سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - 7 Dec 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
کد مطلب: 55601
۰

خانواده‌ها قلیان کشیدن فرزندان را عادی‌سازی نکنند

خانواده‌ها قلیان کشیدن فرزندان را عادی‌سازی نکنند
به گزارش میگنا حسین بهلولی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در پساکرونا با موجی از افسردگی مواجه خواهیم بود، افزود: از آنجایی که این پاندمی در دنیا برای همه ناآشنا بود، برنامه ریزی خاصی هم برای مواجهه با آن تعریف نشد. به خاطر همین خیلی ها در شوک فرو رفتند. آنها یا باور به این موضوع نداشتند یا دچار در باور این موضوع دچار افراط و متعاقب آن دچار اضطراب و اختلالات اضطرابی شدند.

وی افزود: افراطی ها، در مواجهه با مسائل و برای فرار از اضطراب ناشی از آنها ممکن است به صورت غیرعمدی به سمت مصرف دخانیات از جمله قلیان و سیگار بروند. به این صورت که وقتی استرس و اضطراب افزایش می یابد، مهارت های تصمیم گیری و حل مساله برای آنها به هم می ریزد. 

این روانشناس با بیان اینکه کرونا باعث شد خیلی از جوانان در محیط قرنطینه بمانند و تفریحاتشان محدود شود، تاکید کرد: مردم از رفتن به پارک‌ها، باشگاه های بدنسازی و انجام تفریحات و ورزش منصرف شده و بیشتر وقت خود را در خانه ماندند. همین مساله منجر به این شد که شکل تفریحات تغییر کند.

بهلولی گفت:‌ اکنون واکسیناسیون در حال اجرا است و از نگرانی ها کم شده اما خیلی ها از ابتدای این بیماری افسردگی، استرس و ترس از بیماری و مرگ بر اثر کرونا را داشتند. پس در جامعه با گروهی مواجه خواهیم بود که خلقشان پایین آمده و دچار اضطراب هستند و باید کمک شود تا این افراد این دوره را پشت سر بگذرانند.

این روانشناس با اشاره به اینکه با آموزش مهارت های شادکامی می توان به این افراد کمک کرد، اظهار داشت: بسیار مهم است که این افراد با این مهارت ها آشنا شوند. برای مثال تفریحات خارج از محیط خانه مثل قدم زدن ساده در پارک یا ورزش به درمان اضطراب و افسردگی افراد کمک می کند.

بهلولی تصریح کرد: در این شرایط، آموزش ندیدن افراد در محدودیت های دوران کرونا باعث شد مصرف این مواد مخدر از قبل بیشتر شود. چون روابط محدود بود و دوستان به جای پارک و باشگاه در خانه جمع شده و خانه را پاتوق می کردند. همچنین چون وسایل تفریحی در محیط خانه نیست، باعث شد مصرف مواد، سیگار یا قلیان بساط سرگرمی خیلی از افراد شود.

این عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه در این میان نقش خانواده ها در مصرف مواد مخدر و قلیان نیز تاثیر گذار است، ادامه داد: باور غلط بعضی از خانواده ها این است که می گویند فرزند ما قلیان مصرف کند اما مصرف مواد دیگر را نداشته باشد و تجربه نکند. اما این واقعیت را نباید نادیده گرفت که سیگار سکوی پرتاب به سمت مصرف دخانیات است. در نتیجه عادی سازی در مصرف سیگار و قلیان می تواند در ادامه باعث عادی سازی در مصرف مواد دیگری مثل گل شود. موادی که این روزها جامعه ما و جوانان را به ویژه هدف قرار داده است.  

وی با اشاره به اینکه با این تفکر اشتباه، خانواده ها به طور ناخود آگاه باعث آسیب فرزندانشان می شوند، گفت: پس باید در نظر داشته باشیم که عادی سازی استفاده از قلیان و سیگار می تواند باعث شود جوان ها به مرور زمان همه چیز برایشان روالی عادی داشته و در آینده بستر گرفتار شدن آنها به دام اعتیاد فراهم شود.

افزایش استفاده از توتون و قلیان و سیگار در محیطی که پاتوق شده مثل خانه، می تواند محیط خانه را مصرفی و شرطی کند. این حالت یعنی اینکه هر وقت در آن محیط هستیم، قلیان یا سیگار مصرف کنیم. پس محیط هم بسیار تاثیرگذار است و می تواند فرد را به انجام عادتی شرطی کند.

این روانشناس توضیح داد: برای جلوگیری از شرطی شدن بهتر است تغییراتی در دکور محیط مورد نظر ایجاد کنیم. برای مثال اگر فرد در اتاق خوابش عادت به مصرف سیگار دارد، می تواند فضای اتاقش را تغییر بدهد یا با اتاقی دیگر جا به جا کند.

وی در بخش دیگر با اشاره به پاتوق های سالم به جای پاتوق های مصرفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون فعالیت خیلی از محیط های ورزشی و تفریحی از سر گرفته شده است. پس افراد می توانند با حضور در باشگاه ها، زمین های ورزشی در محلات مختلف و پارک ها، پاتوق خود را تغییر داده و با انجام فعالیت های فیزیکی و سرگرم کننده، خودشان را از فضاهای مصرف دخانیات دور کنند.

بهلولی اضافه کرد: کرونا اگر باعث خیلی از اتفاقات ناگهانی و بد شد اما باعث شد مردم بیشتر در محیط خانه حضور داشته و با خانواده ارتباط بگیرند. چه بهتر که در همین دورهمی های خانوادگی به جای مصرف قلیان و سیگار و کارهای بیهوده، در فضاهای باز ورزش های گروهی مثل والیبال، طناب کشی، فوتبال و... انجام دهند. این فعالیت ها نه تنها آنها را از پاتوق های ناسالم دور می کند بلکه از طرفی سطح اضطراب و استرس افراد را نیز پایین می آورد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اینها بخشی از مهارت های شادکامی هستند. وقتی ما شاد باشیم، خلقمان برمی‌گردد و استرس و اضطراب کاهش می یابد. وقتی احساس شادی نداشته باشیم، خلق ما پایین می آید، استرس و اضطراب ما افزایش و فعالیت های افراطی مثل سوء‌مصرف مواد بالا می رود. استفاده از مواد به افراد شادی زودگذر و لحظه ای می دهد. همین شادی لحظه ای باعث می شود انسان ها به ویژه جوانان به سمت تفریحات سالم نروند.                                                                                          
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آیا اگر در مورد هدفت حرف بزنی به آن نخواهی رسید؟
خود تخریبی یا (impostor syndrome) چیست ؟
۵ گامِ علمی که هر عادتی را در شما نهادینه می‌کند
تاثیرات کتاب‌ در دوران کودکی بر مغز در پیری
چرا شادبودن برای برخی افراد سخت‌تر است؟
چگونه با احساس بی‌ارزشی مبارزه کنیم؟
نقش مشاور در روند تحصیلی دانش آموزان چیست؟
مشاوره پیش از ازدواج در تشخیص «ازدواج پرخطر» تا چه حد موثر است؟
علل تپش قلب، تشخیص آن
13 رفتاری که نشان می دهد مردی از شما متنفر است
راه‌های کنترل خشم در کودکان/ دستت را به من بده؛ حرفت را به من بگو!
تکنیک‌های مختلف درس خواندن و زمان استفاده از آن‌ها
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.