوی بحران حوزه علمیه قم و با عنوان کمیته مشاوره به طور رسمی، همه جانبه و عملیاتی کار خود را در بسترهای مختلف خدمت رسانی به بیماران کرونایی آغاز نمود.

وی افزود: از جمله فعالیت های این کمیته، می توان به تولید محتواهای متناسب با شرایط روانی جامعه، روحیه و امید بخشی به بیماران بستری در بیمارستان ها و منازل به صورت حضوری و تلفنی، آرامسازی بازماندگان داغ دیده و حمایت های مادی از خانواده های نیازمند داغدیده و مبتلا به کرونا اشاره کرد.

مسئول کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲ استان در سطح کشور دارای نیروی طلبه جهادی برای مشاوره در بیمارستان ها جهت مقابله با همه گیری کرونا هستند که توسط گروه یاوران سلامت روان، سازماندهی شده اند؛ در بین این استان ها کردستان و سپس قم بیشترین تعداد مشاور را دارا بوده اند.

وی تعداد ویزیت های صورت گرفته از سوی مشاورین گروه یاوران سلامت روان بالغ بر ۱۰۸۳۹۰ مورد دانست و گفت: این تعداد مشاوره از سوی ۳۸۰ نفر طلبه مشاور در سطح کشور انجام گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مهکام تصریح کرد: بر اساس آمار ثبت شده و با توجه به اینکه بیشترین میزان تنیدگی روحی و روانی در بین بیماران مربوط به سنین چهل تا شصت سال مشاهده می شود، تعداد مشاوره های انجام شده برای بیماران کرونایی در بین این سنین فزونی بیشتری داشت، اما میزان اثرپذیری بیماران سنین ۶۰ سال به بالا درصد نسبتاً بالاتری را نشان داد.

وی با اشاره به لزوم آموزش دادن به طلاب جهادی فعال در عرصه مشاوره افزود: کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران در زمینه آموزش تحت بسترهای مختلفی اعم از آموزش تئوریک، برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارت افزایی ویژه کادر اداری و درمانی بیمارستان ها، کارگاه های تربیت مشاوره پیش از ازدواج و برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی ویژه متقاضیان فعالیت داشته است.

مسئول کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران بیان داشت: مقرر شده است، پروژه ترکیبی آموزشی-پژوهشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کادر درمان بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه به اجرا درآید تا به آموزش و افزایش تاب آوری و مقابله با فرسودگی شغلی ناشی از بحران کووید۱۹ در میان کادر درمان پرداخته شود.

وی گفت: نتایج این آموزش که در گروه های ۱۲گانه با مداخلات گوناگون انجام می شود، به صورت پروژه ای پژوهشی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت به عنوان یک پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و موسسه یاوران سلامت روان منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهکام اظهار کرد: با توجه به نقش حیاتی و اساسی پژوهش در زمینه های مختلف مخصوصاً حوزه های مرتبط با خدمات روحی و روانی، معاونت پژوهش گروه یاوران سلامت روان، از ابتدا در کنار فعالیت های آموزشی و اعزام فعال، اقدامات متعددی در زمینه تولید محتوا و انجام پژوهش های مرتبط با موضوع کووید-۱۹ نموده است؛ مهمترین این اقدامات شامل: تهیه و تدوین محتوا ویژه آموزش به مشاورین جهت مداخلات روانشناختی، تدوین مقالات علمی پژوهشی مبتنی بر یافته های مداخلات روانشناختی و مشاوره، سفارش و حمایت از طرح های پژوهشی، تدوین کتاب امداد روحانی به سفارش حوزه علمیه قم، تدوین کتاب راهنمای مداخلات روانشناختی کووید ۱۹براساس متد روانشناسی اسلامی و اجرای پروژه آموزشی-پژوهشی با مراکز درمانی بوده است.

وی به سرفصل های آموزشی ویژه مشاورین، عنوان داشت: جهت مداخلات روانشناختی آموزش هایی به مشاورین داده شد تا در موضوعاتی همچون تاب آوری، امیدبخشی، اضطراب مرگ، ارتباط مؤثر، مشاوره در بحران، مدیریت استرس و اصول و فنون حضور در بیمارستان مهارت کافی و آمادگی بیشتری را برای خدمت رسانی کسب کنند.

مسئول کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران، گفت: معاونت پشتیبانی گروه یاوران سلامت روان، در مدت شیوع بیماری کرونا در کنار خدمت رسانی و پشتیبانی مشاورین در استان های مختلف اقدام به جذب منابع مالی و غیرمالی مورد نیاز بیماران و نیازمندان نموده و در حد توان و ظرفیت موجود در این زمینه خدمت رسانی کرده است.

وی ادامه داد: مهمترین خدمات معاونت پشتیبانی گروه یاوران سلامت روان، تهیه و توزیع پک بهداشتی، تهیه و توزیع بسته های معیشت به فعالین جهادی و بیماران نیازمند کرونایی، بستری در بیمارستان و منزل، تهیه و توزیع کالاهای پزشکی و پرداخت هزینه های ترخیص برخی بیماران نیازمند بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود