شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۹
کد مطلب: 55230
۲

سه‌گانه تاریک شخصیت افراد را چگونه شناسایی کنیم؟

سه‌گانه تاریک شخصیت افراد را چگونه شناسایی کنیم؟
به گزارش psychology today، در سال ۲۰۰۲ روانشناسان Delroy Paulhus و Kevin M. Williams سه گروه از انواع شخصیت را که معمولاً به عنوان آسیب شناختی معرفی می‌شوند، اما معیار‌های دقیق اختلال شخصیت یا آسیب شناسی محور را برآورده نمی‌کنند، شناسایی کردند.
 
از آنجا که این مجموعه  شامل انواع شخصیت از جمله سایکوپث، ماکیاولی و خودشیفته است، به عنوان سه گانه تاریک شناخته شده است. افرادی که دارای هر یک از این ویژگی‌های متمایز و ناخوشایند هستند، ممکن است معیار‌های اختلال شخصیت خودشیفته یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی را نداشته باشند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها نمی‌توانند آسیبی وارد کنند. حال روش شاناسایی این افراد و روش برخورد با آن‌ها را شرح می‌دهیم.

اگر تا به حال کسی با یکی از این شخصیت‌های سه گانه ملاقات نکرده اید، خود را خوش شانس بدانید. به گفته توماس پلانت، استاد روانشناسی در دانشگاه سانتا کلارا، این ویژگی‌ها در فرهنگ ما رایج است. در واقع، جامعه معاصر آمریکا حتی ممکن است به رفتار خودخواهانه‌ای که سه گانه تاریک ایجاد می‌کند، پاداش دهد ویا آن را تقویت کند. فقدان همدلی  معمولاً باعث می‌شود که روابط این شخصیت‌ها یک طرفه و دشوار باشد.

تحقیقات روی سه گانه تاریکی این ویژگی‌ها را با مشکلات قابل توجهی در روابط و طیف گسترده‌ای از رفتار‌های ناخوشایند بین فردی مرتبط کرده است. این به معنای سلطه جویی، خشونت، اجبار یا دستکاری در محل کار، لذت طلبی، شب زنده داری و استفاده از افراد برای رابطه جنسی است. بهتر است شخصیت‌های سه گانه تاریک را خلاصه کرده و بگوییم که حتی با هفت گناه کبیره مرتبط است.

تفاوت‌های سه گانه شخصیت‌های تاریک
برای اینکه در مورد سه گانه شخصیت تاریک دقیق‌تر باشیم باید آن‌ها را از یکدیگر متمایز کنیم. اولین دسته، خودشیفتگان به معنای عامیانه دقیقاً مطابق با آنچه انتظار می‌رود هستند. آن‌ها خودبین، بزرگ نما، دارای حق و دارای حس برتری در مقابل اطرافیان هستند. در مقابل، ماکیاولی‌ها عمدتا دستکاری کننده و فریبنده هستند و اغلب به دنبال رضایت از خود حتی به قیمت آسیب به دیگران هستند. از همه بدتر، تیپ‌های شخصیتی سایکوپاتیک هستند که گاهی اوقات سایکوپث یا ضداجتماعی نیز نامیده می‌شوند و با تکانشگری بی پروا، عدم پشیمانی و فقدان همدلی تقریباً مشخص می‌شوند. به گفته دارلن لنسر در روانشناسی امروز، هر سه این شخصیت‌ها از روی منافع شخصی، تهاجمی عمل می‌کنند و با دروغ گفتن، تقلب، سرقت و قلدری راه خود را برای به دست آوردن هنجار‌های اجتماعی و ارزش‌های اخلاقی نقض خواهند کرد تا به آنچه که می خواهند برسند.

سه زیر گروه تاریک از نظر روش‌های تحقیق روانی متفاوت هستد. با توجه به Paulhus & Williams، تنها عامل از پنج عامل بزرگ شخصیتی که در بین هر سه گروه مشترک بود، عدم رضایت است. سایکوپات‌ها بسیار کم نوروتیک هستند، یعنی  احساس نگرانی یا احساس گناه بسیار اندکی می‌کنند و از دو گروه دیگر متمایز می‌شوند. این امر تا حدی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین مغز افراد سایکوپث ارتباطات کمتری بین مناطق عصبی که اضطراب از آن‌ها ناشی می‌شود نشان می‌دهد. بیماران روانی و همچنین ماکیاولی‌ها وظیفه شناسی پایینی از خود نشان دادند (یعنی به نظر می‌رسد آن‌ها تمایلی به انجام کار درست ندارند) و خودشیفته‌ها مطابق انتظار عموماً گرایش به خودشکوفایی دارند.

اگر با شخصی که دچار سه گانه شخصیت تاریک است، در ارتباطیم چه کینم؟
 طبق نظر روان درمانگر و نویسنده پل هوکمایر، از این شخصیت ها دور شوید. ممکن است در ابتدا باور داشته باشید که این آشنایی را به یک دوستی جدید، جذاب و پر زرق و برق تبدیل می‌کنید، اما به گفته هوکمایر افرادی که دارای شخصیت‌های سه گانه تاریک هستند نمی‌توانند این ویژگی مثبت را برای مدت طولانی حفظ کنند. ممکن است متوجه شوید که آشنای جدید شما اغلب در مورد قربانی شدن توسط دیگران صحبت می‌کند. همچنین ممکن است در داستان‌هایی که می‌گوید ناسازگاری‌های هشداردهنده‌ای مشاهده کنید. یا ممکن است احساس کنید که نیاز مزمن آن‌ها را برای تأیید برآورده می‌کنید.

اگر قرار است که به این اشخاص نزدیک شوید، حتماً افراد دیگری را در زندگی خود (مانند سایر دوستان نزدیک، اعضای خانواده یا یک درمانگر مورد اعتماد) حفظ کنید. اجازه ندهید که منزوی شوید. در نهایت، همانطور که هوکمایر می‌گوید، افراد با شخصیت سه گانه تاریک به احتمال زیاد با افزایش سن تغییر نمی‌کنند، بنابراین ممکن است مجبور شوید این رابطه را به پایان برسانید. اگر نیاز به قطع رابطه‌ای مانند این دارید، از افرادی که شما را  کنترل نمی‌کنند، کمک بگیرید تا بتوانید از احساس خود محافظت کرده و از آن دفاع کنید.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی