کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این نشانه‌ها می‌گویند شما افسردگی پنهان دارید

10 مهر 1400 ساعت 13:49

گاهی اوقات افراد آن‌قدر افسردگی خود را انکار و پنهان می‌کنند تا به پایان زندگی یا مرگ رسیده و یا دست به خودکشی می‌زنند.


وقتی به یک فرد افسرده فکر می‌کنید؛ احتمالا در ذهن‌تان فردی تجسم می‌شود که تنها در اتاقی تاریک نشسته است؛ در جمع‌های اجتماعی کم حرف است و عموما همیشه غمگین است؛ حتی زمانی که دارد شادی خود را بروز می‌دهد یا در موقعیتی شادی‌آور قرار می‌گیرد.
 
شاید این کلیشه‌ها درباره افراد افسرده تا حدودی درست باشند، ولی گروهی از افراد افسرده هستند که علائم افسردگی کاملا پنهانی دارند. در ظاهر همیشه لبخند می‌زنند، ولی از درون کاملا افسردگی پنهانی (PHD) دارند.

افرادی که مبتلا به افسردگی با علائم ظاهری و بیرونی هستند را می‌شود به سادگی تشخیص داد، ولی افرادی که افسردگی کاملا پنهانی دارند؛ مکانیزم‌های مقابله‌ای به کار می‌گیرند تا با دیگر افراد جامعه ترکیب شوند، اما هنوز از درون رنج می‌برند.

در اینجا می‌خواهیم ۸ ویژگی افسردگی کاملا پنهان را نام ببریم که بررسی کنید آیا شما هم مبتلا به این شکل از افسردگی هستید یا خیر!


۱- اغلب در حال انکار هستید
در حالی که افراد مبتلا به افسردگی شدید، به سختی می‌توانند آن را از نظر مردم پنهان کنند، ولی افرادی که شکل متوسط و ضعیف‌تری از افسردگی را دارند؛ می‌توانند خود را متقاعد کنند که افسرده نیستند.

سایت HuffingtonPost می‌گوید یک تست افسردگی خودامتیازی به نام «Beck Depression» می‌تواند افرادی که افسردگی عمیقی دارند و از آن رنج می‌برند را مشخص کند. این افراد سعی کردند با افسردگی کنار بیایند، اما در نبرد‌ها شکست می‌خورند و تمایل دارند خودشان را درمان کنند؛ پس در این آزمون خود امتیازی صادق هستند.

اما این آزمون افراد PHD را مشخص نمی‌کند؛ چون این افراد معتقد نیستند که افسرده هستند و بنابراین به سوالات صادقانه جواب نمی‌دهند. گاهی اوقات این افراد آن‌قدر افسردگی خود را انکار و پنهان می‌کنند تا به پایان زندگی و مرگ یا خودکشی می‌رسند و هنوز هیچ‌کسی خبر ندارد چقدر افسرده هستند.


۲- برای همه جز خودتان همدلی می‌کنید
افرادی که دارای افسردگی کاملا پنهان هستند؛ نگرانی بالایی درباره رفاه دیگران دارند، ولی به هیچ‌کس اجازه ورود به دنیای درون خودشان را نمی‌دهند.

آن‌ها به طور صادقانه‌ای نگران دیگران هستند و اصلا نمایش بازی نمی‌کنند و این نگرانی آن ساختگی نیست؛ لذا معمولا افرادی که افسردگی پنهان دارند؛ مربیان خوبی هستند. اما همین افراد، هرگونه علامت یا ویژگی که نشان بدهد به کمک دیگران نیاز دارند یا باید گوشی پیدا شود و حرف‌های آن‌ها را بشنود؛ از بین می‌برند و سعی می‌کنند بروز ندهند.

۳- با بروز سایر رفتارها، افسردگی را پنهان می‌کنید
ممکن است فردی با افسردگی کاملا پنهان، شغل خوبی داشته باشد و در جامعه و خانواده عضوی فعال و دوست‌داشتنی باشد؛ حتی اگر کار کردن برای آن‌ها بسیار دشوار باشد.
این افراد به مرور زمان، مکانیزم‌های مقابله‌ای ایجاد می‌کنند که دیگران را به این باور برسانند که عاشق زندگی شاد هستند و حتی شخصیتی برون‌گرا دارند.

به عنوان مثال، ممکن است یک فرد PHD شوخ‌طبع باشد تا بتواند دیگران را جلب کرده و حس‌های خوب ایجاد کند. آن‌ها نیاز‌های دیگران را بر نیاز‌های خود ترجیح می‌دهند و تمایلی برای تمرکز روی رفاه و آینده خود ندارند.


۴- اغلب اختلالات اشتها دارید
افسردگی می‌تواند موجب عادت‌های غذایی غیرعادی شود. کارشناسان معتقد هستند ارتباط قوی بین اختلالات خوردن و افسردگی وجود دارد. اخیرا هم مطالعات زیادی پیرامون ارتباط باکتری‌های روده و سلامت روان صورت گرفته است.

اختلالات خوردن و افسردگی دو بیماری جداگانه هستند، اما یکی می‌تواند به بیماری دیگری منجر شود. اختلالات خوردن در مردان شایع‌تر است. اگر متوجه شدید فردی که دوستش دارید؛ دارد عادت‌های غذایی خود را از دست می‌دهد یا در پی تغییر آن‌ها است و مثلا اشتهای زیادی دیگر به خوردن غذا‌های دلخواه‌اش ندارد؛ باید سعی کنید با او حرف زده و متقاعدش کنید تحت درمان قرار بگیرد.

۵- می‌خواهید کمال‌گرا باشید
پروژه Good Men Project برخی ویژگی‌های افراد مبتلا به افسردگی پنهان را تشریح می‌کند و اشاره دارد آن‌ها دارای علایم گویای کمال‌گرایی هستند. در حالی‌که برخی از مردم همیشه تلاش می‌کنند که در انجام هر کاری بهترین باشند و از هر کاری راضی باشند؛ افراد دارای بیماری PHD این وضعیت را به یک سطح ناسالمی می‌رسانند.

این افراد بی‌سروصدا خودشان را مورد تحقیر قرار می‌دهند. اگر به حرفه یا سرگرمی خاصی علاقه دارند؛ مثلا عاشق عکاسی هستند؛ اگر نتوانند یک عکس کاملا ایده‌آل بگیرند؛ همیشه خودشان را زیر سوال می‌برند و همه‌چیز را از بین می‌برند. مثال‌های دیگری از کمال‌گرایی را می‌توان یک مادر کامل، یک وکیل مجرب، بهترین دوست بودن یا فوق‌العاده بودن از نظر دیگران یا سرتر از دیگران در کلاس درس بودن؛ نام برد.

۶- می‌خواهید همه‌چیز در کنترل باشد
Good Men Project باز اشاره می‌کند افرادی که دارای افسردگی کاملا پنهانی هستند؛ به راحتی با زمان حال و وقایع آن کنار نمی‌آیند و دائما درباره همه جزئیات نگران هستند و غالبا هم تجربه لذت‌بخشی در زندگی ندارند؛ چون نمی‌توانند بدون استرس باشند.
به عنوان مثال، اگر آن‌ها یوگا انجام می‌دهند؛ سخت‌ترین قسمت برای‌شان زمانی است که قرار می‌شود فقط استراحت کنند و آزادانه نفس بکشند.
شخصی که عاشق آشپزی است؛ هنگام نشستن کنار میهمانان، کمتر امکان دارد از خلاقیت و شاهکار آشپزی خود لذت ببرد و ذهنی آرام داشته باشد. نیاز به کنترل همه‌چیز در این افراد بسیار قوی است و زمان زیادی صرف نگرانی‌های خود می‌کنند که برخی اوقات به ایجاد اختلالات کنترلی منجر می‌شود.

۷- ناگهان عصبانی و خشمگین می‌شوید
ما اغلب افسردگی را با بی‌حالی و بی‌تفاوتی یا بی‌علاقه‌گی می‌شناسیم، ولی گونه دیگری از افسردگی که معمولا هم در این افراد پنهان است؛ منجر به طغیان خشم و عصبانیت‌های موقت و ناگهانی می‌شود. افرادی که افسردگی پنهان دارند؛ زود تحریک می‌شوند و اصطلاحا از کوره در می‌روند.
این رفتار عصبانی ممکن است آن‌قدر‌ها خود را نشان ندهد که به عنوان یک مشکل شناخته شود و همه او را فردی عصبانی بشناسند، ولی نشانه‌ای از طوفانی درون است و آتش زیر خاکستر است. حقیقت این است که طغیان خشم و تحریک‌پذیری بالا اغلب نشانه‌هایی از افسردگی هستند و در مردان بیشتر شایع است.

۸- شاید نیاز به بستن و فراموش کردن داشته باشید
افرادی که افسردگی شدید، ولی پنهانی دارند؛ احساس می‌کنند در اسرار زندگی خود اسیر هستند و نیاز دارند که روز از این اسرار و افکار خلاص شوند. مثلا، ممکن است یک حادثه دردناک برای آن‌ها پیش از شروع یک زندگی خوب یا کار عالی اتفاق افتاده و هنوز اثرات آن همراه‌شان باشد.
معمولا این اثرات ناگوار هم به راحتی درمان نمی‌شوند. این افراد غرق در نعمت هستند و زندگی بی‌نقص و کاملی دارند، ولی در درون خود، خود را لایق این همه نعمت نمی‌دانند و همیشه یک سطحی از احساسات منفی و سرزنش‌گرانه همراه آن‌ها است.


منبع: یک پزشک


کد مطلب: 55322

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55322/این-نشانه-ها-می-گویند-افسردگی-پنهان-دارید

میگنا
  https://www.migna.ir