کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلودگی هوا در کودکی و خودآزاری در بزرگسالی

خبرگزاری ایرنا , 31 شهريور 1400 ساعت 2:02

مطالعه روی بیش از ۱.۴ میلیون دانمارکی نشان می‌دهد بین قرارگرفتن در معرض سطوح بالای دو آلاینده PM۲.۵ و NO۲ در کودکی و افزایش خطر خودآزاری و خودزنی در بزرگسالی ارتباط وجود دارد.


به گزارش ساینس‌دیلی، محققان تاثیر آلودگی هوا بر مشکلات روحی را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند سطوح بالای آلودگی هوا ضعف سلامت روان را به دنبال دارد.

این مطالعه با بررسی ۱.۴ میلیون نفر بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۶ میلادی و بررسی اثر دو آلاینده PM۲.۵ با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر و دی‌اکسید نیتروژن نشان می‌دهد کودکانی که در معرض مقادیر بالای این ذرات معلق قرار دارند، در بزرگسالی بیشتر دچار رفتارهای خودآزاری، خودزنی و خودکشی می‌شوند.

آلودگی هوای خارجی شامل ترکیباتی پیچیده از گازها، ذرات معلق، ترکیبات معدنی و آلی است و PM۲.۵ و NO۲ از جمله آلاینده‌هایی هستند که بیشترین تاثیر منفی را بر سلامت دارند. معمولا این آلاینده‌ها حاصل اگزوز خودرو، پالایشگاه‌ها، صنعت حمل و نقل و گرمایش خانگی هستند.

آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات حوزه سلامت است. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد.

در این گزارش آمده است از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی مقادیر بیش از حد مجاز از آلاینده‌هاست.

نتایج این مطالعه در نشریه Preventive Medicine منتشر شده است.


کد مطلب: 55156

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55156/آلودگی-هوا-کودکی-خودآزاری-بزرگسالی

میگنا
  https://www.migna.ir