کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه نامزدی ام را بهم بزنم:دلایل و روشهای بهم زدن نامزدی

5 مهر 1400 ساعت 3:57

نامزدی دوران شناخت قبل از ازدواج است که بر اساس آن دو نفر تصمیم می گیرند تفاهم لازم برای ازدواج را دارند یا این که باید از هم جدا شوند. اگر در نامزدی با شناختی که از هم پیدا کردید ، متوجه شده اید که مناسب هم نیستید و میخواهید بدانید چگونه نامزدی را به هم بزنید به طوری که احترام بین طرفین حفظ شود ، با ما همراه شوید.


در خواستگاری های سنتی معمولا بهتر است قبل از عقد رسمی دوران نامزدی بین 3 – 6 ماه برای شناخت بهتر دو نفر از هم در نظر گرفته شود. متاسفانه بعضی خانواده ها تصورشان را بر این می گذارند که بعد از نامزدی حتما باید ازدواج انجام شود و به همین دلیل نامزدی را به صورت رسمی برگزار کرده و آشناهای دور و نزدیک را از آن مطلع می کنند. 
 
هر چه تعداد افرادی که از این نامزدی مطلع هستند بیشتر شود فشاری که برای به هم زدن نامزدی روی دو نفر وارد می شود و در نظر گرفتن حفظ آبروی خود و خانواده شان باعث می شود نتوانند درست تصمیم بگیرند. 
 
از سویی دیگر برخی نامزدها در دوران نامزدی دچار اشتباهی بسیار فاحش می شوند و به جای این که گفتگو و رفت و آمدشان را براساس شناخت از یکدیگر و به دست آوردن اخلاق یکدیگر بگذارند و به این فکر باشند که آیا توانایی سازش و زندگی با یکدیگر را دارند یا خیر وارد فضاهایی می شوند که امکان شناخت درست را از آنها سلب میکند. 
 
ابراز احساسات علاقه در دوران نامزدی شاید تا حدودی نیاز باشد ولی در صورتی که تمام وقتتان را صرف ابراز علاقه و معاشقه کنید ، نزدیکی جسمی و جنسی ای که بینتان ایجاد می شود امکان شناخت صحیح را از شما می گیرد و جاذبه طبیعی و بسیار شدیدی که تمام زوجین در ابتدای رابطه احساس می کنند باعث میشود بسیاری از رفتارهای فرد که برایتان ناخوشایند است را نادیده بگیرید و تصور کنید بعد از ازدواج همه چیز روبراه خواهد شد و او خودش را به خاطر شما تغییر خواهد داد که تفکر کاملا اشتباهی است.
 
زمانی که ازدواج کنید و 6 ماه تا 1 سال اول را پشت سر بگذارید و شور و شوقی که هورمون ها در بدنتان نسبت به هم ایجاد کرده است، فروکش کند و به اصطلاح آتش عشقتان سرد شود ، همان رفتارهای ناخوشایندی که قبلا به سادگی از آن ها می گذشتید تبدیل به کابوس زندگیتان شده و آتش اختلافات و جر و بحث هایتان را روشن می کند. 
 
اشتباه بسیار بزرگتری که برخی افراد در نامزدی مرتکب می شوند، داشتن رابطه جنسی با هم است، به طور کلی رابطه جنسی برای مردی که هنوز از نظر عاطفی و فکری درگیر شما نشده است میتواند مانند آبی بر روی آتش عمل کرده و او را نسبت به شما سرد کند و از شما جدا شود. رابطه جنسی در ابتدای آشنایی می تواند مانع از ایجاد احساس عشق بین شما شود. از سویی دیگر ممکن است برخی افراد به دلیل داشتن رابطه جنسی با یک فرد خاص با وجود تمام اختلافاتی که بین خودشان می بینند ، خودشان را متعهد به این رابطه دانسته و باوجود نداشتن تفاهم لازم برای زندگی با هم ، ازدواج کنند.
 
به هم زدن نامزدی الزاما کار بدی نیست بلکه می تواند شما را از هزینه زمان و مخارج بیشتر در یک رابطه اشتباه ، نجات دهد، در صورتی که شما در دوران نامزدی متوجه شوید که تفاهم لازم را با هم ندارید می توانید با جدا شدن در دوران نمزدی از یک ازدواج ناموفق ، ضربه های روحی و روانی و جر و بحث های بلند مدت و طلاق و فرزند طلاق ، پیشگیری کنید. 
 
بنابراین بهتر است به این فکر کنید که چگونه نامزدی ام را به هم بزنم یا به دنبال راهکارهایی برای به هم زدن نامزدی باشید.

