مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی اعلام کرد:
روزشمار هفته بهداشت روان در مدارس+جزئیات بیشتر
به گزارش میگنا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری پانا گفت: اقدامات پیشنهادی مصوب و برون داد کارگروه تخصصی وزارت آموزش و پرورش است و امیدواریم که بر پایه آن بتوان گامی در جهت ارتقای سلامت روان دانش آموزان برداشت.
مسعود شکوهی با اشاره به برنامههای هفته بهداشت روان اظهار کرد: «در آموزش و پرورش هفته بهداشت روان با شعار «سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ای» روز شمار و نیز اهم اقدامات حوزه سلامت روان برای اجرای کشوری به شرح ابلاغ شده است. تاریخ برگزاری این هفته (24-18 مهرماه) هر سال است.»
وی با اشاره به اهداف این هفته افزود: «ترویج و فرهنگ سازی درباره مهارتهای بهداشت روان در سطح مدارس کشور؛ آگاه سازی دانشآموزان، والدین و کارکنان مدارس در مورد عوامل تهدید کننده و محافظت کننده بهداشت روان؛ ظرفیت سازی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات پیشگیرانه، مشاوره ای و روان شناختی در حوزه بهداشت روان؛ ارتقای توانمندیهای روانی- اجتماعی و فضیلتهای منشی و روانشناختی دانشآموزان برای کسب تابآوری و مواجهه موثر در رویارویی با مخاطرات بهداشت روان به ویژه در زیست بوم کرونا؛ ظرفیت سازی جهت ارتقای بهزیستی روان شناختی و سواد سلامت روان دانشآموزان، والدین و کارکنان مدارس؛ از جمله اهداف این هفته است.»
مسعود شکوهی با اشاره به برنامههای هفته بهداشت روان اظهار کرد: «در آموزش و پرورش هفته بهداشت روان با شعار «سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ای» روز شمار و نیز اهم اقدامات حوزه سلامت روان برای اجرای کشوری به شرح ابلاغ شده است. تاریخ برگزاری این هفته (24-18 مهرماه) هر سال است.»
وی با اشاره به اهداف این هفته افزود: «ترویج و فرهنگ سازی درباره مهارتهای بهداشت روان در سطح مدارس کشور؛ آگاه سازی دانشآموزان، والدین و کارکنان مدارس در مورد عوامل تهدید کننده و محافظت کننده بهداشت روان؛ ظرفیت سازی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات پیشگیرانه، مشاوره ای و روان شناختی در حوزه بهداشت روان؛ ارتقای توانمندیهای روانی- اجتماعی و فضیلتهای منشی و روانشناختی دانشآموزان برای کسب تابآوری و مواجهه موثر در رویارویی با مخاطرات بهداشت روان به ویژه در زیست بوم کرونا؛ ظرفیت سازی جهت ارتقای بهزیستی روان شناختی و سواد سلامت روان دانشآموزان، والدین و کارکنان مدارس؛ از جمله اهداف این هفته است.»
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با بیان اینکه با توجه به بحران کرونا و تاکید بر آموزش غیر حضوری، در سال تحصیلی جاری با تأکید و توجه افزونتری به مسائل حوزه سلامت روان به ویژه برگزاری هفته بهداشت روان پرداخته میشود، سیاستهای اجرایی برگزاری هفته بهداشت روان را عنوان و اظهار کرد: «استفاده از ظرفیت فضای مجازی بهویژه «شبکه شاد» برای برگزاری مطلوب برنامههای ترویجی، تبلیغی و آموزشی هفته بهداشت روان؛ تبیین و تشریح برنامههای مصوب حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در استان؛ تأکید بر نقش و ضرورت متناسب سازی فرایندهای آموزشی، ترویجی و فرهنگ سازی بهداشت روان برای کاهش و مدیریت پیامدهای روانی - اجتماعی ناشی از زیست بوم کرونا در دانشآموزان، والدین و کارکنان مدارس از جمله سیاستهای اجرایی این هفته است.»
وی با اشاره به روز شمار دانش آموزی هفته سلامت روان افزود: تا حد امکان سعی شده تا بر اساس نیازهای دانش آموزان و نیز شرایط فراگیری بحران کرونا در ایجاد نابرابری و تهدید سلامت روانی – اجتماعی دانش آموزان به راهکارهای ارتقاء سلامت روان در زیست بوم جدید پرداخته شود.
شکوهی تاکید کرد: در تمامی اقدامات هجدگانه پیشنهادی، استان ها می توانند ابتکارات علمی و اجرایی خود را به این اداره کل ارسال کنند.
اقدامات پیشنهادی جهت برنامه ریزی ، هماهنگی و اجرا در هفته بهداشت روان در آموزش و پرورش
1. اجرای برنامه ها و رویدادهای متنوع آموزشی و ترویجی برای برگزاری هفته بهداشت روان در کلیه مدارس و مناطق آموزش و پرورش کشور
2. تهیه و تدوین گزارش سالیانه از اقدامات دوازده گانه این حوزه و نیز اقدامات انجام شده در هفته بهداشت روان به همراه ابتکارات استانی/ منطقهای/ مدرسهای
3. اجرای کشوری و هماهنگ "اقدامات مختصر معلمان" بر اساس دستورالعملهای مدون در سامانه نماد
4. برگزاری استانی و هماهنگ "آزمون سلامت روانی– رفتاری" برای دانشآموزان متوسطه اول کشور (آغاز اجرا از آبان ماه سال تحصیلی 1401-1400) و تکمیل اطلاعات مربوط به "سامانه پایش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان" و تهیه نقشه خطرپذیری و آسیبپذیری روانی اجتماعی (استانی / منطقه ای / مدرسه ای) جهت اولویت بخشی به مناطق آسیب پذیر برای اجرای برنامه های ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
5. اجرای کشوری و هماهنگ برنامه های توانمندسازی دانشآموزان، والدین و کارکنان در زمینه مهارتهای بهداشت روان و مهارتهای خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
6. تجلیل از فعالان و خادمان حوزه بهداشت روان دانش آموزان در سطح استان / منطقه / مدرسه
7. اجرای هماهنگ استانی فرایندهای برنامه ملی «نماد» در مناطق و مدارس مجری
8. بهره برداری از ظرفیت های آماده استان و مناطق تابعه؛ از جمله میز «نماد»، تجهیز هسته ها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، تیم تخصصی مدیریت بحران و مداخله در فوریتهای روانی- اجتماعی دانش آموزان در تمامی شهرستانها و مناطق
9. تولید و توزیع محصولات فرهنگی ، آموزشی و کمک آموزشی چندرسانه ای در زمینه بهداشت روان در سطح مدارس (با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه شبکه شاد)
10. اجرای هماهنگ استانی « طرح کانون یاریگران زندگی» در سطح مدارس
11. معرفی رسمی برنامه های استان درباره توسعه و تقویت "رابطان هسته ها و مراکز مشاوره در مدارس ابتدایی و متوسطه فاقد مشاور"
12. آغاز رسمی فاز جدید برنامه "همیاران مشاور" در تمامی مدارس متوسطه اول و دوم با شعار هر کلاس درس یک همیار مشاورو تجلیل از مناطق و مدارس فعال در این برنامه
13. برنامهریزی، هماهنگی، اطلاع رسانی مناسب و شروع فرآیند رسمی یازدهمین دوره "جشنواره نوجوان سالم " در سطح مدارس استان
14. سازماندهی، تبلیغ، اطلاع رسانی گسترده در سطح مناطق و مدارس جهت بهره برداری بهینه از ظرفیت حداکثری خط ملی نماد ( به شماره 1570) در مراکز استانی به منظور ارائه خدمات به موقع، مناسب و موثر روانشناختی، مشاورهای و مدکاری به دانشآموزان ، والدین و کارکنان مدارس
15. ارتباط مجازی و یا حضور در منزل دانشآموزانی که اخیراً یکی از والدین خود را به علت بیماری کرونا از دست داده اند
16. راه انداری پویش سراسری دانش آموزی " ما به مدرسه بر میگردیم." در فضای مجازی از طریق گروه تشکلهای دانش آموزی و با استفاده از ظرفیت "شبکه شاد"
17. راه اندازی"پایگاه سلامت روان" در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استانی، منطقه ای و هسته های مشاوره مناطق و اطلاع رسانی برای حضور دانش آموزان در این پایگاهها (با رعایت پروتکلهای بهداشتی) جهت ارائه خدمات مشاورهای رایگان (از ساعت 8 لغایت4 بعد از ظهر)
18. مستندسازی تصویری یا مکتوب از افراد موفقی که در شرایط کرونا توانسته اند با بیماری های روان شناختی یا جسمانی مقابله کنند.
2. تهیه و تدوین گزارش سالیانه از اقدامات دوازده گانه این حوزه و نیز اقدامات انجام شده در هفته بهداشت روان به همراه ابتکارات استانی/ منطقهای/ مدرسهای
3. اجرای کشوری و هماهنگ "اقدامات مختصر معلمان" بر اساس دستورالعملهای مدون در سامانه نماد
4. برگزاری استانی و هماهنگ "آزمون سلامت روانی– رفتاری" برای دانشآموزان متوسطه اول کشور (آغاز اجرا از آبان ماه سال تحصیلی 1401-1400) و تکمیل اطلاعات مربوط به "سامانه پایش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان" و تهیه نقشه خطرپذیری و آسیبپذیری روانی اجتماعی (استانی / منطقه ای / مدرسه ای) جهت اولویت بخشی به مناطق آسیب پذیر برای اجرای برنامه های ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
5. اجرای کشوری و هماهنگ برنامه های توانمندسازی دانشآموزان، والدین و کارکنان در زمینه مهارتهای بهداشت روان و مهارتهای خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
6. تجلیل از فعالان و خادمان حوزه بهداشت روان دانش آموزان در سطح استان / منطقه / مدرسه
7. اجرای هماهنگ استانی فرایندهای برنامه ملی «نماد» در مناطق و مدارس مجری
8. بهره برداری از ظرفیت های آماده استان و مناطق تابعه؛ از جمله میز «نماد»، تجهیز هسته ها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، تیم تخصصی مدیریت بحران و مداخله در فوریتهای روانی- اجتماعی دانش آموزان در تمامی شهرستانها و مناطق
9. تولید و توزیع محصولات فرهنگی ، آموزشی و کمک آموزشی چندرسانه ای در زمینه بهداشت روان در سطح مدارس (با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه شبکه شاد)
10. اجرای هماهنگ استانی « طرح کانون یاریگران زندگی» در سطح مدارس
11. معرفی رسمی برنامه های استان درباره توسعه و تقویت "رابطان هسته ها و مراکز مشاوره در مدارس ابتدایی و متوسطه فاقد مشاور"
12. آغاز رسمی فاز جدید برنامه "همیاران مشاور" در تمامی مدارس متوسطه اول و دوم با شعار هر کلاس درس یک همیار مشاورو تجلیل از مناطق و مدارس فعال در این برنامه
13. برنامهریزی، هماهنگی، اطلاع رسانی مناسب و شروع فرآیند رسمی یازدهمین دوره "جشنواره نوجوان سالم " در سطح مدارس استان
14. سازماندهی، تبلیغ، اطلاع رسانی گسترده در سطح مناطق و مدارس جهت بهره برداری بهینه از ظرفیت حداکثری خط ملی نماد ( به شماره 1570) در مراکز استانی به منظور ارائه خدمات به موقع، مناسب و موثر روانشناختی، مشاورهای و مدکاری به دانشآموزان ، والدین و کارکنان مدارس
15. ارتباط مجازی و یا حضور در منزل دانشآموزانی که اخیراً یکی از والدین خود را به علت بیماری کرونا از دست داده اند
16. راه انداری پویش سراسری دانش آموزی " ما به مدرسه بر میگردیم." در فضای مجازی از طریق گروه تشکلهای دانش آموزی و با استفاده از ظرفیت "شبکه شاد"
17. راه اندازی"پایگاه سلامت روان" در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استانی، منطقه ای و هسته های مشاوره مناطق و اطلاع رسانی برای حضور دانش آموزان در این پایگاهها (با رعایت پروتکلهای بهداشتی) جهت ارائه خدمات مشاورهای رایگان (از ساعت 8 لغایت4 بعد از ظهر)
18. مستندسازی تصویری یا مکتوب از افراد موفقی که در شرایط کرونا توانسته اند با بیماری های روان شناختی یا جسمانی مقابله کنند.