پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۸
کد مطلب: 55399
۱

ترس از حیوانات، هیولای ترسناک ذهن کودکان

ترس از حیوانات، هیولای ترسناک ذهن کودکان
علائم و نشانه‌های کودکی که از حیوان می‌ترسد
وجود یک حیوان اهلی برای برخی کودکان لذت‌بخش و موجب سرگرمی است اما گاهی هم اتفاق می‌افتد که پدر و مادرها با چالش بزرگی روبرو می‌شوند و آن احساس ترس و وحشت کودک از حیوانات است. این احساس به حدی آزاردهنده است که می‌تواند آسیب‌های جدی جسمی و روانی به کودک وارد کند. کودک ممکن است به دلایل مختلفی از یک حیوان خاص یا چند حیوان مختلف بترسد. ممکن است احساس ترس از حیوانات آنقدر شدید شود که مثلا کودک یک گربه را به مثابه‌ هیولایی بی‌شاخ و دم نگاه کند. علائم و نشانه‌های کودکی که از حیوان می‌ترسد، شامل اضطراب و نگرانی شدید، افزایش ضربان قلب، تعرق و احساس خفگی، تنگی نفس، درد سینه، سرگیجه و لرزش است. البته این علائم به‌طورکلی در هر فردی که از چیزی به شدت می‌ترسد، دیده می‌شوند. حتی بزرگسالان.

چه زمان ترس از حیوانات در کودکان به عنوان یک اختلال شناخته می‌شود؟اگر به مدت شش ماه یا بیشتر هنگام روبرویی کودکتان با حیوانات، حداقل چهار علامت ترس را در او مشاهده کردید، مطمعن باشید که باید به روان‌شناس متخصص کودکان مراجعه کنید زیرا کودک شما دچار فوبیا یا همان ترس از حیوانات است. لازم به ذکر است که ترس‌ از حیوانات حتی قبل از سه سالگی هم ممکن است رخ دهند. اما این نوع ترس بعد از سه سالگی به شکل جدی‌تری خودش را نشان می‌دهد.

چگونه به کودکم کمک کنم؟
به عنوان والدین کودکی که از حیوان می‌ترسد، به او توضیح دهید که این یک احساس معمولی است و شما قصد ندارید او را مجبور کنید که با آن حیوان روبرو شود. بهتر است به احساس ترس کودک احترام بگذاریم و او را حمایت کنیم. اگر کودک شما بالای سه یا چهار سال است، می‌توانید علت ترس او را بپرسید. حتی ممکن است کودکان تحت تاثیر والدین خود از یک حیوان خاص بترسند و یا قبلا تجربه تلخی در مورد یک یا چند حیوان مختلف داشته باشد. البته ابتدا لازم است تشخیص دهید که کودک شما مبتلا به اختلال ترس است یا فقط یک ترس ساده را تجربه می‌کند. ترس از حیوانات جزو ترس‌ از چیزهای واقعی است. به کودک اطمینان دهید که هرگز او را تنها نمی‌گذارید و از او حمایت می‌کنید تا این احساس را کنترل کند.

 
ابزارهای دیگری که می‌توانند به ما کنند
می‌توانید کتاب داستان‌هایی با تصاویر رنگارنگ و کارتونی از حیوانات تهیه کنید و یا در فضای مجازی آنها را جست‌وجو کنید و به کودک خود نشان دهید. قصه‌‌گویی درباره آن حیوان می‌تواند ترس کودک را کمرنگ‌تر کند. در مرحله بعد نیز می‌توانید از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی به شکل حیوانات استفاده کنید و کودک را حمایت کنید تا آنها را نوازش کند یا به آنها غذا بدهد. وقتی ترس کودک کم‌تر شد می‌توانید، از اسباب‌بازی‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. در مرحله بعدی که مطمعن شدید ترس کودک کم‌تر شده، می‌توانید کودک را به باغ وحش حیوانات ببرید تا کودک از نزدیک و در شرایط ایمن‌تری حیوانات را ملاقات کند و با آنها صحبت کند.‌ به‌طورکلی قرار گرفتن کودکان در طبیعت به آنها کمک قابل توجهی می‌کند و آنها در قالب بازی و تخیلات خود می‌توانند ارتباطات جدیدی با حیوانات شکل دهند.


ترجمه: مهرنوش خالقی - سایت تا 6 سالگی

 
منابع:
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...