جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 55476
۰

غذای سالم هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد

کبری فرشچی
غذای سالم هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد
غذای سالم و کافی نقشی مهم در سلامت ایفا می‌کند و می‌تواند از بیماری‌ها پیشگیری کند. اما واقعیت این است که همه مردم دسترسی یکسانی به مواد غذایی ندارند و در شرایطی که هر سال در دنیا میلیون‌ها تن غذا دور ریخته می‌شود، بسیاری از مردم از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. اهمیت غذا تا جایی است که ۱۶ اکتبر از سوی سازمان‌های بین‌المللی یعنی فائو روز جهانی غذا نامگذاری شده‌است. همه کشور‌های دنیا روز جهانی غذا را جشن می‌گیرند و برنامه‌هایی را در جهت رفع گرسنگی، تولید غذای سالم و رساندن غذا به همه طبقات به ویژه طبقات و دهک‌هایی که مقداری آسیب‌پذیرتر هستند و ممکن است از نظر تأمین غذا با مشکل مواجه باشند، اجرا می‌کنند. در ایران هم ۲۴ مهر ماه به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده و به همین مناسبت حسین عزیزی، مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشستی خبری به موضوعات پیرامون غذا در کشور پرداخت.
 
جایگزینی برنج با نان و گوشت با تخم مرغ!
با افزایش گرانی و فشار‌های اقتصادی سفره مردم کوچک و کوچک‌تر شده و برخی مواد غذایی یا از سفره مردم حذف یا با مواد غذایی دیگری جایگزین شده‌اند. عزیزی در نشست خبری روز جهانی غذا درباره کوچک شدن سفره غذایی مردم ناشی از گرانی و مشکلات اقتصادی به ویژه در دوران کرونا و جایگزینی مواد غذایی اصلی گفت: «متأسفانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو امکانات کمی برای آگاهی‌رسانی دارند و ما از طریق سایت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم، اما اطلاع‌رسانی وسیع به وسیله صدا و سیما صورت می‌گیرد که اگر از ما دعوت کنند، کارشناسان ما آماده‌اند که در زمینه موارد مرتبط با غذا، آگاهی‌رسانی کنند.»

وی با تأکید بر اینکه لازم است دولت به غذا توجه بیشتری داشته باشد و در تخصیص یارانه و مالیات که می‌تواند قیمت موادغذایی را کاهش دهد، فعال‌تر عمل کند تا موادغذایی ارزان‌تر و بهتر در دسترس آحاد جامعه قرار گیرد، افزود: «برخی جایگزینی‌ها خودبه خود انجام می‌شود. به عنوان مثال برنج گران شده‌است و مردم سراغ نان و ماکارونی رفته‌اند که ارزان‌تر است و خوشبختانه جایگزین بهتری هم هست و ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارد. همچنین می‌توان تخم‌مرغ و حبوبات را جایگزین گوشت کرد. وزارت بهداشت به دنبال آن است که موادغذایی ارزان‌تر به دست مردم برسد. زیرا غذا می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند و اگر غذای سالم در اختیار مردم قرار گیرد، هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.»

عزیزی درباره پرداخت یارانه به دهک‌های پایین که وضعیت غذایی مناسبی ندارند نیز گفت: «پرداخت یارانه بر عهده وزارت بهداشت نیست و در جای دیگری انجام می‌شود که البته وزارت بهداشت عضو آنجاست و نظراتش را مطرح می‌کند. درباره کاهش مصرف یکسری مواد غذایی مانند لبنیات، مرغ و گوشت وزارت بهداشت هشدار‌های لازم را ارائه داده‌است. منتها دولت با توجه به وضعیتی که دارد از نظر میزان درآمد و مقدار یارانه‌ای که باید تخصیص دهد، بررسی و در صورت نیاز برنامه‌هایی را اجرا می‌کند، سبد‌هایی را در نظر گرفته یا یارانه غیرمستقیم به برخی محصولات می‌دهد تا قیمت‌شان پایین آید. به عنوان مثال اکنون به نان یارانه قابل‌توجهی پرداخت می‌شود. شنیدم برنامه‌هایی در دست اقدام است که یارانه‌ها را افزایش دهند؛ با توجه به اینکه قیمت‌ها بالا رفته، وضعیت گروه‌های آسیب‌پذیر بهتر شود و بتوانند مواد غذایی را تأمین کنند.»


آب معدنی‌هایی که آب معدنی نیست!
آب‌های بسته‌بندی هم همیشه با حواشی خاص خود همراه بوده‌اند؛ از آلوده‌بودن به نیترات در سال‌های گذشته گرفته تا آب معدنی نبودن آب‌هایی که تحت عنوان آب معدنی می‌خریم. حالا آنطور که مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفته است، هر چند اصطلاحاً به همه بسته‌بندی‌های آب، آب معدنی می‌گویند، اما خیلی از این‌ها آب معدنی نیست و از معادن یا چشمه‌ها برداشت نمی‌شود، بلکه همین آب شرب معمولی است که مجدداً تصفیه می‌شود؛ یعنی آب معمولی را مجدداً تصفیه می‌کنند تا از نظر فاکتور‌های سلامتی کاملاً مورد اطمینان باشد و بعد بسته‌بندی می‌کنند. وی افزود: «بر این اساس ما پیگیر بوده‌ایم که آن برندی که آب آشامیدنی است، روی آن «آب آشامیدنی» درج شود تا مصرف‌کننده گمراه نشود و آن که از چشمه‌ها و معادن برداشت شده، «آب معدنی» نوشته شود.»‌

به گفته عزیزی البته هر آب معدنی هم به صرف اینکه معدنی است، ممکن است خیلی خوب نباشد و املاحش زیاد باشد و برای مصرف‌کننده به ویژه در درازمدت مشکل ایجاد کند که به آن‌ها اعلام می‌کنیم باید اصلاح و املاح را تعدیل کنند و قبل از پر شدن بطری، اصلاحات انجام می‌شود. وی ادامه داد: «فعلاً این موضوع دارد رعایت می‌شود و فکر می‌کنم مسئله آشامیدنی و معدنی را روی برچسب‌ها درج می‌کنند. در عین حال ما برچسب‌ها را هم به صورت ادواری ارزیابی می‌کنیم و اگر برچسبی مشکل داشته‌باشد به صاحب شرکت تذکر داده‌می‌شود و مطابق با دستورالعمل با او برخورد می‌کنیم.»
 
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو