کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوره آموزش مجازی "تربیت درمانگر سلامت جنسی" ویژه دانشجویان روانشناسی و مامایی

1 آبان 1400 ساعت 8:03

پنجمین دوره آموزش مجازی " تربیت مشاور و درمانگر سلامت جنسی " ویژه دانشجویان، کارشناسان مامایی و روانشناسی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.


پنجمین دوره آموزش مجازی "تربیت مشاور و درمانگر سلامت جنسی" در ۱۸ جلسه به مدت ۵۰ ساعت آموزش تئوری و عملی به‌صورت آفلاین در نیمه دوم آذرماه با تدریس هاله ملکی(مسئول کلینیک سلامت جنسی)، دکتر فرزانه علی دوست، دکتر شاداب شاه علی(هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس-دکترای بهداشت باروری)، دکتر ثقه‌الاسلام، دکتر رباب خوشبویی(دکترای مشاوره)، دکتر قربانی(روان‌پزشک)، دکتر آراسته(اورولوژیست)، دکتر کرمی (اورولوژیست) آغاز می‌شود.


آشنایی با دوره آموزش تربیت مشاور و درمانگر در حوزه سلامت جنسی
پس از اجلاس آلماآتا (1978) و تبیین جدیدی که از مفهوم “سلامت” (Health) به عمل آمد، سلامت جنسی و باروری نیز در همین چهارچوب تعریف شد. ظهور و گسترش ویروس ایدز در دهه هشتاد میلادی از جمله عواملی بود که باعث شد در موضوع سلامت جنسی و باروری و مداخلات لازم تجدیدنظر جدی به عمل آید. در میانه دهه 90 میلادی دو کنفرانس بین الملی ICPD در قاهره و چهارمین کنفرانس جهانی زنان در پکن، دیدگاه های جدیدی را در خصوص توانمندسازی زنان و حقوق جنسی مطرح نمودند و به این ترتیب موضوع “سلامت جنسی و باروری” (SRH) با “حقوق جنسی و باروری” (SRHR) به یکدیگر پیوند خورد. در تحقق حقوق جنسی افراد جامعه و حفظ سلامت جنسی آنها، حاکمیت هم به لحاظ حقوق مثبت و هم حقوق منفی وظائفی را به عهده دارد. این در حالی است که برآورد می­شود یک پنجم بیماری­ها و ناتوانی­ها با موضوع سلامت جنسی و باروری در ارتباط هستند. علیرغم همه دستاوردها و اقدامات انجام پذیرفته، در بسیاری از مناطق جهان هنوز تلاش کافی برای درک، بکارگیری و حمایت طلبی در خصوص سلامت جنسی با تأکید بر حقوق جنسی افراد از سوی متولیان سلامت انجام نشده است.

مشکلات موجود در راه تأمین سلامت جنسی و باروری و عوارض مرتبط با آن، از جمله “مهمترین” علل مرگ و میر، ناتوانی و افت کیفیت زندگی در کشورهای در حال توسعه و حتی نهمین عامل مرگ و میر و ابتلا در کشورهای پیشرفته شناخته شده است. اگر عوارض روانی اجتماعی این حیطه از مشکلات را که در مقایسه با سایر موارد تهدید کننده سلامت به مراتب بیشتر است را نیز لحاظ کنیم بر اهمیت آن به شدت افزوده می شود. برآورد می­شود که یک پنجم بیماری ها و ناتوانی ها با موضوع سلامت جنسی و باروری در ارتباط هستند و حتی وقتی موضوع را مثلاً تنها به اختلالات جنسی (Sexual Dysfunctions) محدود می کنیم کماکان آمار بالای بروز و شیوع در مطالعات مختلف جمعیتی، با آمار اغلب بیماری های رایج در جهان اصلاً قابل مقایسه نیست.

ادغام خدمات مرتبط با سلامت جنسی و باروری از جمله پیشگیری و درمان بیماری­های منتقل شونده از راه تماس جنسی و ایدز، سرطان­های سیستم باروری و مشکلات و دشکاری­های جنسی، در نظام مراقبت­های بهداشتی یک اولویت محسوب می­شود و به این منظور باید تربیت نیروهای توانمند در این حوزه از جایی شروع شود. در فقدان چنین زمینه­ای در نظام آموزش پزشکی فعلی، اجرای چنین برنامه­هایی می­تواند ارائه دهندگان خدمات سلامت را برای پاسخ به نیاز جامعه تا حدی توانمند کند.
 
 
سرفصل های آموزشی
  • مفهوم سلامت جنسی، حقوق جنسی و باروری (دکتر قربانی)
    مروری بر تاریخچه سلامت جنسی و تحقیقات دراین زمینه ( هاله ملکی)
    آشنایی با آناتومی و فیزیولوژی زنان و مردان (دکترآراسته- دکتر شاه علی)
    آشنایی با سیکل پاسخ جنسی در انسان ( دکتر قربانی – دکتر شاه علی)
    ارزیابی اختلالات جنسی ( دکتر علی دوست)
    انواع مدل های مشاوره جنسی (دکتر خوشبویی)
    مدلهای کامش درمانی (دکتر قربانی)
    اختلال عملکرد جنسی آقایان ( دکتر آراسته- دکتر کرمی)
    اختلال عملکرد جنسی زنان (دکتر شاه علی- دکترعلی دوست)
    اختلال هویت جنسی ( دکتر خوشبویی)
    کژکامی ها(پارافیلیا) ( دکتر قربانی )
    تاثیر بیماریها بر عملکرد جنسی ( دکتر آراسته- دکتر کرمی- دکتر قربانی-دکتر شاه علی. دکتر ثقه الاسلام)
    تاثیر بارداری و شیردهی بر سلامت جنسی (دکتر علی دوست)
    عملکرد جنسی در میانسالی و سالمندی (دکتر کرمی-دکتر علی دوست)
    اعتیاد و عملکرد جنسی (دکتر قربانی)
    اعتیاد جنسی ( دکتر قربانی – دکتر خوشبویی)
    اخلاق در کامش درمانی ( هاله ملکی)
    تحقیقات در سلامت جنسی ( هاله ملکی)
    پرسش و پاسخ و ارائه کیس توسط فراگیرندگان
     
توانایی های فراگیر در پایان دوره
  • داشتن آگاهی و نگرش مناسب در حوزه جنسینگی
    توانمندی مصاحبه و اخذ شرح حال تشخیصی با تقید به کدهای اخلاقی مربوطه
    شناخت آسیب شناسی سلامت جنسی و نحوه مدیریت بین رشته­ای آن
    استفاده از برخی تکنیک های­متداول­تر در کامش درمانی (S e x -therapy)

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند باشماره‌های ۹-۲۲۴۳۹۸۶ داخلی ۴ و ۰۹۳۰۴۰۹۲۲۵۲ در طول ساعات اداری تماس گرفته و یا به نشانی اینترنتی edu.jdsbm.ac.ir مراجعه نمایند.


کد مطلب: 55594

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55594/دوره-آموزش-مجازی-تربیت-درمانگر-سلامت-جنسی-ویژه-دانشجویان-روانشناسی-مامایی

میگنا
  https://www.migna.ir