کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسائل روانی در کشور ما بسیار کمتر از مسائل جسمانی مورد توجه عموم قرار می‌گیرند

20 مهر 1400 ساعت 14:28

یک روانشناس با اشاره به اهمیت سلامت و بهداشت روح و روان برای تمام افراد، گفت: متاسفانه در کشور ما مسائل روانی بسیار کمتر از مسائل جسمانی مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرند.


به گزارش میگنا «حدیث جلیلیان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرمانشاه با گرامیداشت هفته سلامت روان، با بیان اینکه افراد برای عدم بهره مندی از خدمات روانشناسی و مشاوره دلایل متعددی دارند، افزود: یکی از مهمترین دلایل برای عدم استقبال عموم از خدمات روانشناسی و مشاوره، مساله عدم حمایت بیمه ها در تامین هزینه‌های این خدمات است.

او گفت: برخی ادارات و سازمان های خاص، استفاده کارکنان و خانواده های آنها از خدمات روانشناسی و مشاوره ای را تحت پوشش بیمه قرار داده اند که این مهم تاثیر فراوانی بر استقبال این خانواده ها از این گونه خدمات داشته است و بی گمان در صورتیکه استفاده از این خدمات صرف نظر از سازمان و اداره ای خاص برای آحاد مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد شاهد رونق هرچه بیشتر این حرفه حساس و حیاتی در کشورمان خواهیم بود.

این روانشناس در ادامه سخنانش گفت: امروزه استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره در جوامع پیشرفته جهان موضوعی کاملاً پذیرفته شده است اما متاسفانه در کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل مشکلات فراوانی از جمله مسائل مالی و اقتصادی، مشکلات فرهنگی و سایر عوامل علم روانشناسی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

جلیلیان افزود: اکنون در کشور ما باوجود پیشرفت های قابل توجه در زمینه روانشناسی و مشاوره، حضور اساتید مجرب در دانشگاه ها و دانشجویان آموزش دیده و نخبه، این رشته به واقع مظلوم واقع شده و از اقبال عمومی بسیار کمی نسبت به سایر جوامع بر اساس نیازسنجی های موجود برخوردار است، چنانکه آمار مراجعین به مراکز و کلینیک های روانشناسی و مشاوره با توجه به جمعیت کشور بسیار ناچیز و به دور از انتظار است.

او توضیح داد: در مورد فرآیند کلی مشاوره می توان گفت که عملکرد هر روانشناس یا مشاور طیفی از آموزش، تشخیص تا درمانِ اختلالات روانی، مشاوره های گروهی و گروه درمانی، مداخله در بحران، مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی، مشاوره های تحصیلی و شغلی و سایر عوامل را در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: روانشناسان امروزه در ابعاد مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی ورود پیدا کرده و حضوری پررنگ دارند. به عنوان نمونه چنانکه اشاره شد بخشی از وظایف روانشناسان ارائه آموزش های لازم برای زندگی بهتر و ارتقای کیفیت زندگی یا گاهی پیشگیری از بروز برخی آسیب‌های خاص می باشد که جنبه عمومی و فراگیر دارد.

این روانشناس و مشاور در ادامه گفت: بُعد دیگری از عملکرد حرفه ای یک روانشناس یا مشاور موضوع مشاوره فردی است. معمولاً یک فرد پس از احساس وجود یک مشکل چه در زندگی شخصی و خانوادگی و چه در زندگی حرفه‌ای و شغلی به روانشناس یا مشاور مراجعه می کند. درمانگر پس از انجام جلسات تشخیصی و وابسته به شدت مشکل یا اختلال، جلسات مورد نیاز جهت تکمیل فرآیند مشاوره را تدوین و برنامه ریزی نموده و جهت اجرای برنامه ی درمانی با مراجع به توافق می رسد.

جلیلیان افزود: متاسفانه در جوامع کمتر توسعه یافته از جمله کشور ما مسائل روانی بسیار کمتر از مسائل جسمانی مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرند. چنانکه هر فرد به سبب بروز هر نشانه از وجود یک مشکل جسمانی حاضر به صرف هزینه‌های گاه گزاف بوده اما هنگامی که پای مشکلات در سطح روانی به میان کشیده می شود، به تصورِ کم اهمیت بودنِ مشکل، از پیگیری ، تشخیص و درمان آن سر باز می زند. این در حالی است که هزینه‌های استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی در قیاس با خدمات پزشکی و طب عمومی بسیار کمتر است.

وی اضافه کرد: به طور کلی می توان گفت تصور بسیاری از عموم این است که در قبال استفاده از خدمات مشاوره که به مانند خدمات پزشکی خروجی مشخص و ملموسی مانند دارو ندارد و بیشتر جنبه ارائه راهکار و توصیه دارد، نباید هزینه خاصی پرداخت گردد که این موضوع بدون شک ریشه در باورهای غلط گذشته دارد.

۱۸ الی ۲۴ مهرماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده است.
 


کد مطلب: 55459

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55459/مسائل-روانی-کشور-بسیار-کمتر-جسمانی-مورد-توجه-عموم-قرار-می-گیرند

میگنا
  https://www.migna.ir