جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۵
کد مطلب: 55268
۱۹
باشگاه تاب آوری

۱۲ پیشنهاد برای افزایش تاب آوری معلمان / مطهره خالوندی

 تاب آوری معلمان را نمیتوان از تاب آوری مجموعه آموزش و پرورش جدا دانست 
۱۲ پیشنهاد برای افزایش تاب آوری معلمان / مطهره خالوندی
 تاب آوری معلمان را نمیتوان از تاب آوری مجموعه آموزش و پرورش جدا دانست 
معلمان در اتاقهای کوچک با مجموعه ای غیرقابل پیش بینی از شخصیت ها، انرژی ها و نیازها به دام می افتند و این محیط آنها مجبور می کند که روزانه صدها تصمیم کوچک و طاقت فرسا بگیرند و بارها و بارها معلم ها را در شرایط دشواری قرار می دهد که اعتماد به نفس و صبر آنها را محک میزند.

هر چند معلمان می توانند تمام تکنیک ها را بیاموزند، درسهای برجسته ای را برنامه ریزی کنند و یک سیستم مدیریت کلاس درس تدوین کنند، اما همچنان نیازمند تاب آوری هستند. خوشبختانه، در حال حاضر منبعی وجود دارد که کاملاً بر موضوع تاب آوری معلمان تمرکز دارد.

النا آگیلر، مربی آموزشی در کتاب خود، به سوی تعالی: پرورش تاب آوری هیجانی در معلمان، دوازده عادتی را که معلمان می توانند برای تقویت تاب آوری عاطفی خود ایجاد کنند، بر موضوع تاب آوری در معلمان متمرکز شده است تا راهکارهایی برای ارتقا تاب آوری در این حرفه حیاتی معرفی نماید.
 
Onward - by Elena Aguilar

۱۲ عادتی که تاب آوری ایجاد می کند
آگیلار در کتاب خود توضیح می دهد که چگونه توسعه هر یک از این عادت ها به تاب آوری کمک می کند. او توصیه می کند که هر ماه روی یک عادت متفاوت تمرکز کنید، کل ماه را صرف یادگیری، تأمل و توسعه شیوه هایی کنید که این عادت را تقویت می کند.

۱. خود را بشناسید
ماه پیشنهادی:
پیش از شروع سال تحصیلی
وقت گذاشتن برای تفکر و روشن شدن درباره ارزشها، ترجیحات، مهارتها و استعدادهای خود و هویت سیاسی اجتماعی شما می تواند به شما در ایجاد یک هدف قوی کمک کند. این امر باعث می شود که یک معلم در شرایط سخت به شیوه ای سازگار با آن هدف پاسخ دهد. آگیلار می گوید: " به هدفتان پایبند باشید، روشن بودن آنچه می خواهید در زندگی انجام دهید به شما کمک می کند تا با چالش ها و شکست ها کنار بیایید."

۲. درک احساسات
ماه پیشنهادی
: ابتدای سال تحصیلی
آگیلار می گوید احساسات "می توانند منبع انرژی فوق العاده ای باشند." راه حل اصلی وی این است که "چگونه می توان ر.یکرد سالم تری نسبت به احساسات داشت، آنها را درک و نام گذاری کرد ، آنها را پذیرفت و سپس با آنها کار کرد." در طول این ماه ، آگیلار از معلمان خواسته است تا نحوه تأثیر احساسات بر تفکر (و برعکس) و نحوه کار با آنها را به جای انکار آنها بررسی کنند. در این میان وی تاکیید خاصی بر حس خشم و کنترل آن دارد.

۳. داستانهای توانمندسازی را بیان کنید
ماه پیشنهادی:
مهر
آگیلار می گوید: "فضایی که ما می توانیم بیشترین تأثیر را در انعطاف پذیری خود داشته باشیم بین زمان اتفاق افتادن آن و نحوه تفسیر و معناگذاری آن است." این تفسیر داستانی است که ما برای خود تعریف می کنیم. برای مثال حرکات صورت یک کودک ۱۲ ساله می تواند متفاوت تعبیر شود. اما در آن لحظه، اگر بتوانیم توانایی خود را برای گسترش فاصله بین آنچه اتفاق می افتد و نحوه واکنش ما و نحوه تفسیر آن را افزایش دهیم، از تاب آوری بیشتری برخورداریم. "

۴. ساختن جامعه
ماه پیشنهادی
: آبان
اگر عاداتی را ایجاد کنیم که روابط خود را با همکاران، دانش آموزان، والدین و مدیران خود تقویت کنیم، در واقع انعطاف پذیری خود را تقویت می کنیم. آگیلار می گوید: " تحقیقات پزشکی وجود دارد که می گوید انزوا برای سلامتی جسم شما خطرناک تر از سیگار کشیدن است." "در محیط تدریس نیز باید کاری کرد که بتوانیم این ارتباطات را تقویت کرد." شروع یک سال تحصیلی زمان ایده آلی برای شروع به این کار است و با استقرار زودهنگام عادات ایجاد رابطه، این اجتماع منبع قدرتمندی در تمام طول سال می شود.

۵. همین حالا اینجا باشید
ماه پیشنهادی
: آذر
"یادگیری نحوه قرار گرفتن در زمان حال بدون قضاوت در مورد آن می تواند به ما در پذیرش تجربه کمک کند. این به ما کمک می کند تا دید بازی داشته باشیم و بتوانیم پاسخ های خود را انتخاب کنیم. " ایجاد عادات ذهن آگاهی، یعنی تمرکز بر اتفاقات لحظه حاضر بدون اعمال قضاوت، می تواند به ما کمک کند تا از واکنش "تحریک شده" در برابر چالش های روزانه دوری کرده و در عوض آرام و متفکرانه پاسخ دهد. مدیتیشن روزانه یا حتی لحظات کوتاه تمرکز تنفسی می تواند به ما کمک کند که مکث کرده و خود را به آرامش برسانیم.

۶. مراقب خود باشید
ماه پیشنهادی
: دی
آگیلار می گوید: "ایجاد اجتماع همدرد و شنونده در هنگام بروز مشکلات واقعاً دشوار است." بنابراین در این ماه ، او توصیه می کند که بر عادات مراقبت از خود تمرکز کرده و دلایلی کوتاهی معلمان در این زمینه بررسی شود. او می گوید: "من فکر می کنم مردم می دانند چه کار کنند." "ما می دانیم که باید سبزیجات بیشتری بخوریم و بیشتر ورزش کنیم ، اما چرا اینقدر سخت است؟" کشف این دلایل می تواند به ایجاد عادت های موثر کمک کند.

۷. روی نقاط روشن تمرکز کنید
ماه پیشنهادی
: بهمن
در طول این ماه ، آگیلار معلمان را راهنمایی می کند تا بیشترروی چیزهایی تمرکز کنند که هستند. او توضیح می دهد: "مغز ما دارای سوگیری منفی است ،" بنابراین هر چیزی که چالش برانگیز اس که به طور بالقوه یک تهدید محسوب می شود. برای پیشرفت لازم است که همه چیزهایی که به خوبی پیش می روند و درست هستند را شناسایی و تقویت کنید. " به عنوان مثال ، در کلاس درس ، می توانیم خودمان را ترغیب کنیم که مرتباً به دانش آموزانی توجه کنیم که مشغول به کار هستند، نه اینکه صرفا معطوف به دانش پاموزان بی توجه باشیم. با ایجاد این عادت، احساس توانمندی خود را افزایش می دهیم ، که به نوبه خود انعطاف پذیری بیشتری را ایجاد می کنیم.

۸. شفقت فرهنگی
ماه پیشنهادی
: اسفند
هنگامی که ما برای دیگران و خودمان تفکر دلسوزانه ای را تمرین می کنیم، برای مقابله با شرایط سخت آماده می شویم. آگیلار می گوید: "پرورش شفقت و تغییر دیدگاه ما در مورد چگونگی مشاهده یک موقعیت ، به ما کمک می کند تا با دیگران همدلی کنیم ، و عملکرد بهتری در لحظه داشته باشیم." بنابراین وقتی دانش آموزان بد رفتار می کنند، یک همکار با ما بگو مگو میکند، یا یکی از والدین یکی از تصمیمات ما را به چالش می کشد، توجه به این شرایط از دریچه مهربانی می تواند به ما کمک کند که آن رفتار را شخصی نکنیم تا بتوانیم تصمیمات هوشمندانه تر و صحیح تری بگیریم

9. دانش آموز باشید
ماه پیشنهادی
: فروردین
آگیلار می گوید: "افراد تاب آور کنجکاو هستند." "افراد تاب آور یک چالش را تجربه می کنند و می گویند واقعا سخت بود. پالش ها فرد را به مرزهای خود میرساند. اگر بتوانید از این چالش ها درس بگیرید در واقع تاب آوری خود را افزایش داده اید. معلمان نیز باید به یادگیری خود اهمیت دهند، مراحل فرایند یادگیری را بهتر درک کنند و چالش ها را با کنجکاوی پشت سر بگذارند.

10. بازی کنید
ماه پیشنهادی:
اردیبهشت
یکی از ابزارهای عالی ایجاد تاب آوری عادت بازی کردن است. آگیلار می گوید: "به نظر من خلاقیت، لذت بردن و قدردانی از هنر حق بشر است." بازی و ایجاد منابع داخلی برای مقابله با استرس ، حل مشکلات و غیره می تواند به ما در دیدن رویکردهای مختلف و یافتن راههایی برای مقابله با چالش ها کمک کند. " در این ماه معلمان می بایست دوره های منظم بازی و خلاقیت را در زندگی روزمره خود ایجاد کنند.

11. امواج تغییر را رها کنید
ماه پیشنهادی:
خرداد
پایان سال تحصیلی ناگزیر انواع تغییرات را به همراه دارد و اگر آمادگی لازم را نداشته باشیم برخی از آنها می تواند ما را به طور کامل از مسیر خارج کند. آگیلار به معلمان توصیه می کند این ماه را صرف این کنند که "چگونه می توانیم انرژی خود را برای مدیریت این تغییرات به کار گیریم و همچنین انرژی خود را به مکان هایی هدایت کنیم که می توانیم بیشترین تفاوت را ایجاد کنیم." این عمل شامل کنترل مواجهه، مقابله با ترس، و ارزیابی آگاهانه موقعیت ها است تا موثرترین پاسخ ها بدست بیایند.

12. جشن بگیرید و قدردانی کنید
ماه پیشنهادی:
پایان سال تحصیلی
با پایان یافتن سال تحصیلی، ما فرصت های زیادی برای جشن گرفتن موفقیت های خود و دانش آموزان و همکاران خود داریم. در این ماه ، معلمان تشویق می شوند تا عادت های قدردانی روزانه خود را توسعه دهند و این عادات را در طول سال بهبود دهند. آگیلار می گوید: " اگر بتوانیم در سخت ترین لحظات به موضع قدردانی بپردازیم، می توانیم تاب آوری خود را تقویت کنیم."

 
برگرفته از: کتاب به سوی تعالی، پرورش تاب آوری هیجانی در معلمان
مترجم: مطهره خالوندی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن