جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۲
کد مطلب: 55477
۱
تعداد دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا در کلاس چند نفر است؟

ظرفیت کلاس درس اوتیسمی‌ها نباید بیش از ۳ نفر باشد

ظرفیت کلاس درس اوتیسمی‌ها نباید بیش از ۳ نفر باشد
به گزارش میگنا "مجید هداوند" معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط آموزش حضوری در مدارس استثنایی اظهار داشت: پیرو بخشنامه وزارت آموزش و پرورش استلزاماتی درباره چگونگی حضور دانش‌آموزان استثنایی، در گروه‌های مختلف و در دوره‌های تحصیلی گوناگون به استان‌ها اعلام شده است.

وی افزود: ما تاکید کردیم که مدارس استثنایی طبق بخشنامه‌های وزارت آموزش و پرورش درباره الگوی فعالیت‌های آموزشی تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹ و بخشنامه معاونت متوسطه در خصوص بازگشایی عمل کنند.

هداوند با اشاره به بازگشایی آرام مدارس استثنایی گفت: در ارتباط با دانش آموزان استثنایی تاکید شده، اصل بر سلامت و ایمنی دانش‌آموزان و معلمان است، بنابراین اعلام شده که آموزش به شیوه حضوری در مدارس به صورت خیلی آرام و تدریجی باشد.

وی با تاکید بر واکسیناسیون تمام افراد مرتبط با دانش آموزان استثنایی گفت: حتما مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری آموزشی، توانبخشی مدرسه و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند، زیرا دانش‌آموزان ما جهت ورود به مدرسه نیاز به سرویس ایاب و ذهاب دارند. در این زمینه حتی ابلاغ اعتبار هم به استان‌ها شده است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: همچنین باید پروتکل‌های بهداشتی را در سرویس‌های ایاب و ذهاب لحاظ کنند. علاوه بر این ما تاکید کردیم که دروس کارگاهی هنرستان‌های استثنایی و دوره دوم متوسطه کار و دانش خاصِ دانش آموزان با نیاز ویژه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فواصل اجتماعی به شیوه حضوری ارائه شود.

وی درباره ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان با نیاز ویژه بیان کرد: آموزش در مراکز آموزشی و توانبخشیِ دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به شکل حضوری است، زیرا آموزش آنها به شکل انفرادی است.

هداوند درباره ظرفیت آموزش حضوری برای مدارس استثنایی گفت: مدارس استثنایی با جمعیت تا ۵۰ نفر را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شوند. البته تاکید کردیم که تعداد مجاز در کلاس‌های دانش آموزان آسیب دیده بینایی شنوایی و کم توان ذهنی شش نفر بیشتر نباشد و اگر بیش از شش نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

وی در خصوص میزان حضور سایر دانش آموزان در کلاس درس گفت: در گروه‌های طیف اوتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی حداکثر باید سه نفر در کلاس درس حضور داشته باشند، اگر بیش از سه نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص زمان کلاس‌های حضوری بیان کرد: به مدارس اعلام شده زمان کلاس‌های حضوری را کوتاه‌تر در نظر بگیرند. همچنین امکان تهویه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر مدرسه است.

هداوند خاطرنشان کرد: هر جلسه کلاس درس در فضای آموزشی دوره پیش دبستان و پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه، چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و دوره‌های بالاتر تحصیلی را ۴۵ دقیقه توصیه کردیم.

وی افزود: اگر تعداد دانش آموزان بیش از ۵۰ نفر باشد باید گروه بندی‌ها مطابق بخشنامه الگوی فعالیت‌های آموزشی وزارتخانه انجام شود. اولویت تشکیل کلاس‌ها با نوآموزان و دانش آموزان پیش دبستانی پایه‌های اول و دوم است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش گفت: نظارت بر نحوه آموزش دانش‌آموزان تلفیقی- فراگیر و همچنین دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب‌العبور مشغول به تحصیل هستند به عهده مدیر مدرسه پشتیبان است. ما دستورالعمل ارائه خدمات توانبخشی را ارسال کردیم، به این منظور که در صورت باز بودن مراکز آموزشی به شکل حضوری، باید بحث غربالگری و معاینات دانش آموزان رو در رو انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون چند درصد دانش آموزان استثنایی در مدارس حاضر هستند؟ گفت: در این دو، سه هفته‌ای که از مهرماه گذاشته ما مدارس زیر ۵۰ نفر را بررسی کردیم، تقریبا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد به شکل حضوری آموزش دیدند. سایر موارد هم به شکل ترکیبی و غیرحضوری بوده است.

هداوند در پاسخ به این سوال که آیا با شروع آموزش حضوری، رویه آموزش مجازی برای دانش آموزان استثنایی ادامه خواهد داشت؟ گفت: آموزش مجازی در هر صورت جزو لاینفک آموزش حتی پس از دوره کرونا خواهد بود.

وی افزود: ما ۳۲ پایگاه آموزش مجازی در استان‌ها راه‌اندازی کردیم که از این به بعد معلمان و همکاران توانبخشی ما بتوانند محتواهای الکترونیکی تولید کنند.

هداوند در پاسخ به این سوال که از سوی معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که دانش‌آموزان استثنایی در اولویت دریافت واکسن هستند. واکسیناسیون این دانش آموزان به چه صورتی پیش می‌رود و تاکنون چه تعداد واکسینه شده‌اند؟ گفت: نزدیک به صد در صد معلمان ما دز اول واکسن را دریافت کرده و برخی هم اکنون دز دوم را دریافت می‌کنند، اما در خصوص دانش آموزان، ما پیگیری‌هایی کردیم که دانش‌آموزان استثنایی و خانواده‌های آن‌ها حتما تحت واکسیناسیون قرار بگیرند. بعد از اینکه دولت اعلام کرد که همه دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال می‌توانند واکسن بزنند، مشغول جمع آوری آمار هستیم.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش در پایان گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص استثنایی ما هستند و نزدیک به هفتاد هزار دانش‌آموز به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی حضور دارند. تقریبا نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در بیش از ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی در مهرماه ۱۴۰۰ هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی