کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

5 نکته مهم در بازگشت از دورکاری به محل کار

18 مهر 1400 ساعت 23:06

آیا بازگرداندن کارمندان دورکار به محل کار تصمیم درستی است؟ آیا ترکیب دورکاری و حضوری می‌تواند برای شروع مناسب باشد؟ یا باید روال دورکاری ادامه پیدا کند؟


روزنامه جام جم نوشت: «با فروکش‌کردن همه‌گیری کووید-۱۹ قبل از بازگشت نیروهای دورکار به دفاتر لازم است ابتدا همه جوانب موضوع با دقت مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از شرکت‌ها در حال تصمیم‌گیری در مورد بازگشت کارمندان به دفاتر کاری برای دوران پساکرونا هستند. آیا بازگرداندن کارمندان دورکار به محل کار تصمیم درستی است؟ آیا ترکیب دورکاری و حضوری می‌تواند برای شروع مناسب باشد؟ یا باید روال دورکاری ادامه پیدا کند؟

مدیر سابق منابع انسانی گوگل می‌گوید بازگشت به دفاتر کاری برای دوران پساکرونا می‌تواند مشکلات بسیاری هم برای کارمندان و هم برای صاحبان کسب و کار به دنبال داشته باشد و به همین دلیل قبل از هر تصمیمی باید عواقب آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

تعیین اهداف به صورت واقع‌بینانه
بسیاری از مدیران کسب و کار انتظار دارند بعد از گذشت بیش از یک سال کارمندان بدون هیچ مشکلی با تمام انرژی در محل کار حاضر شوند. این شرایط واقع‌بینانه نیست. تصور کنید ورزشکاری که یک سال ورزش نکرده و حالا بخواهد بلافاصله رکورد جدیدی را برای خود ثبت کند.‌ اهداف و استراتژی‌های بازگشت کارمندان به محل کار باید واقع‌بینانه تبیین شود. ممکن است در ابتدا شرایط آن‌ طور که مدیران مجموعه تصور می‌کنند پیش نرود و حتی شاهد کاهش بهره‌وری پرسنل باشند.

دلسوزی در کنار همدلی
همدلی یکی از موضوعات مهمی است که مدیران باید به آن توجه داشته باشند و سعی کنند با امپاتی به کارمندان نشان دهند شرایط سخت یک سال گذشته را درک می‌کنند. اما برای دوران پساکرونا،‌ همدلی یا امپاتی به‌تنهایی کافی نیست و کارمندان نیاز به دلسوزی و محبت بیشتری از سوی کارفرما دارند.‌ در همدلی به کارمند گفته می‌شود: «می‌دانم که سال سختی را پشت سر گذاشته‌ای.» اما در دلسوزی کارمندان با چنین عبارت‌هایی روبه‌رو خواهند بود: «می‌دانم که سال سختی را پشت سر گذاشته‌ای ولی با همه سختی‌ها ما به شما برای ادامه مسیر کمک می‌کنیم.»‌ در واقع صاحبان کسب و کار و مدیران مجموعه‌ها باید برای دوران پساکرونا علاوه بر همدلی، دلسوزی و شفقت را نیز در نظر بگیرند.

کم‌کردن فاصله عاطفه
در دوران پساکرونا ممکن است برخی کارمندان به‌صورت تمام‌وقت به دفاتر کاری بازگردند ولی برخی دیگر نیمه‌وقت حضور داشته باشند. بی‌شک فاصله فیزیکی می‌تواند فاصله عاطفی در کارمندانی که زمان بیشتری دورکار هستند، ایجاد کند.‌ مدیران باید بتوانند تعادل درستی برای کم‌کردن فاصله عاطفی برای کارمندان دورکار یا آنهایی که به‌ صورت ترکیبی از دورکاری و حضوری مشغول فعالیت هستند، در نظر بگیرند تا کارمندان دورکار دچار احساس بدی در کار نشوند. برخی برنامه‌های مشترک مثل برگزاری جلسات آنلاین می‌تواند این فاصله عاطفی را کاهش بدهد.

تعیین زمان مشخص برای بازنگری برنامه‌ها
بعد از بازگشت نیروهای کاری ممکن است برخی روال‌های کاری نیاز به بازنگری داشته باشد. مدیران مجموعه‌ها باید تمامی برنامه‌های کاری را مورد بررسی قرار دهند و تاریخ مشخصی را برای بازنگری تمامی برنامه‌ها مشخص کنند. حتی گاهی لازم می‌شود برخی استراتژی‌ها تغییر کند.

برنامه‌ریزی متناسب با شرایط کاری
یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که تبیین یک برنامه ثابت و مشخص برای همه کارمندان می‌تواند تصمیم درستی نباشد. برای مثال لازم نیست همه کارمندان در دوران پساکرونا مجددا به محل کار بازگردند، بلکه برخی فعالیت‌ها بهتر است کماکان به‌صورت دورکاری انجام شود. لذا برنامه‌ریزی‌ها باید متناسب با شرایط کاری و موضوع‌های فعالیت باشد.اگر همه موارد قبل از بازگشت کارمندان به محل کار با دقت مورد بررسی قرار گیرد، می‌توان به موفقیت برنامه و آرامش کارمندان در دوران پساکرونا امیدوار بود.»


کد مطلب: 55436

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55436/5-نکته-مهم-بازگشت-دورکاری-محل-کار

میگنا
  https://www.migna.ir