کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی اعلام کرد:

روزشمار هفته بهداشت روان در مدارس+جزئیات بیشتر

21 مهر 1400 ساعت 0:49

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اقدامات هجده گانه پبشنهادی با هدف برنامه ریزی، هماهنگی و اجرا در هفته بهداشت روان در مدارس را اعلام کرد.


به گزارش میگنا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری پانا گفت: اقدامات پیشنهادی مصوب و برون داد کارگروه تخصصی وزارت آموزش و پرورش است و امیدواریم که بر پایه آن بتوان گامی در جهت ارتقای سلامت روان دانش آموزان برداشت.

مسعود شکوهی با اشاره به برنامه‌های هفته بهداشت روان اظهار کرد: «در آموزش و پرورش هفته بهداشت روان با شعار «سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ­ای» روز شمار و نیز اهم اقدامات حوزه سلامت روان برای اجرای کشوری به شرح ابلاغ شده است. تاریخ برگزاری این هفته (24-18 مهرماه) هر سال است.»  


وی با اشاره به اهداف این هفته افزود: «ترویج و فرهنگ سازی درباره مهارت‌های بهداشت روان در سطح مدارس کشور؛ آگاه سازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس در مورد عوامل تهدید کننده و محافظت کننده بهداشت روان؛ ظرفیت سازی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات پیشگیرانه، مشاوره ای و روان شناختی در حوزه بهداشت روان؛ ارتقای توانمندی‌های روانی- اجتماعی و فضیلت‌های منشی و روان‌شناختی دانش‌آموزان برای کسب تاب­آوری و مواجهه موثر در رویارویی با مخاطرات بهداشت روان به ویژه در زیست بوم کرونا؛ ظرفیت سازی جهت ارتقای بهزیستی روان شناختی و سواد سلامت روان دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس؛ از جمله اهداف این هفته است.»

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی  با بیان اینکه با توجه به بحران کرونا و تاکید بر آموزش غیر حضوری، در سال تحصیلی جاری با تأکید و توجه افزون‌تری به مسائل حوزه سلامت روان به ویژه برگزاری هفته بهداشت روان پرداخته می‌شود، سیاست‌های اجرایی برگزاری هفته بهداشت روان را عنوان و اظهار کرد: «استفاده از ظرفیت فضای مجازی به‌ویژه «شبکه شاد» برای برگزاری مطلوب برنامه‌­های ترویجی، تبلیغی و آموزشی هفته بهداشت روان؛ تبیین و تشریح برنامه­‌های مصوب حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیب­‌های اجتماعی در استان؛ تأکید بر نقش و ضرورت متناسب سازی فرایندهای آموزشی، ترویجی و فرهنگ سازی بهداشت روان برای کاهش و مدیریت پیامدهای روانی - اجتماعی ناشی از زیست بوم کرونا در دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس از جمله سیاست‌های اجرایی این هفته است.»  
 
وی با اشاره به روز شمار دانش آموزی هفته سلامت روان افزود: تا حد امکان سعی شده تا بر اساس نیازهای دانش آموزان و نیز شرایط فراگیری بحران کرونا در ایجاد نابرابری و تهدید سلامت روانی – اجتماعی دانش آموزان به راهکارهای ارتقاء سلامت روان در زیست بوم جدید پرداخته شود.
 

شکوهی تاکید کرد: در تمامی اقدامات هجدگانه پیشنهادی، استان ها می توانند ابتکارات علمی و اجرایی خود را به این اداره کل ارسال کنند.

اقدامات پیشنهادی جهت برنامه ریزی ، هماهنگی و اجرا در هفته بهداشت روان در آموزش و پرورش
1. اجرای برنامه ­ها و رویدادهای متنوع آموزشی و ترویجی برای برگزاری هفته بهداشت روان در کلیه مدارس و مناطق آموزش‌ و پرورش کشور

2. تهیه و تدوین گزارش سالیانه از اقدامات دوازده گانه این حوزه و نیز اقدامات انجام شده در هفته بهداشت روان به همراه ابتکارات استانی/ منطقه‌ای/ مدرسه‌ای

3. اجرای کشوری و هماهنگ "اقدامات مختصر معلمان" بر اساس دستورالعمل‌های مدون در سامانه نماد

4. برگزاری استانی و هماهنگ "آزمون سلامت روانی– رفتاری" برای دانش­آموزان متوسطه اول کشور (آغاز اجرا از آبان ماه سال تحصیلی 1401-1400) و تکمیل اطلاعات مربوط به "سامانه پایش آسیب­های اجتماعی دانش ­آموزان" و تهیه نقشه خطرپذیری و آسیب­پذیری روانی اجتماعی (استانی / منطقه ای / مدرسه­ ای) جهت اولویت بخشی به مناطق آسیب ­پذیر برای اجرای برنامه های ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب­های اجتماعی

5. اجرای کشوری و هماهنگ برنامه ­های توانمندسازی دانش­آموزان، والدین و کارکنان در زمینه مهارت­های بهداشت روان و مهارت­های  خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب­های اجتماعی

6. تجلیل از فعالان و خادمان حوزه بهداشت روان دانش­ آموزان در سطح استان / منطقه / مدرسه

7. اجرای هماهنگ استانی فرایندهای برنامه ملی «نماد» در مناطق و مدارس مجری

8. بهره ­برداری از ظرفیت ­های آماده استان و مناطق تابعه؛ از جمله میز «نماد»، تجهیز هسته­ ها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، تیم تخصصی مدیریت بحران و مداخله در فوریت­های روانی- اجتماعی دانش ­آموزان در تمامی شهرستان­ها و مناطق

9. تولید و توزیع محصولات فرهنگی ، آموزشی و کمک آموزشی چندرسانه ­ای در زمینه بهداشت روان در سطح مدارس (با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه شبکه شاد)

10. اجرای هماهنگ استانی « طرح کانون یاریگران زندگی» در سطح مدارس

11. معرفی رسمی برنامه­ های استان درباره توسعه و تقویت "رابطان هسته ها و مراکز مشاوره در مدارس ابتدایی و متوسطه فاقد مشاور"

12. آغاز رسمی فاز جدید برنامه "همیاران مشاور" در تمامی مدارس متوسطه اول و دوم با شعار هر کلاس درس یک همیار مشاورو تجلیل از مناطق و مدارس فعال در این برنامه

13. برنامه‌‌ریزی، هماهنگی، اطلاع رسانی مناسب و شروع فرآیند رسمی یازدهمین دوره "جشنواره نوجوان سالم " در سطح مدارس استان

14. سازماندهی، تبلیغ، اطلاع ­رسانی گسترده در سطح مناطق و مدارس جهت بهره­ برداری بهینه از ظرفیت حداکثری خط ملی نماد ( به شماره 1570) در مراکز استانی به منظور ارائه خدمات به موقع، مناسب و موثر روان­شناختی، مشاوره­ای و مدکاری به دانش­آموزان ، والدین و کارکنان مدارس

15. ارتباط مجازی و یا حضور در منزل دانش­آموزانی که اخیراً یکی از والدین خود را به علت بیماری کرونا از دست داده­ اند

16. راه ­انداری پویش سراسری دانش ­آموزی " ما به مدرسه بر می­گردیم." در فضای مجازی از طریق گروه تشکل­های دانش­ آموزی و با استفاده از ظرفیت "شبکه شاد"

17. راه­ اندازی"پایگاه سلامت روان" در مراکز مشاوره و خدمات روان­شناختی استانی، منطقه ­ای و هسته ­های مشاوره مناطق و اطلاع­ رسانی برای حضور دانش ­آموزان در این پایگاه­ها (با رعایت پروتکل­های بهداشتی) جهت ارائه خدمات مشاوره­ای رایگان (از ساعت 8 لغایت4 بعد از ظهر)

18. مستندسازی تصویری یا مکتوب از افراد موفقی که در شرایط کرونا توانسته اند با بیماری های روان شناختی یا جسمانی مقابله کنند.
 
 


کد مطلب: 55463

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55463/روزشمار-هفته-بهداشت-روان-مدارس-جزئیات-بیشتر

میگنا
  https://www.migna.ir