پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ / ۰۶:۳۶
کد مطلب: 55221
۲

تعبیر خواب از دیدگاه روانشناسی

تعبیر خواب از دیدگاه روانشناسی
زمانی که سنگینی پلک روی چشم ها پرده می اندازد و از دروازه هایی بیداری عبور می کنید سفر شما در سرزمین خواب و رویا آغاز می شود، رویا جهان رخ دادن اتفاق های عجیب و رها از بند قوانین است که ذهن انسان را غرق در پرسش های بی پاسخ کرده است.
 
بشر از گذشته تا کنون برای رمزگشایی از ماهیت و محتوای مبهم رویا راه های گوناگونی پشت سرگذاشته و گاهی در این مسیر در دام جادوگران، خواب گذارن و رمالان گرفتار شده است. خواب و رویا آنچنان اهمیتی دارد که ادیان مختلف دیدگاه های گوناگونی درباره آن ارائه داده و پیامبری که علم تعبیر می دانستند به تاویل رویای افراد پرداختند اما این توضیحات برای اقناع ذهن پرسشگر انسان کافی نبوده است.

کنجکاوی انسان پای خواب و رویا را به جهان علم نیز گشوده  و آن را به موضوع علوم مختلفی مانند پزشکی، فلسفه و روانشناسی تبدیل کرده است، گرچه دانشمندان هنوز نتوانسته اند به طور کامل ماهیت رویا و محتوای آن را درک کنند اما سرنخ های خوبی برای حل این معما در اختیار ما گذاشته اند که یکی از سرنخ ها نظریات فروید و یونگ است.


دیدگاه فروید و یونگ درباره خواب
عاطفه شکیبا راد روانشناس بالینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اکثر ما در طول عمر خود خواب های مختلفی می بینیم، گاهی خواب هایمان را فراموش می کنیم و برخی اوقات حتی جزئیات خواب را نیز به خاطر داریم و به جست و جوی تعبیر آن می پردازیم، فروید یکی از روانشناسانی بود که به مسئله خواب پرداخت و کتاب ها و مقالات زیادی در ارتباط با آن منتشر کرد. به اعتقاد فروید رویاها غنی، مهم و معنا دار هستند.

شکیبا راد بیان کرد: فروید معتقد بود که افراد آرزو و تمایل های پنهان و سرکوب شده ای دارند که شاید خود فرد نیز از آن بی اطلاع باشد اما این تمایل ها در ناخودآگاه او وجود دارند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: این تمایلات و آرزوها به این دلیل به ناخودآگاه فرد رانده می شوند که به لحاظ اخلاقی و اجتماعی پسندیده نیستند، فروید معتقد بود که محتوای رویا می تواند بیانی از ناخودآگاه فرد باشد. گاهی رویایی که دیده ایم به قدری شیرین بوده است که از بیدار شدن ناراحت می شویم، برخی اوقات خوابمان به قدری ناراحت کننده بوده که در بیداری نیز تحت تاثیر آن قرار می گیریم و گاهی محتوای رویا چنان آشفته و درهم ریخته است که نمی توانیم آن را درست به خاطر بیاوریم.

وی تصریح کرد: از نظر فروید این ها تنها ظاهر خواب است و باید به چیزی که پشت این رویا ها نهفته است توجه کرد تا به بخشی از ضمیر ناخود آگاه  دست پیدا کنیم، گرچه بسیاری از محققان با نظریات او مخالفت کرده‌­اند. به اعتقاد برخی از آن ها تصاویر رویا به وضعیت روحی روزانه ما مربوط است و شاید به این معنی باشد که ذهنمان درگیر موضوعی است که در طول روز با  آن مواجه  بوده ایم.

شکیبا راد گفت: یونگ یکی از هواخواهان فروید نیز اهمیت زیادی برای معانی رویاها قائل بود اما نمادهایی را که ترسیم می کرد بیشتر به فرضیه خود او یعنی کهن الگوهای جهانی و ضمیر ناخودآگاه همگانی نزدیک بود. به عقده یونگ رویاها برای مشکلاتی که در بیداری با آنها مواجه هستیم راه حل ارائه می دهند.

یکی از تحلیل های یونگ درباره رویای پسری جوان
این روانشناس تصریح کرد: برای واضح تر شدن موضوع به شرح یکی از تحلیل های یونگ درباره محتوای رویای یک مرد جوان می پردازم، این رؤیا توسط مرد جوانی از مراجعان یونگ دیده شده و محتوای رویا این چنین است؛ «پدرم با اتومبیل جدیدش در حال خروج از منزل است و بسیار ناشیانه رانندگی می‌کند، من از حماقت او بسیار ناراحت می شوم. پدرم به چپ و راست و عقب و جلو می راند و اتومبیل را چند مرتبه در تنگنا می‌اندازد تا بالاخره با یک دیوار تصادف و اتومبیل را خُرد می‌کند، در این حال من با عصبانیت بسیای سر او فریاد می کشم و می خواهم که درست رفتار کند اما او فقط می‌خندد و پی می برم که پدرم مست لایعقل است.»

وی ادامه داد: مرد جوانی که رویا را دیده است رابطه بسیار نزدیک و خوبی با پدرش دارد و به همین علت معتقد است رویای او اساسی ندارد چرا که حتی اگر پدرش مست نیز باشد چنین رفتاری از او سر نمی‌زند. اما سوال این جا است، چرا ضمیر ناخودآگاه مرد جوان چنین تصویر ناخوشایندی را از پدرش ارائه داده است.

شکیبا راد گفت: ممکن است این موضوع به ذهن افراد برسد که رابطه آن ها در تنها در ظاهر خوب است و حقیقت همان چیزی است که ضمیر ناخودآگاه نشان داده است اما در واقعیت هیچ نشانه ناراحت کننده و مبهمی میان آنها وجود نداشت و یونگ نمی‌توانست با مطرح کردن این فرض به درمان مرد جوان آسیب بزند.

این روانشناس اظهار کرد: یونگ در جریان درمان متوجه می‌شود که پسر برای پدرش بسیار عزیز بوده اما نکته این جاست؛ پدر بیش از اندازه ضامن بقای مرد جوان بود و همین او را از وارد شدن به زندگی واقعی بازداشته است، یا به تعبیر یونگ به شکلی موقت [و یا شاید بتوان گفت عاریه‌ای] زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: مرد جوان در خطر این قرار دارد که نتواند خود را به درستی بشناسد زیرا «پدر» از هر جهت زیاده از حد وجود دارد و ضمیر ناخودآگاه تلاش می کند با ارائه تصویری خلاف واقعیت از طریق به زیر کشیدن پدر و بی‌اعتبار کردن او پسر را متوجه خودش کرده و از سایه پدرش خارج کند.


تعبیر خواب فرار کردن 
شکیبا راد درباره خوابی که ممکن است بسیاری از ما آن را دیده باشیم بیان کرد: دیدن خواب فرار کردن ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد، شاید بتوان گفت فرار کردن در خواب حاکی از این است که شما در زندگی واقعی از مواجه شدن با یک واقعیت یا مسئله خودداری می کنید، یا ممکن است مسئله ای در زندگیتان رخ داده باشد که از پذیرش آن سرباز می زنید.

این روانشناس ادامه داد: همچنین دیدن خواب فرار کردن ممکن است پیام ضمیرناخودآگاهتان باشد تا شما را متوجه این مسئله کند که در زندگی واقعی با احساس تعلق داشتن در جنگ هستید.

وی گفت: شاید محتوای رویای شما این گونه باشد که می خواهید فرار کنید اما قادر به تکان دادن بدن خود نیستید، این رویا می تواند نشانه ی این باشد که شما در واقعیت فردی با اعتماد به نفس منفی هستید. فرارکردن از منزل و ... نیز می تواند بیانگر این باشد که در زندگی واقعی شما به این مکان احساس تعلق نمی کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.