کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناخت شخصیت افراد از روی فصل مورد علاقه آن‌ها

9 مهر 1400 ساعت 9:10

علایق و سلایق هر کس شخصیت او را شکل می‌دهند و این موضوع در مورد فصل‌های سال هم صدق می‌کند. برخی از افراد روز‌های بلند و گرم فصل تابستان را دوست دارند و برخی دیگر از روز‌های خنک پاییزی لذت می‌برند. علم روانشناسی بنابر علاقه ما به فصل‌ها می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی‌مان را حدس بزند.


What Your Favorite Season Says About Your Personality
 
اگرچه در مورد روانشناسی اولویت‌های فصلی بررسی‌های اندکی وجود دارد، اما محققان دریافتند تغییرات فصلی که موجب تغییر در دما و نور می‌شود می‌تواند روی حالات روحی و رفتار افراد اثر بگذارند. مثلا، باور بر این است، افرادی که در ماه‌های بهار و تابستان متولد می‌شوند دارای خلق‌وخویی بیش از حد مثبت هستند و البته بیشتر هم احتمال دارد حال روحی‌شان به‌سرعت تغییر کند. یا افرادی که در ماه‌های سرد زمستانی متولد می‌شوند کمتر پیش می‌آید رفتاری آزاردهنده داشته باشند.
 
ممکن است عجیب به نظر آید، اما روانشناسان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که فصل‌های سال اثری نیرومند روی رفتار افراد دارند. گاهی‌اوقات روز‌های کوتاه‌تر ماه‌های زمستان برخی از افراد را به نوعی افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی مبتلا می‌کند.

تحقیق‌ها نشان داده است که شروع فصل بهار به دلیل اینکه فرد می‌تواند مدت زمان بیشتری را در فضای بیرون خانه سپری کند، موجب افزایش احساس مثبت در او می‌شود.

همچنین یک تحقیق در انگلستان بین اختلالات روانی و ماه تولد ارتباط‌هایی پیدا کرد.

البته هر نوع توضیح در مورد علاقه ما به فصول مختلف سال باید با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی مطرح شود. آب‌وهوای مکانی که در آنجا زندگی می‌کنیم، نقش مهمی روی اولویت فصلی‌مان دارد.

هوای سرد روی حال روحی‌مان اثر می‌گذارد و محققان در برخی از بررسی‌های خود دریافتند که کاهش دما روی برخی از رفتارهایمان مانند قضاوت کردن در مورد افراد اثر می‌گذارد.

اثر آب‌وهوا روی نحوه قضاوت
در یک بررسی که سال ۲۰۱۴ انجام شد، محققان تعدادی از داوطلبان آزمایش را در اتاق‌های گرم و داغ قرار دادند و از آن‌ها خواستند در مورد یکسری از افراد مظنون به جنایت قضاوت کنند. همین بررسی را در مورد تعدادی از داوطلبان دیگر که در اتاق‌های سرد قرار داشتند، انجام دادند. افراد گروه اول، ارتکاب جرم مظنونان را ناگهانی و بدون انگیزه قبلی تلقی کردند. در حالی‌که گروه دوم، جرم همین گروه از مظنونان را از پیش تعیین‌شده و خیلی خونسرد دانستند.

به نظر می‌رسد، درجه حرارت می‌تواند تاثیر ظریف و در عین حال عمیقی روی قضاوت‌های ما در مورد دیگران داشته باشد.

همچنین در یک بررسی دیگر سال ۲۰۰۸، محققان دریافتند، افراد وقتی یک لیوان نوشیدنی گرم در دست دارند، بیشتر احتمال دارد دیگران را خونگرم و دوست‌داشتنی‌تر بدانند. درحالی‌که نگه داشتن یک نوشیدنی سرد در دست قضیه را کاملا برعکس می‌کند و فرد رفتار دیگران را سرد و خودمانی نمی‌بیند.

اثر نور روی رفتار افراد
قطعا همه می‌دانند که نور روی روحیه تاثیر بسزایی دارد. روز‌های روشن و آفتابی موجب احساس شادی و انرژی در فرد می‌شود. در حالی‌که روز‌های تاریک و خسته‌کننده فرد را دچار افسردگی و بی‌انگیزگی می‌کند.

همچنین نور می‌تواند نقش زیادی در انتخاب فصل مورد علاقه داشته باشد. ریتم شبانه‌روزی بدن یا چرخه ۲۴ ساعته خواب و بیداری تحت تاثیر نور خورشید است. کاهش نور خورشید موجب افزایش ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که خستگی و کسالت می‌آورند؛ بنابراین افرادی که بیش از دیگران تحت تاثیر این تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند، ممکن است فصل‌هایی را که پرنور است ترجیح دهند.

فصل مورد علاقه و شخصیت فرد
دما و نور تاثیر زیادی روی انتخاب فصل مورد علاقه‌تان دارد. اما آیا اولویت فصلی‌تان ویژگی‌های شخصیتی‌تان را آشکار می‌کند؟ در برخی از بررسی‌ها مشخص شده که فصل مورد علاقه افراد می‌تواند از ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها بگوید.

ویژگی های شخصیتی علاقمندان بهار
اگر بهار را دوست دارید، باید بگوییم شما عاشق تجربه‌های جدید هستید. فصل بهار معمولا فرصت نو شدن پس از گذراندن روز‌های سرد و طولانی زمستان را به شما می‌دهد؛ بنابراین در این روز‌ها با اشتیاق فراوان به سراغ فعالیت‌های نو و تازه می‌روید.

ویژگی های شخصیتی علاقه مندان تابستان
ماه‌های گرم تابستان بهترین زمان برای سفر و لذت بردن از فضای بیرون از خانه است. اگر تابستان را دوست دارید، احتمالا برونگرا و فردی اجتماعی هستید و اطرافیان‌تان شما را فردی خوشبین، جذاب و قاطع می‌دانند.

ویژگی های شخصیتی علاقه مندان پاییز
اگرچه برخی از افراد، بهار را شروع فعالیت‌های تازه و نو می‌دانند، برخی از افراد فصل پاییز را نقطه شروع کاری جدید می‌دانند. در واقع تغییر رنگ برگ‌های درختان به رنگ‌های پر انرژی زرد و نارنجی و هوای خنک‌تر فصل پاییز باعث می‌شود فرد به دنبال تغییری تازه در زندگی خود باشد؛ بنابراین اگر شما فصل پاییز را دوست دارید، به دنبال تغییرات اساسی در زندگی‌تان هستید.

ویژگی های شخصیتی علاقه مندان زمستان
عاشق روز‌های سرد زمستان بودن، نشان از درونگرا بودن شما دارد. لم دادن روی مبلمان و داشتن یک نوشیدنی گرم کنارتان روی میز، در حالی‌که مشغول مطالعه هستید، لحظه‌ای ایده‌آل برای شماست.


ترجمه از: نادیا زکالوند- جامعه 24
منبع:


کد مطلب: 55301

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55301/شناخت-شخصیت-افراد-روی-فصل-مورد-علاقه-آن-ها

میگنا
  https://www.migna.ir