کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین سبک زندگی

شناخت انواع سبک زندگی در روانشناسی

خبرگزاری ایلنا , 1 مهر 1400 ساعت 23:34

یکی از مهمترین مفاهیم اجتماعی که در سال‌های اخیر مردم توجه زیادی به آن دارند، سبک زندگی است. انسان‌ها همواره می‌کوشند که سبک زندگی خود را بشناسند و دولت‌ها نیز سعی می‌کنند که تا حد توان بر روی سبک‌های زندگی افراد یک کشور تأثیرگذار باشند. مفهوم پردازی در مورد سبک زندگی و تعریف آن یک موضوع جدید است و تأثیر مستقیمی روی سلامت افراد دارد. پژوهشگران تحقیقات زیادی در این باره انجام داده‌اند‌.


تعریف کلی سبک زندگی
به روش خاص زندگی یک شخص، گروه یا یک جامعه سبک زندگی یا Life Style می‌گویند.
این اصطلاح نخستین بار توسط آلفرد آدلر روان‌شناس اتریشی استفاده شد. در فرهنگ آکسفورد سبک زندگی به شیوه‌های مختلف زندگی فردی یا گروهی اشاره دارد.‌ تعریف این اصطلاح در فرهنگ لاگ من عبارت است از راه یا روشی برای زندگی کردن.

به طور کلی این واژه یک واژه فراگیر است که شامل سرگرمی، تفریحات، مدل مو، نوع لباس پوشیدن، شغل، هنر و غیره می‌باشد.

سبک‌های زندگی دربرگیرنده ارزش‌ها، حالات، سلایق، نوع رفتارها در هر موردی است. آگهی‌ها، رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون، موسیقی و... فراهم آورنده تصاویری بالقوه از سبک زندگی هستند.

اکثر مردم به این که هر فردی مختار است که سبکی برای زندگی خود را انتخاب کند، معتقد می‌باشند. در اکثر مواقع به دلیل تجمع عناصر سبک زندگی در یک جا، سبک‌های زندگی مشترکی بین افراد ایجاد می‌شود‌. معمولاً گروه‌های اجتماعی یک با یک سبک خاص زندگی می‌کنند. فرهنگ افراد یک جامعه ارتباط مستقیمی با سبک زندگی آن‌ها دارد. سبک زیستن ارزش‌ها و گرایش‌های یک فرد یا یک گروه را انعکاس می‌دهد.


انواع سبک زندگی
نظریه‌های مختلفی برای سبک زندگی ارائه شده‌اند که هر یک دارای تعریف خاصی هستند. هر نظریه‌ای برای یک گروه خاص مناسب است. افراد باید سبک زندگی خود را دنبال کنند و به دنبال تقلید از سبک زندگی دیگران نباشند. در این بخش قصد داریم به معرفی انواع مختلف سبک زندگی بپردازیم.
 
زندگی فعال
سبک زندگی فعال مخصوص افرادی است که بسیار اجتماعی و فعال هستند. این افراد همواره تمایل دارند که در فعالیت‌های اجتماعی حضور پیدا کنند و فردی سازنده و تأثیرگذار باشند. ورزش جزء جدانشدنی فعالیت‌های روزانه افراد فعال است. این افراد به خوبی با مردم معاشرت و گفتگو می‌کنند. به راحتی به گروه‌های مختلف و باشگاه‌های محلی می‌پیوندند. بدن این افراد هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی کاملاً در شرایط سالمی است. در سبک زندگی فعال لازم نیست که فرد از بدن و ذهن خود کار زیادی بکشد. انرژی انسان در این نوع سبک کاهش نمی‌یابد.
 
زندگی نامتعارف
وقتی فردی موسیقیدان و هنرمند است  و به مسائل مادی اهمیت زیادی نمی‌دهد، می‌تواند از سبک زندگی نامتعارف استفاده کند؛ زیرا در این نوع سبک افراد بیشتر تمایل دارند که بیشتر به سفر و ماجراجویی بپردازند. این افراد بیشترین وقت خود را به صرف رفتن به کنسرت‌های موسیقی، معنویات، اجرای هنری و غیره اختصاص می‌دهند. داشتن ظاهری خاص و غیرعادی، شرکت در مهمانی‌های مختلف و زیاد بودن تعداد دوستان از ویژگی‌های مهم افرادیست که از سبک زندگی نامتعارف برخوردار هستند. سبک زندگی نامتعارف این روزها در جوامع ایرانی زیاد استفاده می‌شود.
 
زندگی سالم
افرادی که سبک زندگی سالم را انتخاب کرده‌اند معمولا تمام جوانب زندگی خود را در نظر گرفته و مراقب آن هستند. سبک زندگی سالم به سبک زندگی فعال شباهت زیادی دارد. در این سبک افراد از غذاهای سالم استفاده می‌کنند. از خوردن چربی، شکر و شیرینی زیاد اجتناب می‌کنند. به طور کلی رژیم غذایی بسیار سالمی دارند و پرخوری نمی‌کنند. ارگان‌های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه، مغز، استخوان‌ها و... سلامت خود را حفظ می‌کنند. تمرین ذهنی و ورزش‌های روزانه مانند یوگا حتماً در این سبک از زندگی گنجانده می‌شود. داشتن تمرینات ساده و مداوم در فعال نگه داشتن ذهن و بدن بسیار مؤثر می‌باشد.
 
زندگی روستایی
کسانی که به پرورش محصولات کشاورزی و حیوانات علاقه زیادی دارند و عشق آن‌ها حضور در طبیعت و استفاده از هوای سالم است، دارای سبک زندگی روستایی می‌باشند. در این سبک فرد در یک مزرعه زندگی می‌کند و تمام مواد غذایی از جمله میوه، لبنیات، حبوبات، گوشت و تخم مرغ خود را به صورت ارگانیک و طبیعی به دست می‌آورد. در این سبک می‌توان از هوای پاکیزه و سالم طبیعت لذت برد. سبک زندگی روستایی فقط برای یک فرد یا یک خانواده نیست بلکه در یک روستا افراد زیادی زندگی می‌کنند که زندگی اجتماعی فعالی دارند. در مراسم‌های مذهبی و اعیاد مختلف افراد می‌توانند در کنار هم به تفریح و شادی بپردارند.
 
زندگی عشایری
برای استفاده از سبک زندگی عشایری حتما نباید اصالتاً جزء عشایر باشید، در واقع زندگی عشایری یک نوع اصطلاح است. چادرنشین‌های عشایر همواره در حال نقل مکان از جایی به جای دیگر هستند. این افراد از یک جا نشینی لذت نمی‌برند. البته تعداد افرادی که به زندگی عشایری علاقمند باشند، زیاد نیست. معمولاً مردم تمایل دارند که در امنیت و ثبات زندگی کنند. علاقه و عشق به زادگاه باعث می‌شود که محل زندگی خود را ترک نکنند. مردم عشایر از ایجاد وابستگی متقابل به گروه‌های دیگر جلوگیری می‌کنند. زیرا وابستگی به یک گروه یا مکان خاص مانع از جا به جا شدن آن‌ها می‌شود.

 
زندگی انفرادی
تعدادی از مردم تمایل دارند که یک زندگی انفرادی داشته باشد. افراد مستقل تحمل ندارند فرد دیگری در کنار آن‌ها زندگی کند. مسئولیت پذیری یکی از مهمترین چیزهایی است که زندگی انفرادی به انسان می‌آموزد. فرد در زندگی انفرادی این هنر را می‌آموزد که به تنهایی خود را سرگرم کند‌. در این سبک رفتارها و اعمال فرد توسط کسی قضاوت نمی‌شود.


تأثیر بحران بیماری کرونا بر سبک زندگی
از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد،‌ سبک زندگی تمام مردم را تحت تأثیر قرار داد. با در نظر گرفتن پیامدهای منفی و مثبت کرونا می‌توان زندگی خود را تغییر داد و آن را مدیریت کرد. شیوع جهانی بیماری کرونا نوع جدیدی از شیو‌ه‌های زندگی را ایجاد کرد. برای مدیریت سبک جدید زندگی ناشی از کرونا باید اطلاعات و شناخت خود را از آثار و پیامدهای مختلف کرونا افزایش داد‌. فرهنگ مردم، تعاملات اجتماعی و رفت و آمدهای فامیلی با ویروس کرونا تغییر پیدا کرد. عده بسیار زیادی از مردم برای پیشگیری از این بیماری قرنطینه می‌شوند و عده‌ای دیگر به دلیل شرایط شغلی که دارند مجبورند ساعات بیشتری را در بیرون از خانه حضور داشته باشند. سیستم آموزشی نیز از حالت حضوری به مجازی تغییر یافته است. در کنار پیامدهای منفی، این اتفاق جنبه مثبتی هم دارد. با آموزش آنلاین چاپ کتاب و دفتر برای دانش‌آموزان متوقف شده و از قطع بی‌رویه درختان جلوگیری می‌شود.

کسانی که قبل از کرونا برای خوردن غذا به رستوران می‌رفتند، این مورد را از سبک زندگی خود حذف کردند. نرفتن به سینما، شرکت نکردن در مهمانی‌های فامیلی، استفاده بیشتر از گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی، افزایش دورکاری و ایجاد مشاغل جدید، رونق کسب و کارهای اینترنتی، توجه بیشتر به رعایت بهداشت عمومی و فردی پیامدهای مثبت ایجاد شده در سبک زندگی مردم سراسر جهان می‌باشند. با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، راهی به غیر از زندگی همزیستی با همنوع برای افراد جامعه باقی نمانده است. در کنار تمام نکات منفی کرونا می‌توان گفت که این بیماری باعث تقویت و افزایش صلح جهانی شد و سبک زندگی مسالمت‌آمیز را رواج داد.

انواع سبک زندگی از نظر یک روانشناس
در این قسمت از مقاله روانشناسی نظر و دیدگاه آدلر که یکی از روانشناسان مطرح در گذشته بوده را در مورد انواع سبک زندگی بازگو می کنیم و او معتقد بود که افراد برای رهایی از مشکلات خود همچون عشق، کار، ارتباط با افراد دیگر،ازدواج و …

در این بخش به دیدگاه آلفرد آدلر به عنوان یک روانشناس معروف و مطرح درباره انواع سبک زندگی می‌پردازیم. به گفته وی افراد برای حل کردن مشکلات ایجاد شده در شغل، روابط عاشقانه، تعامل با دیگران و ازدواج از یکی از سبک‌های مختلف زندگی استفاده می‌کنند.

♦انواع سبک زندگی از نظر آلفرد آدلر عبارتند از:
سبک سودمند اجتماعی
سبک گیرنده
سبک اجتنابی
سبک حکمران یا سلطه‌گر.‌

•افرادی که دارای سبک سودمند اجتماعی هستند، می‌توانند به خوبی با افراد دیگر همکاری کنند. آن‌ها با ایجاد یک چارچوب برای علاقه‌های اجتماعی خود قادرند با مشکلات و سختی‌های زندگی خود کنار بیایند.

•افرادی که سبک اجتنابی در زندگی دارند، هرگز برای حل مشکلات خود به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند و قدرت رویارویی با آن‌ها را ندارند. این افراد از مشکلات خود فرار می‌کنند و از شکست خوردن ترس زیادی دارند.

•افرادی که سبک اجتنابی را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند معمولا دچار اختلال شخصیتی هستند. در سبک گیرنده که شامل اکثر افراد جامعه است، افراد برای حل مشکلات خود به دیگران وابسته هستند‌ و توقع دارند دیگران همه چیز را به آن‌ها بدهند‌.

•افرادی که سبک حکمران یا سلطه‌گر را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند، افراد اجتماعی نیستند و به صورت مستقیم دیگران را مورد حمله قرار می‌دهند. خصوصیات اخلاقی این افراد شامل پرخاشگری، بزهکاری و استبداد می‌باشد.


بهترین سبک زندگی
چیزی با عنوان بهترین سبک زندگی نداریم. هر یک از سبک‌های زندگی که معرفی شد می‌توانند به نوبه خود بهترین سبک باشند. انسان باید به خوبی زندگی کند و از تمام لحظات زندگی خود لذت کافی ببرد. همه مراحل زندگی سختی‌های خاص خودش را دارد. اما این فراز و فرودها نباید مانع از لذت بردن افراد از زندگی شود. انسان باید از داشته‌های خود لذت ببرد.

به سلامت روانی و سلامت جسمانی خود اهمیت ویژه‌ای قائل شود. با انجام ورزش تناسب اندام و سللامت جسمانی حفظ می‌شود و با مطالعه کتاب‌های خوب، خواب کافی و داشتن هدف سلامت روانی تأمین می‌شود. برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود در زندگی دست از تلاش و سخت‌کوشی برندارید. به انتقادهای دیگران اهمیت ندهید. به کسانی که به کمک شما احتیاج دارند، در کمک کردن پیشقدم شوید. به بهداشت محیط زندگی و بهداشت فردی توجه داشته باشید. با رعایت بهداشت می‌توان از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کرد.


کد مطلب: 55185

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55185/شناخت-انواع-سبک-زندگی-روانشناسی

میگنا
  https://www.migna.ir