سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۵
کد مطلب: 55160
۰

"طمع" را برای خود عادی نکنیم!

"طمع" را برای خود عادی نکنیم!
داشتن وضعیت مالی و اقتصادی مناسب و در اصطلاح ثروتمند بودن در ذات چیز بدی نیست و حتی در روایات مذهبی اسلامی نیز به داشتن ثروت برای زندگی مناسب نیز اشاره شده است. اما در هر آئین و مسلکی طمع ورزی و حرص زدن برای کسب مال مذموم است.

چرا که طمع خصلتی است که محدود به کسب مال نمی ماند و همچون آتشی است که در دل جنگ می افتد و خشک و تر را باهم می سوزاند و با خود خصایص ناصواب دیگری را نیز به همراه دارد تا جایی که بعضاً فرد طماع را به خون ریزی و قتل نیز مجاب می کند!

حال اگر این طمع ورزی به سطح اقشار جامعه کشیده شود تبعات جبران ناپذیری برای بنیان های اخلاقی و ارزش های مذهبی و ملی خواهد داشت و مهمتر از همه اینکه آرامش جامعه را ازبین خواهد برد.

حال با چنین آفتی چه باید کرد؟
بخش عمده ای از راه حل این معضل به عملکرد و برنامه های مدیران در ایجاد حداقل های معیشت و آرامش برای جامعه بستگی دارد. چراکه جامعه ای که درگیر معیشت و نان شب باشد نگران وضعیت شکننده خود است و مدام سعی دارد در این رقابت مخرب از دیگران عقب نماند و در این مسیر قطعاً دچار طمع خواهد شد. اما بخش دیگری از راه حل این آفت، بسته به رعایت نکات اخلاقی و هنجارهایی است که به صورت آموزه های مذهبی و ملی به دست مردم ما رسیده و نیازمند آموزش های خانواده هاست.

اگر همین روند عادی سازی شرایط طمع ورزی در کشورمان ادامه یابد،باید نگران سلامت اخلاقی جامعه بود و دیگر نمی توان انتظار همراهی و همیاری اقشار جامعه را بایکدیگر داشت.چراکه هرکس به منافع خود توجه خواهد کرد و وضعیت دیگران برایش اهمیتی نخواهد داشت.
مرجع : آفرینش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی