جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 55191
۱

کرونا از نگاه اجتماعی؛ روان این شهر بیمار است

کرونا از نگاه اجتماعی؛ روان این شهر بیمار است
کرونا یکی از بیماری‌هایی است که از سال ۱۳۹۸ در ایران شیوع بسیار زیادی پیدا کرده و این بیماری با علائمی نظیر، داشتن تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد، خستگی و درد عضلانی، تنگی نفس، داشتن خلط، سردرد، خونریزی، اسهال مشخص می‌شود و در بعضی موارد استفراغ نیز دیده شده است.
 
بیمار مبتلا، علاوه بر داشتن مشخصات فیزیکی در جسم خود، با علائم روانی نیز مواجه است و می‌تواند زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد.

این بیماری یکی از عواملی است که در ماه‌های اخیر باعث استرس و اضطراب فراوانی در میان افراد جوامع مختلف شده است، زمانی که بیماری به صورت اپیدمی باشد و روزانه اخبار و اطلاعات مربوط به مرگ و میر تعداد زیادی از همنوعان شنیده می‌شود، قطعاً باعث ایجاد استرس و اضطراب از ابتلاء در خود فرد، عزیزان و خانواده می‌شود.

اختلال در اقتصاد خانواده، هزینه‌های بالای درمان و همین طور تورم و کمبود تجهیزات پزشکی یکی دیگر از پیامدهای بیماری کرونا است، اگر فردی از افراد خانواده به بیماری مبتلا شود، هزینه‌های مضاعفی بر اقتصاد خانواده تحمیل می‌کند، در شرایطی که به علت همین بیماری، بعضی از مشاغل به شدت لطمه دیده‌اند، وجود فرد بیمار، نگرانی بیشتری برای خانواده فراهم خواهد آورد.

از همان ابتدای شیوع بیماری، قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی، در شرایط ضروری توسط مسئولان بسیار توصیه شد، بسیاری از افراد به علت ترس از ابتلاء و همین طور به علت بینش بالا، از رفت و آمد و حضور در اجتماع خودداری کردند، خودداری از جمع، منافعی را در پی دارد، ولی از سمت و سوی دیگر می‌تواند گرایش به افسردگی، انزوا را در افراد ترویج می‌کند و بدون حضور در اجتماع، قطعاً آسیب فراوانی به فرد خواهد رسید، زیرا بسیاری از نیازهای روحی او، با حضور در جمع برآورده می‌شود و یکی از فواید آن، شادمان و شاد شدن و تعویض روحیه فرد است، که با قرنطینه و نداشتن حضور در اجتماع، این مهم برای فرد فراهم نخواهد شد.

در ادامه به علت این که حضور در اجتماع کمرنگ‌تر می‌شود، تحصیلات به صورت آنلاین و مجازی شد، مضرات کلاس‌های آنلاین، ایجاد تنبلی در دانش‌آموزان به علت دیر بیدار شدن از خواب، بی‌برنامگی، بی‌نظمی، عدم انجام تکالیف به صورت درست، حضور نداشتن در محیط رسمی مدرسه و فقدان رشد اجتماعی و همچنین امکان تقلب در امتحانات و دروس، یکی دیگر از پیامدهای بیماری کرونا است، همه این عوامل می‌تواند در تحصیلات دانش‌آموزان تأثیر داشته باشد.

اعتیاد به تلفن همراه به دلیل آموزش مجازی، بالا رفتن میزان استفاده از اینترنت، آسیب در الگوی خواب، از دیگر عوامل است. زمانی که آموزش مجازی نبود دانش‌آموزان کمتر از تلفن همراه استفاده می‌کردند، بنا به جهت آموزش آنلاین، والدین مجبور به تهیه گوشی برای فرزندان خود شده، همین عامل در تشدید گرایش به اینترنت نقش داشت، چون والدین دیگر نمی‌توانستند بر استفاده از گوشی دانش‌آموزان نظارت و کنترل داشته باشند، حتی دانش‌آموزان ابتدایی هم مجبور به استفاده از تلفن همراه بودند که این عامل بر استفاده بسیار زیاد اینترنت تأثیر به‌سزایی داشت، همین‌طور در آموزش از طرق اینترنت بر آسیب‌هایی که به بینایی و شنوایی وارد می‌شود نباید غافل بود.

گرایش به وسواس، بگو مگو بر سر رعایت پروتکل بهداشتی در خانواده از دیگر پیامدهاست و در این رابطه باید گفت، یکی از نکاتی که بر پیشگیری از بیماری نقش به سزایی داشت، رعایت بهداشت و پروتکل بهداشتی است، در این میان، افرادی از خانواده وجود دارند که بنا به هر دلیلی، از ماسک و مواد ضد عفونی استفاده نکرده و به طور کلی بهداشت را رعایت نمی‌کنند که این خود باعث ایجاد بگو و مگو در خانواده می‌شود. نکته دیگر این که رعایت بیش از حد، می‌تواند فرد را به سوی عادت به تکرار یا همان وسواس سوق دهد.

اضطراب مرگ هم از جمله مواردی است که با شیوع کرونا تشدی یافته و نکته بسیار مهم و همین‌طور آسیب رسان به افراد این است زمانی که اطرافیان درگیر بیماری می‌شوند، خود بیمار و اطرافیان، تنها اضطراب و استرس‌شان از دست دادن فرد است و بسیار شنیده شده که ترس از مرگ، لطمات روحی و روانی بسیاری به فرد وارد آورده است.

خرید وسایل بهداشتی، اضافه بر سازمان، برای رعایت بهداشت، با وجود مشکلات اقتصادی خانواده مورد دیگری است که با کرونا افزوده شده است.

همان‌طور که همه ما ایرانیان می‌دانیم در حال حاضر کشور عزیزمان در تحریم به سر می‌برد، این خود عاملی بر گرانی، بیکاری و فشار به اقتصاد خانواده است، شیوع بیماری کرونا، وضعیت را وخیم‌تر کرده و اگر فردی به بیماری مبتلا شود، در این شرایط است که واقعاً اوضاع را تشدید کرده و خانواده به جای به فکر بیمار بودن، مجبورند که به هزینه بیماری بیاندیشند.

شلوغی بیمارستان‌ها، نبود امکانات مناسب و لازم، تحریم، تورم و همین طور طمع‌کاری و سودجویی برخی از افراد باعث شده که امکانات لازم برای درمان به حداقل برسد، همین‌طور، وجود بیماران زیاد، مسلماً امکانات بیمارستان‌ها را به حداقل رسانده است، شیوع بیماری همه امکانات و تجهیزات بیمارستان‌ها را به خود اختصاص داده، در این صورت انتظاری به غیر از کمبود نمی‌توان داشت.

قبل از زمان کرونا، افرادی بودند که در تالارها، رستوران‌ها، سالن‌های غذاخوری اشتغال داشتند، بعد از بیماری، به علت ترس از آلوده شدن و همین طور غدغن شدن، مراسم عروسی، ختم، توانست موجب بیکاری گروه زیادی از افراد شود.

تأثیر بر نگهداری فرزندان توسط مهد کودک‌ها(نگهداری کودکان خردسال توسط مهدکودک‌ها)، مادران شاغل که فرزند کوچ داشتند، از مهد کودک‌ها برای نگهداری فرزندان خود استفاده می‌کردند، بعد از کرونا و تعطیلی مهدکودک‌ها، زنان شاغل با مشکل نگه‌داری فرزند هم مواجه بودند.

از دیگر پیامدها نگرانی خانواده از عضوی که کادر درمان است(پرستار، دکتر، دندانپزشک) است چراکه کسانی در بیمارستان‌ها و به طور کلی مراکز درمان شاغل هستند، خودشان و خانواده آنان همیشه دچار استرس و نگرانی هستند که مبادا آلوده شوند و دغدغه فکری‌شان بیشتر از کسانی بوده که کادر درمان نیستند.

همچنین از آن جایی که ثابت شده افراد بیمار، بیشتر مستعد بیماری هستند، در این میان، وجود فرد بیماران خاص، پیر و سالخورده، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

از دست دادن پدر یا مادر و سرپرست خانواده، اختلال سوگ، بسیاری از خانواده‌ها که عزیزان خود را به خاطر بیماری از دست دادند نیز در ادامه شیوع کرونا تشدید یافته است. خانواده‌هایی که تعداد زیادی از افراد خانواده خود را از دست داده، به طور مثال خانواده‌ای که ۵ نفر از افراد خانواده آنان به خاطر این بیماری درگذشته، مسلماً می‌تواند بر بقیه افراد خانواده تأثیر منفی داشته باشد.

برای کاهش اثرات بیماری، حتی‌المقدور باید از رفت و آمدهای غیرضرور خودداری شود و بااستفاده از تلفن، می‌توان به راحتی ارتباط ارزان و سالم برقرار کرد. پایین آمدن میزان ابتلا، مخارج اضافه خانواده را کاهش می‌دهد، تجهیزات بیمارستان، به حد کفایت می‌رسد و نهایتا میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

همچنین باید رعایت موازین بهداشتی در حد لازم باشد تا بتوان گامی در جهت پیشگیری برداشت.

متوسل شدن به دعا، ادعیه و درخواست از خداوند مهربان نیز در جهت از بین بردن بیماری موثر بوده، زیرا دست خداوند بالاتر و والاتر از دست تمامی پزشکان و کادر درمان است.


نگارنده: زینب شیخی یگانه، کارشناسی ارشد مشاوره خانواده
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...