جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۳
کد مطلب: 55364
۰

چرا برخی دانش‌آموزان انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند؟

چرا برخی دانش‌آموزان انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند؟
به گزارش میگنا مریم فولادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درس خواندن نیز مانند هر رفتار دیگری نیاز به معنا دهی دارد، برای مثال معنایی که به‌ رفتار غذا خوردن می‌دهیم در جهت حفظ بقا است، درس خواندن نیز با توجه به محیطی که فرد در آن رشد کرده معنا دهی می‌شود و لازم است دانش آموزان برای افزایش انگیزه مطالعه به درس خواندن خود معنا دهند.
 
این مشاور با بیان اینکه انسان از بدو تولد تمایل ذاتی برای تحرک و یادگیری دارد و در عین حال از سوی محیط نیز حمایت می‌شود، ادامه داد: این تمایل ذاتی برای یادگیری همان انگیزش درونی است اما در عین حال هر فردی تحت تاثیر انگیزش بیرونی بر اساس پاداش‌های بیرونی که دریافت می‌کند نیز قرار دارد و اینگونه خود را مجبور به انجام تکلیفی در امور مختلف می‌کند.

به گفته وی، علاقه به درس خواندن می‌تواند بر اساس معنایی باشد که نوجوان به درس خواندن می‌دهد و این معنا نیز بر اساس انگیزش درونی و بیرونی شکل می‌گیرد.

فولادی ادامه داد: فردی که برای درس خواندن بی‌انگیزه است درواقع ارزشمندی درونی و مشوق بیرونی برای انجام فعالیت‌های تحصیلی و آموزشی خود دریافت نکرده و در نتیجه از انجام آنها اجتناب می‌کند.

این مشاور با بیان اینکه درس خواندن نوعی رفتار بیرونی است که ورای این رفتار بیرونی باورها و ارزش‌های دانش آموز نهفته است، افزود: این باورها و ارزش‌ها توسط خانواده و اجتماع به افراد آموخته می‌شود  و اگر در خانواده و اجتماع تحصیل به گونه‌ای خاص ارزش گذاری شده باشد نتایج آن در رفتار نوجوان نمایان می‌شود. درواقع اگر ارزشی که والدین به مطالعه می‌دهند ناچیز باشد قطعا فرزندان نیز همین روش را در پیش خواهند گرفت چراکه فرزندان تحت تاثیر یادگیری مشاهده ای قرار می‌گیرند و از والدین و اطرافیان خود الگو برداری می‌کنند.

فولادی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت رفتار والدین در افزایش یا کاهش انگیزه دانش آموزان برای درس خواندن، به والدین توصیه کرد: نیاز است والدین محدودیت‌هایی را برای ساعات استفاده از تلفن همراه و کارهای غیر تحصیلی به شیوه سالم برای  دانش آموزان ایجاد کنند تا دانش آموزان بتوانند به شیوه درست درس بخوانند و در عین حال از مقایسه و سرزنش دانش آموز با هم‌سالان و هم کلاسی‌ها پرهیز کنند، چراکه مقایسه و سرزنش آسیب بسیار جدی به عزت نفس دانش آموزان وارد می‌کند و در نتیجه فرآیند درس خواندن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.