سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۵
کد مطلب: 55206
۱

بهبود سلامت روان افراد پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا

بهبود سلامت روان افراد پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا
به گزارش Medical News Today اپیدمی کرونا در تمام جهان باعث افزایش مشکلات روحی در افراد شد. این پاندمی تمامی جنبه‌های مهم زندگی افراد مانند مسائل مالی، کار، و ارتباطات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد که این تاثیرات می‌توانند باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی شوند.

مطالعه‌ای که در Annals of Behavioral Medicine منتشر شده است نشان می‌دهد که میزان مشکلات روحی در ماه مارس ۲۰۲۰ افزایش یافته است و در حوالی ماه آگوست ۲۰۲۰ به سطح قبل از شروع پاندمی بازگشته است.

محققان معتقدند علت افزایش مشکلات روحی ترس از تاثیرات منفی پاندمی بر اقتصاد، نگرانی از افزایش موارد ابتلا و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.

با شروع واکسیناسیون کووید۱۹ دانشمندان تصمیم گرفتند مطالعه‌ای را آغاز کنند تا روند بهبود سلامت روانی افرادی که واکسن زده‌اند و افرادی که واکسن نزده‌اند را مطالعه و مقایسه کنند.

نتایج این مطالعه در تاریخ ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) در ژونال PLOS ONE منتشر شده است.

محققان نتیجه گرفتند که دریافت دوز اول واکسن کرونا باعث بهبود چشم‌گیر سلامت روانی افراد شده است.

در این مطالعه ۸۰۰۳ بزرگسال از تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار‌ گرفته‌اند. این افراد هر دو هفته یکبار به سوالاتی پاسخ می‌دادند که کمک می‌کرد تا سیر سلامت روانی افراد را دنبال کنند.

شرکت‌کننده‌ها در مورد وضعیت واکسن زدن یا نزدن خود و شرایط روحی‌شان مورد سوال قرار می‌گرفتند. شرکت‌کننده‌ها در ابتدا هر دو هفته یکبار و سپس از ۱۶ فوریه هر ۴ هفته یکبار به پرسشنامه‌ها پاسخ می‌دادند.

در نهایت نویسندگان این مطالعه داده‌های این پرسشنامه‌ها را با توجه وضعیت واکسیناسیون افراد و سلامت روانی آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

از دسامبر ۲۰۲۰ (آغاز واکسیناسیون درآمریکا) از افراد شرکت‌کننده در مورد وضعیت واکسیناسیون ایشان سوال می‌شد.

با مقایسه سیر تحول شرایط روحی افرادی که واکسن زده و افرادی که واکسن نزده بودند مشخص شد که افراد تا قبل از شروع واکسیناسیون شرایط روحی یکسانی داشته‌اند، اما زمانی که واکسن‌ها عرضه شدند تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین شرایط روحی افردی که واکسن دریافت کرده بودند و افرادی که هنوز واکسینه نشده بودند مشاهده شد.

بنابراین محققان این مطالعه نتیجه گرفتند تزریق دوز اول واکسن‌های کووید۱۹ تاثیرات کوتاه مدت مستقیمی بر سلامت روحی افراد می‌گذارد.

آنها تاکید می‌کنند که حتی افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند از کاهش نرخ ابتلا به علت واکسیناسیون نفع می‌برند، کمتر نگران عزیزان‌شان هستند و از افزایش موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز بهره می‌برند.

بنابراین واکسیناسیون نه تنها در سلامت روحی افرادی که خود واکسن دریافت کرده‌اند موثر است بلکه حتی به بهبود شرایط روانی آن دسته از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند نیز کمک می‌کند.

البته هنوز همه افراد بعد از واکسیناسیون احساس بهتری نمی‌کنند. برای برخی بازگشت به نرمال جدید می‌تواند ترسناک باشد و این ترس کاملا قابل قبول است.



ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو
منبع: سایت‌ گلونی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید