سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - 7 Dec 2021
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۶
کد مطلب: 55585
۹

تاثیر انار بر کاهش استرس و سلامت روان تایید شد

تاثیر انار بر کاهش استرس و سلامت روان تایید شد
پاییز فصل میوه‌های گوناگون است. یکی از میوه‌های پرخواص این فصل انار است.
بی تردید انار یکی از غنی‌ترین میوه‌هاست که به پادشاه آنتی اکسیدان‌ها شهرت دارد.بیش از هزاران سال است که از انار به عنوان دارو استفاده می‌شود، زیرا این میوه ۱۰۰ درصد از مواد شیمیایی گیاهی تشکیل شده که برای سلامتی بدن و درمان برخی امراض مفید است.

متخصصان می‌گویند مصرف روزانه انار یا آب آن می‌تواند باعث کاهش استرس در محیط شغلی شود. یک مطالعه جدید نشان داده است مصرف این میوه به میزان قابل توجهی هورمون استرس کورتیزول در بدن را کاهش می‌دهد.

مطالعات در انگلیس نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد کارکنان از سطح بالای استرس در محیط کار رنج می‌برند که مصرف انار می‌تواند راهکاری طبیعی و موثر در این زمینه باشد.

از زمان بروز همه گیری کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی، سطح استرس در محیط کار افزایش یافته است.

دانشمندان اسکاتلندی برای بررسی تاثیر روانی مصرف انار روی کارکنان اقدام به انجام یک آزمایش کردند. در ابتدای پژوهش محققان اقدام به سنجش فشار خون کارکنان کرده و از آن‌ها خواستند احساس خود را درباره شرایط و کار خود بازگو کنند.

سپس این افراد به مدت دو هفته روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب انار دریافت کردند. شواهد نشان داد میزان علاقه به شغل، اشتیاق به کار و فعالیت این افراد در محیط افزایش یافت. این افراد اعلام کردند از استرس و فشار روانی کمتری در محیط کار رنج می‌برند.

دکتر عماد دوجیلی، دانشمندان مسلمان و مسئول این تحقیقات می‌گوید: شواهد نشان داد که چه میزان مصرف آب انار می‌تواند به کاهش استرس و فشار روانی مزمن روی کارکنان کمک کند. در کنار خواص بی شمار این میوه برای بدن، مصرف انار روی سلامت روانی نیز تاثیر دارد.

از دیگر خواص مصرف انار می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- کمک به درمان بی خوابی
۲- کمک به درمان دل درد
۳- تسکین دهنده علائم بیماری زردی (یرقان)
۴- درمان سرفه
۵- درمان برفک
۶- مقابله با افتادگی راست روده

تحقیقات دیگری همچنین نشان داده است نوشیدن اب انار در طول بارداری موجب بهبود رشد مغز و اتصالات مغزی جنین می شود. آب انار سرشار از پلی فنول های است که قادر به عبور از مانع خون-مغز هستند.

پلی فنول ها که شامل تانیک اسید و اِلاگیتانین ها هستند بخشی از گروه آنتی اکسیدان های موجود در بسیاری از مواد خوراکی و نوشیدنی ها از جمله مغزیجات آجیلی، توت ها، و چای ها هستند.

«تری ایندر»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان بریگام و زنان آمریکا، در این باره می گوید: «مطالعه ما شواهدی در مورد تاثیرات محافظتی برای جنین های قرارگرفته در معرض آب انار در رحم را نشان می دهد.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته ها بر اهمیت تحقیق در مورد تاثیرات پلی فنول ها در محافظت از اعصاب در جنین های در معرض خطر تاکید دارد.»

محققان در این مطالعه، مشاهده کردند زنانی که در طول بارداری آب انار مصرف می کردند بهبود شبکه ارتباطات مغزی و رشد مغز جنین شان به مراتب بهتر بود.
 

 
نوشیدن یک لیوان آب انار پیش از صبحانه و با معده خالی، باعث افزایش احساسات مثبت، سرزندگی و تمرکز می شود و استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

آب انار خاصیت  هم چنین خاصت ضد سرطانی دارد، نوشیدن آب انار طبیعی، گرچه درمان سرطان نیست اما نقش مهمی در کاهش علائم آن دارد و یک مکمل ایده آل برای درمان های سنتی شناخته می شود.

 ترکیبات موجود در آب انار به خریب یا تضعیف سلول های سرطانی کمک زیادی می کند. برای کند شدن روند رشد سرطان پروستات در مردان، نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار توصیه می شود.


آب انار خاصیت پاکسازی دارد
آب انار طبیعی قدرت فوق العاده ای برای تصفیه خون، پاکسازی کبد و دفع سموم از بدن دارد. چنانچه نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار به مدت سه ماه می تواند جریان خون را بهبود بخشد. همچنین، این آب انار با توجه به میزان بالای اسید سیتریک، پتاسیم و آب، به عملکرد کلیه و حف مایعات اضافی از بدن کمک می کند. توصیه می شود افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و از سنگ کلیه رنج می برند، از خواص آب انار غافل نشوند.

آب انار ضد استرس است
نوشیدن یک لیوان آب انار پیش از صبحانه و با معده خالی، باعث افزایش احساسات مثبت، سرزندگی و تمرکز می شود و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. آب انار همچنین به اختلالات خواب و بهبود علائم خستگی مزمن کمک می کند.

آب انار از قلب محافظت می کند
نوشیدن آب انار طبیعی و چندین بار در هفته به کاهش میزان کلسترول خون کمک زیادی می کند و از بروز بیماری های قلبی مثل فشار خون بالا جلوگیری می کند. آب انار همچنین خطر ابتلا به تصلب شرایین ( آترواسکروز ) را کاهش می دهد و از ایجاد پلاک های آترومی بر دیواره های شریان ها جلوگیری می کند.

مطالعه ای از سوی محققان دانشگاه ناپل ایتالیا انجام شده که نشان می دهد فشار خون سیستولیک در افراد، دو هفته پس از نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار، 5 درصد کاهش داشته است. این آب میوه به دلیل دارا بودن پتاسیم بالا، برای افراد مبتلا به فشار خون بسیار مفید است. به علاوه این نوشیدنی چون حاوی اکسید نیتریک است باعث اتساع عروق ( شل شدن سلول های ماهیچه دیواره رگ ها)، تسهیل و تنظیم چریان خون می شود.

آب انار محافظ مغز است
در نوزادانی که زودتر از زمان تولد به دنیا می آیند، جریان خون با مشکل رو به روست و در نتیجه اکسیژن کافی به مغز نمی رسد و این پدیده باعث بروز مشکلات مغزی در آن ها می شود. در حالی که دانشگاه واشنگتن آمریکا طی مطالعه ای به این نتیجه رسیده است که مصرف آب انار طبیعی در زنان باردار، از بروز عواقب احتمالی و آسیب های جنینی به خصوص تولد زودرس محافظت می کند. همچنین مطالعات نشان می دهند که نوشیدن آب انار می تواند از بروز آسیب های مغزی و اختلالات عصبی و ذهنی مانند آلزایمر جلوگیری کند.

آب آنار با چاقی مبارزه می کند
هم میوه انار و هم آب میوه آن در کاهش وزن بسیار مفید است. این آب میوه برای افرادی که در رژیم غذایی به سر می برند بسیار مفید است چون سموم انباشته شده را از بدن آن ها دفع می کند، اثر دیورتیک ( ادرار آور) دارد و اشتها را کاهش می دهد.

خاصیت ضد ویروس و باکتریایی دارد
به لطف میزان بالای آنتی اکسیدانی که انار دارد،آب آن نیز باعث تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن می شود و از بروز بیماری به خصوص در فصل زمستان جلوگیری می کند. مصرف میوه انار و آب آن بدن را در مقابل بیماری هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و بروز عفونت ها مقاوم می سازد.

مزایای دیگر آب انار:‌
جلوگیری از بروز چین و چروک و علائم پیری ،درمان بیماری های معده، اسهال و تهوع
افزایش تعداد اسپرم، جلوگیری از تخریب غضروف
کاهش علائم یائسگی در زنان ،کمک به حذب آهن و جلوگیری از بروز کم خونی
درمان تورم ،افزایش میل جنسی وکمک به ورزشکاران برای عملکرد بهتر ماهیچه ها و بدن
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آیا اگر در مورد هدفت حرف بزنی به آن نخواهی رسید؟
خود تخریبی یا (impostor syndrome) چیست ؟
۵ گامِ علمی که هر عادتی را در شما نهادینه می‌کند
تاثیرات کتاب‌ در دوران کودکی بر مغز در پیری
چرا شادبودن برای برخی افراد سخت‌تر است؟
چگونه با احساس بی‌ارزشی مبارزه کنیم؟
نقش مشاور در روند تحصیلی دانش آموزان چیست؟
مشاوره پیش از ازدواج در تشخیص «ازدواج پرخطر» تا چه حد موثر است؟
علل تپش قلب، تشخیص آن
13 رفتاری که نشان می دهد مردی از شما متنفر است
راه‌های کنترل خشم در کودکان/ دستت را به من بده؛ حرفت را به من بگو!
تکنیک‌های مختلف درس خواندن و زمان استفاده از آن‌ها
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