سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۳
کد مطلب: 55164
۰

دو عملکرد مغز که با افزایش سن، تقویت می‌شوند

دو عملکرد مغز که با افزایش سن، تقویت می‌شوند
یکی از بدترین و ترسناک‌ترین قسمت‌های پیری، زوال عقل است. اما یک مطالعه جدید نشان داده است که برخی از عملکرد‌های مغز حتی با رسیدن به ۷۰ و ۸۰ سالگی شروع به بهبود می‌کنند.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله Nature Human Behavior، بازداری اجرایی (توانایی تمرکز و استدلال برای تصمیم گیری موثر) و جهت گیری (آگاهی از زمان، مکان و خود) در واقع با افزایش سن بهتر می‌شود.

نویسندگان این مقاله نوشته‌اند: "مردم به طور گسترده‌ای تصور می‌کنند که جهت گیری و عملکرد‌های اجرایی با افزایش سن کاهش می‌یابد، علیرغم نکات جالب از برخی مطالعات در مقیاس کوچکتر که سوالات مربوط به این مفروضات را ایجاد کرده است. "

هر دوی این عملکرد‌های مغزی اغلب برای پیش بینی وجود بیماری‌های شناختی جدی مانند زوال عقل استفاده می‌شوند.

 
چرا با افزایش سن، مهار و جهت گیری اجرایی بهبود می‌یابد؟
مغز انسان ماهیچه نیست، اما بسیار شبیه به آن عمل می‌کند. هرچه بیشتر درگیر کار‌هایی شویم که به توجه آن نیاز دارد، قوی‌تر می‌شود. زندگی حکم می‌کند که با افزایش سن در بسیاری از زمینه‌های زندگی خود سرعت خود را کاهش دهیم، اما برخی از عملکرد‌های مغز وجود دارد که هرگز از آن‌ها به طور روزانه استفاده نمی‌کنیم. بازداری و جهت گیری اجرایی از جمله آنهاست. به گفته محققان، هرگونه فعالیتی که از حافظه، کنترل خود، ناوبری، ریاضی، زبان یا خواندن استفاده می‌کند، یک یا هر دو عملکرد را تقویت می‌کند.

شرکت کنندگان، که همگی بین ۵۸ تا ۹۸ بودند، علائم عصبی وخامت را در تمام نواحی مغزی مورد مطالعه نشان دادند، اما اکثریت آنقدر مکرر اشکال مهار و جهت گیری اجرایی را تمرین می‌کردند که هنوز قادر به بهبود آن‌ها بودند.

"به عنوان مثال، هنگامی که شما در حال رانندگی با ماشین هستید. جهت گیری زمانی ایجاد می‌شود که توجه خود را به یک حرکت غیرمنتظره مانند عابر پیاده معطوف کنید. "یک عملکرد اجرایی به شما امکان می‌دهد از حواس پرتی مانند پرندگان یا تابلو‌های تبلیغاتی جلوگیری کنید تا بتوانید بر رانندگی تمرکز کنید. "

از سوی دیگر، هوشیاری، که به ما اجازه می‌دهد به سرعت به اطلاعات و محرک‌های جدید واکنش نشان دهیم، قابل تمرین نیست و سلامت آن عمدتاً متکی به ژنتیک و فرآیند‌های عصبی است.

یک رویکرد رفتاری برای درمان زوال عقل
به نظر می‌رسد شرکت کنندگان می‌توانند با مشارکت در فعالیت‌هایی که مغز را تحریک می‌کند، شروع زوال شناختی را به تأخیر بیندازند. بسیاری از این فعالیت‌ها کار‌های عادی بودند که همه ما هر روز انجام می‌دهیم.

این واقعیت که این وظایف پیش پا افتاده به عملکرد مغز سالم‌تر کمک می‌کند، نشان می‌دهد که انجام وظایف شناختی بیشتر می‌تواند از بیماری‌های مرتبط با زوال عقل جلوگیری کند.

اولمان می‌گوید: "یافته‌ها نه تنها دیدگاه ما را در مورد تأثیر پیری بر ذهن تغییر می‌دهد، بلکه ممکن است منجر به پیشرفت‌های بالینی شود، از جمله در بیماران مبتلا به اختلالات پیری مانند بیماری آلزایمر. "

آنچه می‌توانید برای تحریک مغز خود انجام دهید
به گفته انجمن آلزایمر، یادگیری یک زبان جدید، نواختن یک ساز موسیقی، یا شرکت در فعالیت‌های تفریحی مانند ورزش، رقص، باغبانی، گروه‌ها و بازی‌های رومیزی می‌تواند به کاهش خطر زوال شناختی شما کمک کند.


منبع: theladders.com
ترجمه از: سایت فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم