کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش معضل اعتیاد در مناطق حاشیه نشین

2 مهر 1400 ساعت 21:49

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه بیکاری و فقر از جمله عوامل بسیار مهم در افزایش معضل اعتیاد هستند،گفت: متاسفانه حاشیه نشینی در شهرک های اقماری و عدم تجانس فرهنگی از عوامل افزایش این معضل اند.


امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص مشکلات و معضلات اعتیاد در خانواده در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اعتیاد بنیان خانواده را از هم می پاشد و علاوه بر اینکه خانواده را به اصطلاح منفجر می کند، فرزندان ناصالحی را نیز به و جود می آورد که امکان اینکه این فرزندان به اعتیاد روی آورند چندین برابر خواهد شد.

این جامعه شناس افزود: معضلات اعتیاد تنها به خود فرد محدود نمی شود و فردی که به اعتیاد روی می آورد اقتصاد جامعه را متزلزل می کند و انواع آسیب های اجتماعی دیگر از جمله فحشا، روابط نامشروع و غیره را به وجود می آورد به بیان دیگر اعتیاد زیر بنای انواع آسیب های اجتماعی است.

وی در خصوص عوامل روی آوردن افراد به معضل اعتیاد بیان کرد: بیکاری، فقر از جمله اصلی ترین عواملی است که سبب بروز اعتیاد می شود اما در کنار آن محیط زندگی، دوستان ناباب نیز از دیگر عوامل هستند اما توجه به این نکته ضروری است یکی از مسائل مهمی که در بروز اعتیاد نقش دارد حاشیه نشینی است.

قرایی مقدم عنوان کرد: مناطق حاشیه نشین هم به دلیل ضعف کنترل و عدم وجود ترس از شناخته شدن در این مناطق به دلیل بالا بودن تراکم جمعیتی یکی از عللی است که سبب افزایش اعتیاد می شود اما مشکل اصلی همان مسئله بیکاری و فقر است که همچنان درصد بسیار بالایی را برخوردار است.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که چرا مواد مخدر از قیمت بسیار پایینی برخوردار است و چرا به راحتی در دسترس است اظهار کرد: باید گفت یکی از دلایل این پدیده شیوه کار دلالان، خریداران و فروشندگان مواد مخدر است که افراد را به دام این بلای خانمان سوز بیاندازند چراکه خود این افراد به عنوان یک پل ارتباطی نقش دارند و به نوعی بذر می پاشند تا در آینده درو کنند.

وی تصریح کرد: فضای زندگی مردم ایران؛ حاشیه نشینی شهرک های اقماری، عدم تجانس فرهنگی، عدم ترس از شناخته شدن و مهاجرت پذیری همگی از عوامل بروز انواع جرایم از جمله اعتیاد است و متاسفانه بر عوامل بازدارنده برتری دارد به همین دلیل نمی توان با وضعیت موجود و فضای زندگی که افراد در آن قرار دارند مبارزه کرد در نتیجه مشکلاتی مثل اعتیاد رو به افزایش است.

قرایی مقدم تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی بزرگ جامعه شناسان جوانان و نوجوانان هستند؛ فرزندانی که در خانواده هایی که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند تربیت می شوند و اعتیادشان افزایش پیدا می کند؛ در حال حاضر در شهرهای بزرگ مثل تهران محیط زندگی با افراد رابطه مستقیمی دارد به بیان دیگر محیط زندگی در حال حاضر مناسب افراد است اما به محض تغییر درآمد با تغییر محیط زندگی مواجهه خواهید شد و در این زمان است که مشکلات بزرگ تر و بیشتر می شود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطق حاشیه نشین در تهران، شهرک های اقماری و مناطقی که از امکانات رفاهی و اجتماعی کمتری برخوردار اند همچنین در شهرهای بزرگ معضل اعتیاد بسیار زیاد است و تبدیل به مشکلی حل نشدنی شده است.
 
 


کد مطلب: 55198

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55198/افزایش-معضل-اعتیاد-مناطق-حاشیه-نشین

میگنا
  https://www.migna.ir