دلایل بهم خوردن نامزدی
 چرا به دنبال راه های به هم زدن نامزدی هستید؟
معمولا زمانی زوجین به دنبال راه های به هم زدن نامزدی هستند که با شناخت کاملتری که نسبت به فرد مقابل پیدا کرده اند به مشکلاتی برخورده باشند. 
 
مشکلات اخلاقی و نداشتن تناسب اخلاقی
ظاهر سازی برای خوشایند طرف در کوتاه مدت با هدف پاسخ مثبت گرفتتن ، بسیار رایج است ولی هیچ کس در بلند مدت نمی تواند به ظاهرسازی ادامه دهند. متاسفانه هستند افرادیکه در اوایل آشنایی ،رفتار ، اخلاق و خواسته هایشان را دقیقا همسو و موافق با شما نشان میدهند تا خوشایند شما باشند ولی با افزایش معاشرت و نزدیک تر شدن روابط می توانید روحیات واقعی یکدیگر را بهتر شناخته و برخی مشکلات اخلاقی مانند دروغگویی ، عصبی بودن ، شکاک بودن ، برتری جویی ، ولنگاری ، هیز بودن ، خیانتکاری  یا تظاهر به انجام کارهایی که واقعا اعتقادی به ان ها ندارند و غیره ، با گذشت زمان رو می شود. 
 
تفاوت فرهنگی خانواده ها
در دوران نامزدی مسلما علاوه بر رفت و آمدهای دو نفره با خانواده های یکدیگر رفت و آمد خواهید داشت یا مهمانی های خانوادگی یا مسافرت های خانوادگی خواهید داشت که شناخت بهتری از خانواده های یکدیگر پیدا کنید. اختلاف فرهنگی در  برخی موارد در همین معاشرت ها به خوبی خودش را نشان داده و ممکن است متوجه شکاف اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی بین دو خانواده شوید یا این که متوجه وابستگی بیش از حد طرف مقابل به مادر یا خانواده اش شوید یا این که متوجه دخالت و توقعات غیر منطقی خانواده از خودتان یا نامزدتان شوید که هر کدام می تواند به تنهایی دلیل کافی برای به هم زدن نامزدی باشد.
 
اعتیاد یا بزهکار بودن
 برای برخی افرد سیگار کشیدن ، قلیان کشیدن ، مشروب خوردن ، مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی یا اعتیاد ، با حتی اعتیار به فضای مجازی یا بازی های کامپیوتری یا انجام کارهای غیرقانونی ،  قابل پذیرش نیست ولی متاسفانه برای فهمیدن اغلب یا تمام این مشکلات نیاز به گذر زمان است و در صورتی که زمان کافی در نامزدی نداشته باشید به احتمال زیاد متوجه هیچکدام از این مشکلات نخواهید شد. 
 
مشکلات مالی
مشکلات مالی و تامین هزینه های عقد و نامزدی یا خرید کادو و تامین جهیزیه می تواند باعث به هم خورد نامزدی شود. 
 
بیماریهای جسمی یا روحی خاص 
برخی بیماری ها جسمی یا روحی می تواند زندگی و آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد که در صورت پی بردن به آن ها می تواند باعث به هم خوردن نامزدی شود. برخی بیماریها از جمله بیماری های جنسی ، سرطان ، ایدز و هپاتیت می تواند زندگی شما را شدیدا تحت تاثیر بگذارد. 
برخی بیماری های روحی مثل اسکیزوفرنی ، اختلال شخصیت دو قطبی ، پارانوئید و وسواسی فقط با وقت گذاشتن مشخص خواهد شد و با آشنایی کوتاه مدت قابل شناسایی نیستند.
 
پشیمانی بعد از به هم زدن نامزدی
اگر احساس خوبی از نامزدیتان ندارید و به این فکر هستید که چگونه نامزدی ام را به هم بزنم در ادامه  راهکارهایی برای به هم زدن نامزدی به شما می گوییم که دچار تصمیم گیری نابخردانه و احساسی نشوید و بعدا با مشکل پشیمانی بعد از به هم زدن نامزدی روبرو نشوید. 
 
توجه داشته باشید که احتمال این که احساساتتان در دوران نامزدی شما را به اشتباه بیندازد یا فردی برای به زدن خوشبختی شما به صورت آگاهانه زیر سرتان نشسته باشد  یا صحبت های ناآگاهانه اطرافیان فکر شما را مشوش کرده باشد وجود دارد. 
بنابراین برای این که دچار مشکل پشیمانی بعد از به هم زدن نامزدی نشوید تمام جوانب را بسنجید و تا احتمال خطایتان کمتر شود. 
 
رفتارهایی که میتوند باعث پشیمانی بعد از به هم زدن نامزدی شود عبارتند از :
- احساس وابستگی به بودن نامزد و ابراز محبت های او
- اقدام عجولانه و نسنجیده بدون مشورت و در نظر نگرفتن موقعیت
- نادیده گرفتن ایرادهای طرف مقابل و ادامه دادن نامزدی به دلیل ایجاد وابستگی
- تصور اشتباه این که بعد از عقد و ازدواج میتوانند طرف مقابل را تغییر بدهند و اصلاح کنند.
- تصور می کنید که عشق و محبت می تواند مشکلات و اختلافات را حل کند. 
- نداشتن جرات و اعتماد به ننفس و ترس از حرف مردم ، خانواده و اطرافیان

 
چگونه نامزدی ام را بهم بزنم؟
گاهی به هم زدن نامزدی از طرف دختر می تواند صرفا به این دلیل باشد که به دلیل گرفتاری های کاری و روزمره تماستان با او کم شده ، کمتر با او حرف می زنید یا توجه و زمان کافی برای او نمی گذارید و از نظر احساسی دچار خلاء شده است ، طولانی شدن زمان نامزدی به دلیل نداشتن شرایط مالی مناسب یا مشکلات دیگر هم می تواند یکی از مهم ترین دلایل به هم زدن نامزدی از طرف دختر باشد. 
 
در ادامه میتوانید با راهکارهایی برای به هم زدن نامزدی آشنا شوید.
قبل از به هم زدن نامزدی باید در شرایط روحی آرامی قرار بگیرید و اجازه ندهید هیجانات مثبت و منفی روی فکر شما تاثیر بگذارند. 
یک سری سوال را روی کاغذ بنویسید و پاسخشان را هم یادداشت کنید تا ضمن آرام شدن خشم و هیجان شما، برای بهتر تصمیم گرفتن به شما کمک کند. 
- دلایل به هم زدن نامزدی؟
- آیا مشکلاتی که دارین غیرقابل حل است؟
- سهم خودم در این مشکلات چیست؟ 
- آیا می توانم خودم را تغییر دهم تا تطابق بیشتری با هم داشته باشیم ؟
- ملاک های انتخاب من برای این فرد چه بوده است ؟ آیا این فرد هنوز این ملاک ها را دارد ؟
- آیا احساسات خودتان را با او درمیان گذاشته اید و برای حل مشکلات مشورت کرده اید ؟
- به هم زدن نامزدی چه عواقبی برای من و خانواده ام دارد ؟
- آیا می توان این مشکلات را به کمک مشاور ، خانواده یا واسطه حل کرد ؟
 
بهترین راه های به هم زدن نامزدی
بعد از این که تمام جوانب را بررسی کردید و به صورت منطقی به این نتیجه رسیدید که تفاهم لازم برای زندگی کردن زیر یک سقف را ندارید باید به صورت محترمانه نامزدی را به هم بزنید.
در یک ملاقات حضوری با نامزدتان موضوع را مطرح کنید. به هم زدن نامزدی از طریق تلفن ، ایمیل یا پیام بی احترامی به شخصیت دو نفر شماست. 
 
دلایل قاطع و صادقانه برای نامزدتان داشته باشید. شما تصمیمتان را گرفته اید پس دلیلی ندارد که شروع به سرزنش کردن طرف مقابل ، واکاوی مشکلات یا جر و بحث کنید.  
دلایل منطقی خودتان را به خانواده ها اطلاع دهید و در صورت مخالفت ، با آرامش آن ها را توجیه کنید که جدایی در این لحظه بسیار بهتر از طلاق بعد از چند سال دیگر و احتمالا درگیر شدن و ضربه خوردن یک بچه معصوم در یک رابطه اشتباه است.
 
سعی کنید در روند به هم زدن نامزدی ادب و احترام را حفظ کنید.
مسلما به هم زدن نامزدی برای هر دوی شما از نظر روحی سنگین است و زمانی طول می کشد که آن را بپذیرید بنابراین با انجام فعالیت های مثبت و ایجاد پیوندهای عاطفی قوی و، روحیه خودتان را بالا نگه دارید. 
 
در صورتی که برای مراسم عقد یا عروسی مهمان دعوت کرده اید در اولین فرصت کنسل شدن مراسم را بدون توضیح اضافه در مورد جزئیات به هم زدن نامزدی ، اطلاع دید. 
 
در پاسخ به اطرافیان پاسخ کلی بدهید و صرفا همین که بگویید با توجه به شناختی که از هم بدست آوردیم به این نتیجه رسیدم که مناسب هم نیستیم و سرانجام خوبی با هم نداریم، کافی است. 


  
منبع: بیتوته 
 
 


کد مطلب: 55234

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55234/چگونه-نامزدی-ام-بهم-بزنم-دلایل-روشهای-زدن

میگنا
  https://www.migna.ir