جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۶
کد مطلب: 55541
۱

اقشار کم‌درآمد نمی‌توانند از خدمات سلامت روان استفاده کنند

اقشار کم‌درآمد نمی‌توانند از خدمات سلامت روان استفاده کنند
محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور درباره آمار افرادی که به دلیل کرونا دچار مشکلات روانی شده اند، گفت: آماری که به طور رسمی نشان دهد که چقدر افراد را تحت تاثیر کرونا قرار داده است، وجود ندارد. اما براساس پیمایش‌های میدانی، داده‌های عینی و به خصوص مراجعه بیماران به مراکز روانشناسی و مشاوره، کرونا مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی ادامه داد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند، کودکان و نوجوانان، سالمندان و کادر درمان جزو گروه‌هایی هستند که فشار ناشی از کرونا را تجربه کرده‌اند و قطعا سلامت روان آن‌ها نسبت به گذشته متاثر از بحران کرونا بوده است و باید برای سلامت آن‌ها تمهیداتی اندیشیده شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور در پاسخ به این سوال که به دلیل مشکلات اقتصادی، مسائل زیست محیطی برای شهروندان به موضوعات حاشیه‌ای تبدیل شده است، بیان کرد: کرونا بر روی تمامی ارتباطات اجتماعی ما تاثیر خود را گذاشته و یکی از مولفه‌هایی که به سلامت روان آسیب می‌زند، مسائل اقتصادی موجود در جامعه است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر مسائل اقتصادی، از دست دادن کسب‌و‌کار، قرنطینه و سایر موضوعات به مردم فشار می‌آورد و سلامت روان آن‌ها را تهدید می‌کند؛ بنابراین بحث سلامت روان موضوعی کلی است و شامل تمامی امور زندگی، سبک خود مراقبتی، آموزش مهارت‌ها و سلامت روان است.

حاتمی با بیان اینکه یکی از شعار‌های هفته سلامت روان، بحث سواد سلامت روان شهروندان است، تاکید کرد: واقعیتی که باید به آن توجه کرد، این است که سواد سلامت روان شهروندان پایین است و همین امر سبب بی‌تفاوتی بسیاری از مردم شده است؛ بنابراین باید با فرهنگسازی این موضوع را در مردم جا بیفتد که همانطور که به جسم‌شان توجه می‌کنند، به سلامت روان‌شان هم اهمیت بدهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور درباره راهکار‌هایی که می‌تواند به افزایش سواد سلامت روان افراد کمک کند، افزود: دیروز نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کردم که در بحران کویید-۱۹ بحث بیمه‌های تکمیلی و پایه را ایجاد کنیم که مردم بتوانند از خدمات سلامت روان استفاده کنند. همانطور که قانون در بند ج قانون برنامه ششم این موضوع را تصویب کرده است.

حاتمی با اشاره به اینکه که خدمات مربوط به سلامت روان تبدیل به کالایی لوکس شده است، تصریح کرد: افراد کم‌درآمد و در معرض خطر سلامت روان، نمی‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند؛ بنابراین فقط باید از بیمه‌های تکمیلی و پایه در این زمینه استفاده کرد.
مرجع : تجارت آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!