کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه از شر وسواس فکری خلاص شویم؟

وسواسی ها چطور تصمیم می گیرند؟

11 مهر 1400 ساعت 6:32

تفکرات وسواسی در افراد باعث می شود تا نتوانند تصمیم گیری کنند و اگر هم تصمیم بگیرند؛ همراه با اشتباه و بحران های زیاد باشد.


برای هر یک از ما پیش آمده زمانی روی یک موضوعی می خواهیم تمرکز کنیم و تصمیمی بگیریم اما نمی توانیم از فکر مربوط بدان دست بکشیم و آن را رها کنیم و به همین بابت مدتها در رنج هستیم و تمایل به پنهان کردن فکرهایمان داریم. یا اینکه با دوستمان در زمینه ای صحبت کرده ایم اما بعد از آن مدتها می گوییم که آیا حرف هایمان درست بوده یا باعث ناراحتی او شده، آیا وقتی از خانه بیرون می آمدم، دربها را بستم یا آیا دزدگیر ماشین را زدم؟
 
تفکر وسواسی یا وسواس فکری یک مشکل روانشناختی است که به گفته پژوهشگران از هر 50 نفر یک نفر تحت تأثیر آن قرار دارند در واقع این تفکر و نگرانی غیر منطقی و نامعقول است.

همه ما گاهی این تفکرات وسواسی را تجربه می کنیم اما لزوما به معنای اختلال نیست اگرکارکردهای عادی زندگی را این افکار دچار مشکل کنند، دچار اختلال روانشناختی هستیم.

گاهی وسواس و ترس از تصمیم گیری ما را به سوی انتخاب های اشتباه سوق می دهد، وسواس در تصمیم گیری باعث می شود ما جرات انتخاب یک گزینه را از میان گزینه های موجود نداشته باشیم.
 

اما آدم های وسواسی در تصمیم گیری هایشان دچار این ویژگی های می شوند حال هر نفر ممکن است یکی یا بیشتر از این ویژگی ها را داشته باشد:

1-صحبت از گذشته
این افراد مدام درباره خاطرات و اتفاقات بد گذشته صحبت می کنند.

2-احساس خستگی
احساس خستگی و غرق شدن در تصمیم گیری ها. در واقع فرد فکر می کند مشکل جسمی دارد اما از فرد فکر زیاد دچار حالت های سایکوسوماتیک و جسمانی شده است.

3-برنامه ریزی افراطی
برنامه ریزی بیش از حد و کنترل های افراطی . برخی افراد را در اطرافمان می بینیم که مدام در حال برنامه ریزی زیاد هستند به طوریکه حالت هایشان عادی نیست.

4-عدم استراحت فکری
عدم استراحت فکری و احساسی و به جایی نرسیدن در تصمیمات. گاهی از کسانی می شنویم که می گویند در سرشان درخت فکر درآمده و نه خواب دارند و نه خوراک ولی هیچ تصمیمی هم نمی توانند بگیرند.

5-عدم اعتماد به برنامه ریزی خود
سخت گیری های شدید دربرنامه ریزی و اینکه مدام از افراد می پرسند آیا تصمیمشان درست بوده یا خیر و در نهایت هم به خود اعتماد نمی کنند واحساس می کنند که اشتباه کرده اند.

6-تایید طلبی
دائم دنبال تایید دیگران بودن و به خود اعتماد نداشتن از جمله موارد تایید طلبی است. ایکه در تصمیم گیری ها مدام به اطرافیانمان بگوییم آیا این تصمیمم درست است؟ کدام مسیر را انتخاب کنم؟ بین دو راهی ها نمی توانم تصمیم بگیرم. بنابراین بطور مداوم از دیگران می خواهید به شما بگویند همه چیز روبه راه است.

**چه کارهایی برای بهبود افکار وسواسی می توان انجام داد
خود را در معرض افکار مشکل زا قرار دهید، ممکن است به نظر عجیب برسد اما این یک راه کنترل افکار است. آنها را ضبط کرده و دوباره به آن گوش دهید،یا از آنها یادداشت بردارید و دوباره آنها را بخوانید. لازم است این کار را بطور منظم و روزانه نیم ساعت انجام دهید تا وقتی که اضطرابتان کاهش یابد.
 

در مقابل رفتار جبری مقاومت کنید، نه افکار وسواسی. اگر افکارتان شامل مشغولیات ذهنی مرتبط با اعتقاد یا مذهبتان است گاهی صحبت با یک روحانی مذهبی برای کمک به مسئله چنانچه مشکل OCD در میان باشد،می تواند مفید باشد.
علاوه بر اینها اگر نتوانستید با افکار وسواسی مقابله کنید به یک درمانگر وسواس مراجعه کنید.


کد مطلب: 55331

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55331/وسواسی-چطور-تصمیم-می-گیرند

میگنا
  https://www.migna.ir