کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش مادر خانواده در پیشگیری از افسردگی

خبرگزاری ایرنا , 30 مهر 1400 ساعت 8:52

یک روانشناس گفت: مادر خانواده با تنظیم ارتباطات خانوادگی و تعامل سازنده با همسر و فرزندان نقشی اساسی در بهبود و ارتقاء سلامت روان خانواده ایفا می‌کند.


شبنم مقتدری درباره نقش زنان در ارتقای سلامت روان خانواده اظهار داشت: امروز با شیوع کرونا و افزایش حضور همسر و فرزندان در خانه، مادر نقش به‌سزایی در بهبود و ارتقاء بهداشت روانی یک خانواده ایفا می‌کند.
 
وی تصریح کرد: به عنوان مثال، همدلی مادر با خانواده و همچنین تصور و درک موقعیت همسر و فرزندان سبب بیان مسائل و مشکلات، نیازها، احتیاجات و گفت وگو با مادر خانواده شده و در نتیجه این روند، خانواده بدون قضاوت به برداشت‌های متعددی که از یک موقعیت یکسان حاصل می‌شود، توجه می‌کنند.

مقتدری ادامه داد: ابراز وجود، طرح مساله و بیان خواسته‌ها، از دیگر نتایج این همدلی است که در کاهش و کنترل خشم اعضاء خانواده نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این روان‌درمانگر یادآور شد: رفتار همدلانه مادر همچنین در ایجاد و تقویت همدلی متقابل فرزندان با یکدیگر (خواهر و برادر)، همسالان و دوستان، پدر و فرزند و زوجین نیز تاثیرگذار بوده و خانه را به یک مامن امن برای آرامش و ابراز عواطف و احساسات بدل می‌کند.


نظریه یادگیری اجتماعی بندورا و اهمیت مشاهده
مقتدری با اشاره به نظریه یادگیری اجتماعی بندورا خاطرنشان کرد: تداوم این رفتار همدلانه باعث مشاهده و یادگیری فرزندان شده و سرلوحه عمل و رفتار کودک و نوجوان در سال‌های آتی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: توانایی حل مساله در مادر نیز سبب طرح مسائل، بررسی و کاهش و رفع مشکل در خانواده شده و به ایجاد و برقراری نظم و ترتیب در خانواده کمک شایانی کرده و تقسیم وظایف نقش اتفاق می‌افتد.

مقتدری تاکید کرد: مادر خانواده همچنین با حذف موانع ارتباطی در گفت وگو نظیر تهدید کردن، قضاوت، سوال‌پیچی و در مقابل بهره‌گیری مهارت‌های ارتباطی، افزایش توانایی گفت وگو، شنوندگی، در تقویت ارتباطات و تعاملات اجتماعی خانواده اثربخش باشد.

به گفته عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، هر یک از این موارد که افزایش سطح کیفی زندگی را به دنبال خواهد داشت، در سلامت روان تک‌تک اعضاء خانواده نیز اثرگذار خواهد بود.

مقتدری خاطرنشان کرد: در حقیقت مادر به عنوان عامل اصلی در برقراری آرامش و صمیمیت در خانواده، نقشی اساسی در تربیت و پرورش فرزندان داشته و فرزندان نیز عمدتا احساس صمیمیت بیشتری با مادر خواهند داشت.

وی تاکید کرد: در این خانواده اعضا از "کنار هم بودن" لذت برده و شادی و نشاط خانواده در کاهش اضطراب و استرس و نگرانی نیز موثر و برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

به اعتقاد این روان‌درمانگر، کاهش این عوامل در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ هم اثرگذار باشد.


نقش مادر خانواده در پیشگیری از افسردگی
مقتدری در ادامه با اشاره به مفهومی تحت عنوان مثلث‌سازی ادامه داد: گاه یکی از والدین با فرزندان ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌کند، مسائل و مشکلات را با او در میان گذاشته و در نتیجه این ارتباط، همسر او به حاشیه رانده می‌شود. این فرآیند به مثلث‌سازی تعبیر می‌شود. اما ارتباط صحیح مادر با دیگر اعضا مانع از مثلث‌سازی در خانواده خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مثلث‌سازی که می‌تواند خشونت، پرخاشگری و افسردگی همسر و دیگر فرزندان را به دنبال داشته باشد، با مدیریت ارتباطات خانوادگی توسط مادر خانواده بدون شک پیشگیری خواهد شد.

گفتنی است هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) از شنبه ٢٤ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۰ با شعار «زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا» نام‌گذاری شده است.

شعار ۲۴ مهر، زنان، مدیریت سلامت روان خود و خانواده در بحران کرونا (مدیریت سوگ، مدیریت استرس، خشونت خانگی، روابط خانوادگی سالم، تقویت مهارت‌های ارتباطی، حمایت همسران از یکدیگر)
شعار ۲۵ مهر، زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا (تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل)
شعار ۲۶ مهر، زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا (فقر- بیکاری- از دست دادن سرپرست خانواده - زنان سرپرست خانواده - فرصت کار آفرینی - آموزش راه اندازی کسب وکار در فضای مجازی برای زنان)
شعار ۲۷ مهر در هفته ملی سلامت بانوان نام گرفته است.
شعار ۲۸ مهر نیز زنان و سلامت باروری در بحران کرونا (روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی)،
شعار ۲۹ مهر زنان و واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹(اهمیت واکسیناسیون و رفع باورهای غلط - دریافت اطلاعات صحیح درباره عوارض واکسیناسیون و مدیریت آن - واکسیناسیون زنان باردار - واکسیناسیون نوجوانان و جوانان- مشاغل پرخطر و واکسیناسیون کرونا) و زنان و مدیریت سلامت خانواده (حمایت از همسر و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید در بین افراد خانواده) از عناوین هفته ملی سلامت بانوان است.


کد مطلب: 55584

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55584/نقش-مادر-خانواده-پیشگیری-افسردگی

میگنا
  https://www.migna.ir