کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همسرم خودخواهم به من خیانت کرده است

18 مهر 1400 ساعت 13:34

طرح مسئله: من با همسرم خیلی مشکل دارم با اینکه یک فرزند 20 ساله و یک فرزند دختر 13 ساله دارم اصلا ارزشی برایم قائل نیست و دو بار به من خیانت کرده با اینکه مدتی از این زمان می‌گذرد ولی اصلا نمی‌توانم این کارش را فراموش کنم. خیلی خودخواه هست و تا می‌خواهم با او حرف بزنم می‌گوید گم شو از زندگیم بیرون. واقعا نمی‌دانم چکار کنم و چگونه این وضعیت را تحمل کنم. پدر ندارم و مادرم هم ازدواج کرده بردارهایم هم آنطور نیستند که بخواهند جور خواهر را بکشند. راهنماییم کنید.


- پاسخ دكتر شمس الدين كهانی
- روانشناسی بالینی



 
مددجوی گرامی:
باید بداند زندگی کردن با یک همسر خیانت کرده و خودخواه و بددهن شاید یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که تا به حال مجبور به انجام آن بوده‌اید. به ویژه خیانت همیشه موضوعی بسیار دردناک است و برای زوجین ساده نیست که بعد از برملا شدن خیانت براحتی با آن کنار بیایند.

متاسفانه امروزه برخی از زنان یا مردان از طرف همسر خود مورد خیانت قرار می‌گیرند. این زنان گاه تصمیم به بخشش خیانت گرفته اما با تنش‌هایی که همانند آتش زیر خاکستر است به زندگی خود ادامه می‌دهند و گاه نیز درخواست طلاق داده و تنها با خارج شدن از زنگی احساس راحتی و انتقام می‌کنند. افسردگی و بدبینی مهم ترین آسیبی است که این زنان را به خود گرفتار می‌سازد، به همین علت است که بازگشت به زندگی بعد از خیانت، چالشی پیچیده است به ویژه اینکه متاسفانه همسر شما نه‌تنها مسئولیت این امر را برعهده نمی‌گیرد بلکه با بی‌احترامی و بددهنی کردن روز به روز دیوار بی‌اعتمادی را محکم‌تر کرده که این امر می‌تواند بر پیچیدگی این موضوع بیفزاید.

درست است که شما به عنوان فردی خیانت‌دیده، حق دارید ناراحت و عصبانی باشید اما یادتان باشد در جایی که خشم پیروز می‌شود، نمی‌توان راه حلی پیدا کرد. اگر شما قصد دارید در همسر خود تغییرات ایجاد کنید و مانع بروز اینگونه رفتارها در آینده شوید ابتدا باید دلایل این امر را به دور از هیچگونه تعصبی گوش کنید و از او بپرسید که دقیقاً چرا این اتفاق افتاده است. پاسخی که همسر شما برای این سوال می‌دهد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما هرگز نباید در این فضای گفت‌وگو او را تحقیر کنید فقط باید یک شنونده خوب باشید، هر چند که ممکن است این لحظات برای شما دردناک باشد.

خیانت اغلب باعث می‌شود که ترازوی قدرت، توازن خود را از دست بدهد و فردی که به وی خیانت شده است از قدرت بیشتری برخوردار گردد. اما متاسفانه این عدم توازن قدرت باعث به وجود آمدن خواسته‌های خودبینانه می‌شود. یادتان باشد، خواسته‌های خودبینانه با لحن آمرانه، شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهند اما در طولانی مدت نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

 

حال که همسر شما به اشتباه خود اعتراف کرده است باید بدانید که خیانت پایان رابطه نیست به ویژه زمانی که فرد مقابل شما از انجام آن پشیمان شده است! بهترین راهکار برای جبران خیانت و جلوگیری از فروپاشی زندگی مشترک همفکری زوجین برای بررسی و حل این مشکلات است و فردی که مرتکب خیانت شده است باید مسئولیت رفتار اشتباه خود را بپذیرد.

برای بازسازی یک رابطه ویران شده، زوجین هر دو باید همکاری کنند و بازگشت به زندگی بعد از خیانت به فروتنی، خودآگاهی، سختکوشی و بخشش آگاهانه و بیشتر از همه به صداقت و ترمیم دیوار بی‌اعتمادی بستگی دارد. بنابر این توصیه می‌شود در این رابطه با همسر خود به طور جدی صحبت کنید. مسلماً زندگی مشترک، رابطه‌ای دوطرفه است که بر پایه عشق، صمیمیت، وفاداری و احترام متقابل بنا شده است.

یک عامل مهم در حفظ این رابطه، شناخت طرف مقابل و اهمیت دادن به نیازهای یکدیگر است. مسلماً در یک زندگی مشترک بددهنی و بی‌احترامی به طرف مقابل نه‌تنها به حل مشکل کمکی نمی‌کند بلکه به تیره شدن روابط بین زوجین نیز منجر می‌شود. البته باید بدانید که هیچ فردی به صورت ذاتی بددهن و ناسزاگو به دنیا نیامده است یعنی مشکل همسر شما یک مشکل یادگیری و اکتسابی و تربیتی است به عبارت دیگر همسر شما این رفتار را به نوعی در محیط کار، خانه پدری، تحصیلی یا در شبکه ارتباطی خود با دوستانش یاد گرفته است. احتمالاً همسر شما با این نوع رفتار ها و ایجاد ترس و وحشت می‌تواند، دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و از این طریق به اهداف و خواسته خود برسد.

لذا شما باید از خودتان سوال کنید همسر من با بد دهنی چه مزایایی را کسب می‌کند؟
آیا خشم خود را تخلیه می‌کند؟
آیا قصد دارد من و بچه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد تا به میل او رفتار کنیم؟
آیا هدفش ایجاد ترس است؟
آیا از این طریق از انجام برخی تکالیف و مسئولیت ها معاف می شود؟
یا این که هدفش مجبور کردن ما به پذیرش خواسته و عقاید خودش است ؟

بنابراین شما باید هم چون یک کاراگاه، مزایایی که از این طریق نصیب همسرتان می شود را شناسایی کنید و بعد از شناسایی تا حد امکان آنها را زیرکانه قطع کنید. دیگر این که همسر شما مسلماً در تمام لحظات بددهن نیست، گاه ممکن است او به نرمی سخن بگوید و از الفاظ خوب استفاده کند. لذا عکس العمل شما در چنین لحظاتی بسیار مهم است. در این موقعیت ها باید به گونه ای عمل کنید که وی تشویق به ادامه این نوع رفتار های کلامی گردد.

در نهایت یاد بگیرید که شما هیچگاه در تله خشونت کلامی او گرفتار نشوید و همانند او مقابله به مثل نکنید. چرا که این نوع واکنش ها بر شدت مشکلات می افزاید. زمانی که همسرتان در وضعیت روحی مناسب قرار دارد، درباره تاثیرات منفی بد دهنی بر احساس و رفتار شما و فرزندانتان با او صحبت کنید و مراقب کلام خود باشید و از هرگونه رفتار و کلام نامناسب خوداری کنید و متانت و شان خود را حفظ کنید.

متاسفانه در سال های اخیر میزان خیانت به بهانه‌های متفاوت از صیغه کردن گرفته تا موارد دیگر در مردان به نحوی افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که خیانت به عنوان یکی از عوامل مهم طلاق، در کشور تبدیل شده است.

زمانی که خانمی قربانی خیانت می شود، از خودش می پرسد، چرا با من این کار را کرد؟
چه چیزی برایش کم گذاشتم که با من این کار را کرد؟
چطور توانست به منی که مادر بچه‌هایش هستم خیانت کند؟

مسلماً هنگامی که یک خانم متوجه خیانت همسرش می شود عصبانی شده و در بهت و حیرت فرو می‌رود و این عصبانیت را با روش‌های مختلفی مانند تحقیر کردن، لجبازی یا امتناع از روابط زناشویی نشان می‌دهد.
 
منبع: رکنا


کد مطلب: 55431

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55431/همسرم-خودخواهم-خیانت-کرده

میگنا
  https://www.migna.ir