کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتباط شادی با سلامتی

شادی نتیجه اوضاع خوب ما نیست؛ نتیجه حال خوب ماست

2 آبان 1400 ساعت 11:21

عضو سازمان نظام روانشناسی گفت: شادی با سلامتی ارتباط و هم پوشانی تنگاتنگی دارد. شادی نتیجه اوضاع خوب ما نیست بلکه نتیجه حال خوب ماست و این اوضاع ماست که به شادی گره خورده است و با شادی می تواند خوب شود.


به گزارش خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، «الهه دهقانی» در نشست اولیا و مربیان آموزشگاه شهیدان نوذریان آران و بیدگل با گرامیداشت هفته سلامت بانوان و هفته بهداشت روان گفت: در دنیا به مساله بهداشت روان توجه خاصی می شود ولی ما متاسفانه به این مقوله توجه زیادی نداریم.
 
عضو سازمان نظام روانشناسی افزود: تحقیقات نشان می دهد افراد به سلامت جسمی توجه می کنند ولی به بهداشت روان توجهی نمی کنند در حالی که بسیاری از بیماری های جسمی مانند سکته های قلبی ومغزی، آسم، سرماخوردگی و.... ممکن است زمینه روانی داشته باشد و در نتیجه ی عدم سلامت روان باشد.
 
دهقانی ادامه داد: فعالیت افرادی که در حوزه بهداشت روان کار می کنند، تلاش برای آموزش مهارت هایی است که از ابتلای به بیماری ها و اختلالات روانی پیشگیری می‌کند و به افراد برای کنترل احساس افسردگی و اضطراب و سازگاری با محیط کمک کنند. در این حوزه آموزش هایی به افراد داده می شود تا زندگی با سبک سالم تری داشته باشند.
 
این روانشناس و مشاور دانشگاه افزود: موضوع بهداشت روان موضوع بسیار مهمی است و وقتی بتوانیم آرامش روان داشته باشیم و خودمان را اداره کنیم جسم سالمی هم خواهیم داشت.

دهقانی به تاثیر بیماری همه گیر کرونا بر بهداشت روان افراد جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیماری کوئید ۱۹  چالش های زیادی را به همراه داشت که اضطراب، وسواس فکری و عملی در افراد به ویژه در کودکان، ترس از بیماری و از دست دادن نزدیکان، خشم و تحقیر مهم ترین این چالش ها هستند.
 
این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: افزایش استفاده از صفحات مجازی در دوره همه گیری کرونا باعث شد افراد گوشه گیرتر شوند، تفریحات لازم را نداشته باشند و مشکل افسردگی و اضطراب که در جامعه ما زیاد مشاهده می شد، افزایش پیدا کرد و اینجاست که نقش سلامت روان پررنگ تر از گذشته شده است.
 
دهقانی در ادامه با تاکید بر اینکه شادی با سلامتی ارتباط و هم پوشانی تنگاتنگی دارد، گفت: برای سلامت روان باید شاد باشیم. شادی نتیجه اوضاع خوب ما نیست بلکه نتیجه حال خوب ماست و این اوضاع ماست که به شادی گره خورده است و با شادی می تواند خوب شود. وقتی می توانیم بدون هزینه ای حال اطرافیانمان را با شاد بودن خوب کنیم چرا این کار را انجام ندهیم. خانواده ای که مادر شاد، سالم و پرانرژی داشته باشد، خانواده ای با طراوت و شاد خواهد بود و فرزندان شاد و سالمی را تحویل جامعه خواهد داد.
 
این مشاور در ادامه به نقش افکار مثبت در سلامت روان اشاره کرد و گفت: تلاش کنیم دنبال افکار منفی نباشیم و با افکار مثبت، حال خود و دیگران را خوب کنیم.
 
دهقانی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث سلامت روان اهمیت دارد نظم در خواب و بیداری است. یکی از عوامل حال خوب، خواب خوب است. خواب مفید به اندازه بیداری مهم است. ساعات مشخص خواب و بیداری و خوابی که جریان عادی و طبیعی داشته باشد در سلامت روان فرد تاثیر زیادی دارد.
 
این روانشناس اظهار داشت: ۱۰  تا ۱۱  درصد مردان دچار افسردگی هستند و این آمار در بانوان بیش از ۲۰ درصد است. علت این افسردگی عدم توجه بانوان به نیازهای درونی و سلامت جسم و روان خود است. آمار بالایی از دانش آموزان در سنین قبل از دبستان و دبستان وجود دارد که بچه ها دچار افسردگی و اضطراب جدایی هستند که با کوله باری از مشکلات عاطفی وارد مدرسه می شوند که اگر این مشکلات تا سن ۱۸ سالگی تداوم داشته باشد ، سبب اختلالات شخصیت می شود و بسیاری از طلاق های جوانان ما به خاطر این است که فرد در دوران کودکی و نوجوانی در خانواده تربیت صحیحی نداشته است.
 
دهقانی ادامه داد: بسیاری از ما مادرها نسبت به فرزندان احساس گناه می کنیم در حالی که اگر بچه ها را دوست داریم باید اجازه دهیم مستقل شوند و مهارت ها را یاد بگیرند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.
 
عضو سازمان نظام روانشناسی به نقش ورزش در سلامت جسم و روان اشاره کرد و گفت: بانوان باید به ورزش خود توجه ویژه ای داشته باشند و سعی کنند سلامت خود را با ورزش تضمین کنند تا از افسردگی فاصله بگیرند.
 
دهقانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته پیوند اولیا و مربیان گفت: اولیا بازوان توانمند نیروی اجرایی مدرسه در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی فرزندان هستند.
 
این مشاور و روانشناس گفت: مدرسه خانه دوم بچه هاست و وقتی همکاری والدین را می بینند هم از لحاظ عاطفی حس خوبی می گیرند و هم می توانند روابط اجتماعی را از والدین یاد بگیرند.
 
دهقانی افزود: والدین می توانند تاثیرات مثبتی در مدرسه داشته باشند و در همه زمینه ها به کادر اجرایی کمک کنند.


کد مطلب: 55617

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55617/شادی-نتیجه-اوضاع-خوب-نیست-حال-ماست

میگنا
  https://www.migna.ir