جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۹
کد مطلب: 55463
۱
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی اعلام کرد:

روزشمار هفته بهداشت روان در مدارس+جزئیات بیشتر

روزشمار هفته بهداشت روان در مدارس+جزئیات بیشتر
به گزارش میگنا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری پانا گفت: اقدامات پیشنهادی مصوب و برون داد کارگروه تخصصی وزارت آموزش و پرورش است و امیدواریم که بر پایه آن بتوان گامی در جهت ارتقای سلامت روان دانش آموزان برداشت.

مسعود شکوهی با اشاره به برنامه‌های هفته بهداشت روان اظهار کرد: «در آموزش و پرورش هفته بهداشت روان با شعار «سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ­ای» روز شمار و نیز اهم اقدامات حوزه سلامت روان برای اجرای کشوری به شرح ابلاغ شده است. تاریخ برگزاری این هفته (24-18 مهرماه) هر سال است.»  


وی با اشاره به اهداف این هفته افزود: «ترویج و فرهنگ سازی درباره مهارت‌های بهداشت روان در سطح مدارس کشور؛ آگاه سازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس در مورد عوامل تهدید کننده و محافظت کننده بهداشت روان؛ ظرفیت سازی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات پیشگیرانه، مشاوره ای و روان شناختی در حوزه بهداشت روان؛ ارتقای توانمندی‌های روانی- اجتماعی و فضیلت‌های منشی و روان‌شناختی دانش‌آموزان برای کسب تاب­آوری و مواجهه موثر در رویارویی با مخاطرات بهداشت روان به ویژه در زیست بوم کرونا؛ ظرفیت سازی جهت ارتقای بهزیستی روان شناختی و سواد سلامت روان دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس؛ از جمله اهداف این هفته است.»

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی  با بیان اینکه با توجه به بحران کرونا و تاکید بر آموزش غیر حضوری، در سال تحصیلی جاری با تأکید و توجه افزون‌تری به مسائل حوزه سلامت روان به ویژه برگزاری هفته بهداشت روان پرداخته می‌شود، سیاست‌های اجرایی برگزاری هفته بهداشت روان را عنوان و اظهار کرد: «استفاده از ظرفیت فضای مجازی به‌ویژه «شبکه شاد» برای برگزاری مطلوب برنامه‌­های ترویجی، تبلیغی و آموزشی هفته بهداشت روان؛ تبیین و تشریح برنامه­‌های مصوب حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیب­‌های اجتماعی در استان؛ تأکید بر نقش و ضرورت متناسب سازی فرایندهای آموزشی، ترویجی و فرهنگ سازی بهداشت روان برای کاهش و مدیریت پیامدهای روانی - اجتماعی ناشی از زیست بوم کرونا در دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس از جمله سیاست‌های اجرایی این هفته است.»  
 
وی با اشاره به روز شمار دانش آموزی هفته سلامت روان افزود: تا حد امکان سعی شده تا بر اساس نیازهای دانش آموزان و نیز شرایط فراگیری بحران کرونا در ایجاد نابرابری و تهدید سلامت روانی – اجتماعی دانش آموزان به راهکارهای ارتقاء سلامت روان در زیست بوم جدید پرداخته شود.
 

شکوهی تاکید کرد: در تمامی اقدامات هجدگانه پیشنهادی، استان ها می توانند ابتکارات علمی و اجرایی خود را به این اداره کل ارسال کنند.

اقدامات پیشنهادی جهت برنامه ریزی ، هماهنگی و اجرا در هفته بهداشت روان در آموزش و پرورش
1. اجرای برنامه ­ها و رویدادهای متنوع آموزشی و ترویجی برای برگزاری هفته بهداشت روان در کلیه مدارس و مناطق آموزش‌ و پرورش کشور

2. تهیه و تدوین گزارش سالیانه از اقدامات دوازده گانه این حوزه و نیز اقدامات انجام شده در هفته بهداشت روان به همراه ابتکارات استانی/ منطقه‌ای/ مدرسه‌ای

3. اجرای کشوری و هماهنگ "اقدامات مختصر معلمان" بر اساس دستورالعمل‌های مدون در سامانه نماد

4. برگزاری استانی و هماهنگ "آزمون سلامت روانی– رفتاری" برای دانش­آموزان متوسطه اول کشور (آغاز اجرا از آبان ماه سال تحصیلی 1401-1400) و تکمیل اطلاعات مربوط به "سامانه پایش آسیب­های اجتماعی دانش ­آموزان" و تهیه نقشه خطرپذیری و آسیب­پذیری روانی اجتماعی (استانی / منطقه ای / مدرسه­ ای) جهت اولویت بخشی به مناطق آسیب ­پذیر برای اجرای برنامه های ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب­های اجتماعی

5. اجرای کشوری و هماهنگ برنامه ­های توانمندسازی دانش­آموزان، والدین و کارکنان در زمینه مهارت­های بهداشت روان و مهارت­های  خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب­های اجتماعی

6. تجلیل از فعالان و خادمان حوزه بهداشت روان دانش­ آموزان در سطح استان / منطقه / مدرسه

7. اجرای هماهنگ استانی فرایندهای برنامه ملی «نماد» در مناطق و مدارس مجری

8. بهره ­برداری از ظرفیت ­های آماده استان و مناطق تابعه؛ از جمله میز «نماد»، تجهیز هسته­ ها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، تیم تخصصی مدیریت بحران و مداخله در فوریت­های روانی- اجتماعی دانش ­آموزان در تمامی شهرستان­ها و مناطق

9. تولید و توزیع محصولات فرهنگی ، آموزشی و کمک آموزشی چندرسانه ­ای در زمینه بهداشت روان در سطح مدارس (با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه شبکه شاد)

10. اجرای هماهنگ استانی « طرح کانون یاریگران زندگی» در سطح مدارس

11. معرفی رسمی برنامه­ های استان درباره توسعه و تقویت "رابطان هسته ها و مراکز مشاوره در مدارس ابتدایی و متوسطه فاقد مشاور"

12. آغاز رسمی فاز جدید برنامه "همیاران مشاور" در تمامی مدارس متوسطه اول و دوم با شعار هر کلاس درس یک همیار مشاورو تجلیل از مناطق و مدارس فعال در این برنامه

13. برنامه‌‌ریزی، هماهنگی، اطلاع رسانی مناسب و شروع فرآیند رسمی یازدهمین دوره "جشنواره نوجوان سالم " در سطح مدارس استان

14. سازماندهی، تبلیغ، اطلاع ­رسانی گسترده در سطح مناطق و مدارس جهت بهره­ برداری بهینه از ظرفیت حداکثری خط ملی نماد ( به شماره 1570) در مراکز استانی به منظور ارائه خدمات به موقع، مناسب و موثر روان­شناختی، مشاوره­ای و مدکاری به دانش­آموزان ، والدین و کارکنان مدارس

15. ارتباط مجازی و یا حضور در منزل دانش­آموزانی که اخیراً یکی از والدین خود را به علت بیماری کرونا از دست داده­ اند

16. راه ­انداری پویش سراسری دانش ­آموزی " ما به مدرسه بر می­گردیم." در فضای مجازی از طریق گروه تشکل­های دانش­ آموزی و با استفاده از ظرفیت "شبکه شاد"

17. راه­ اندازی"پایگاه سلامت روان" در مراکز مشاوره و خدمات روان­شناختی استانی، منطقه ­ای و هسته ­های مشاوره مناطق و اطلاع­ رسانی برای حضور دانش ­آموزان در این پایگاه­ها (با رعایت پروتکل­های بهداشتی) جهت ارائه خدمات مشاوره­ای رایگان (از ساعت 8 لغایت4 بعد از ظهر)

18. مستندسازی تصویری یا مکتوب از افراد موفقی که در شرایط کرونا توانسته اند با بیماری های روان شناختی یا جسمانی مقابله کنند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين