سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۴:۰۰
کد مطلب: 55153
۰
۱

معایت دادن حق طلاق به زن چیست؟

معایت دادن حق طلاق به زن چیست؟
طلاق یک راهی است که به موجب آن زوجین (یعنی زن و شوهر) می توانند از یکدیگر جدا شوند در قانون مدنی ایران حق طلاق برای مرد در نظر گرفته شده است به این مفهوم که مرد می تواند هر زمان که اراده نماید از همسر خود جدا شود مشروط بر این که تمامی حقوق قانونی زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل را پرداخت نماید. اما در آن سوی ماجرا زن چنین حقی ندارد و نمی تواند به راحتی از مرد جدا شود مگر این که ثابت نماید شروطی که ضمن عقد ازدواج آمده است از قبیل اختیار نمودن همسر دیگر از سوی مرد و غیره توسط شوهر نقض گردیده است یا این که زن دچار سختی و مشقت بی پایان در زندگی مشترک شده؛ مثلاً شوهر زن را تنبیه بدنی می نماید. بنابراین ملاحظه می نمائید که زن به راحتی مرد نمی تواند به زندگی مشترک پایان دهد؛ از این رو معمولاً زن به دنبال راهی می باشد تا به آن وسیله بتواند براحتی از مرد جدا شود. یکی از این موارد دادن حق طلاق به زن می باشد:

حق طلاق چیست؟
طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع حق طلاق به مرد داده‌شده است؛ اما مرد می‌تواند برای اجرای طلاق وکالت را به همسرش یا شخص دیگری بدهد. حق طلاق توضیح ساده این امر است یعنی مرد یا هرکسی که از جانب مرد وکالت دارد حق طلاق دارد. البته مرد با دادن این وکالت هنوز هم حق طلاق دارد و می‌تواند اقدام به طلاق کند. علاوه بر این نوع حق طلاق، مواردی نیز وجود دارند که زوجه می‌تواند در آن حالات در دادگاه تقاضای طلاق کند و دادگاه حق طلاق را به او بدهد. به صورتی کلی مردم به وکالتی که زوج برای طلاق گرفتن به زوجه می‌دهد، حق طلاق می‌گویند.

در صورتی که زن از مرد وکالت اخذ نماید که هر وقت بخواهد خود را مطلقه نماید، دیگر نیازی به حضور مرد برای طلاق وجود ندارد و زن می تواند براحتی خود را مطلقه سازد. هر چند وجود چنین وکالتی روند طلاق را برای زن بسیار راحت می نماید اما معایبی برای شوهر دارد از جمله این که زن می تواند هر زمان بخواهد خود را مطلقه نماید و سپس این که زن می تواند همزمان با طلاق تمامی حقوق خود از جمله مهریه و اجرت المثل را مطالبه نماید. بنابراین دادن حق طلاق از سوی مرد می تواند همزمان با گذشتن از تمامی حقوق از سوی زن باشد.


مزایای حق طلاق برای زن
واضح است که حق طلاق برای زن مزایایی را دربر دارد. مهم‌ترین این مزایا این است که بدون نیاز به حضور شوهر می‌تواند طلاق خود را بگیرد. در صورت داده شدن حق طلا به زن یا بهتر بگوییم دادن وکالت طلاق به زن، زوجه با مراجعه به وکیل دادگستری و امضا وکالت‌نامه اعطای وکالت، می‌توانید طی مراحل قانونی از شوهر خود طلاق بگیرد بدون اینکه نیازی به حضور او باشد.


معایب دادن حق طلاق به زن چیست؟
حق طلاق زن می تواند مشکلات و معضلاتی را در زندگی طرفین به وجود بیاورد که می خواهیم آن ها را برسی نماییم. پیش از بحث در این مورد باید اشاره کنیم که مطالبی که در ادامه گفته خواهد شد دیدگاه های روان شناسان و حقوق دانان مختلف است، این ها فقط نظریه و دیدگاه برخی می باشد و ما مهر تایید و یا تکذیب بر این دیدگاه ها نمی زنیم، فقط آن ها را بازگو می کنیم. اولین مورد از معایب حق طلاق زن این است که بسیاری معتقدند زن ها دارای روحیه لطیف و زود رنجی می باشند، داشتن این وکالت ممکن است، باعث شود که زن ها با کوچک ترین اتفاق و رنجش، احساسی عمل کنند و از حق طلاقی که در اختیار دارند استفاده نمایند. از این رو بهتر است که مرد این حق را داشته باشد.

دیدگاه بعدی به این صورت است که حق طلاق زن باعث می شود تا زن به خاطر داشتن این حق در زندگی زناشویی رفتارهای نادرست داشته باشد و یا داشتن این وکالت را ابزاری برای تهدید همسر خود کند. در صورتی که داشتن این وکالت در رفتار و زندگی زوجین تاثیر گذار باشد، می تواند به زندگی آن ها آسیب وارد کند و مشکلات و مسائل جدی را به وجود آورد.

از همین رو اکثرا معتقد به این هستند که حق طلاق در اختیار مرد باشد و مرد نیز به صورت خاشع و خویشتندار عمل کند. به این صورت زندگی زناشویی آرام تر و بهتری زوجین خواهند داشت و مشکلات کمتری را متحمل می شوند. در صورتی هم که حق طلاق به زن داده شد. او باید سعی کند که از حقی که به او داده شده است، سواستفاده نکند و همچنین تصمیمات احساسی و عجولانه نگیرد.


 
حق طلاق بهتر است یا مهریه؟
در پاسخ به این سوال که حق طلاق بهتر است یا مهریه باید گفت که این موضوع بسته به مورد می تواند متفاوت باشد. در موارد زیادی در جامعه شاهد این مساله هستیم که تحمل زندگی مشترک برای زن بسیار سخت و ناممکن می شود اما از آنجایی که او حق طلاق ندارد و مرد نیز راضی به طلاق دادن او نمی شود در عمل زن برای طلاق گرفتن نمی تواند کار خاصی بکند و چاره ای جز تحمل کردن زندگی مشترک ندارد. با توجه به قوانین و آیین نامه های جدید اگر زوج مالی نداشته باشد، داشتن مهریه بالا نیز نمی تواند کارساز باشد. در نتیجه به نظر می رسد داشتن حق طلاق در راستای برابری حقوق زن و مرد و ایجاد طیب خاطر برای زنان جامعه بسیار حائز اهمیت و کاربرد بهتری از مهریه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بیتا احمدپور
Iran, Islamic Republic of
بد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی