کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انجمن روانشناسی-اجتماعی چهارمحال و بختیاری:

کودکان را وابسته به لایک و تائید بزرگ نکنیم

کلاس مجازی مسابقه چه کسی از همه باهوش‌تر است، نیست

3 آبان 1400 ساعت 17:48

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است دانش‌آموازن این موضوع را بدانند که کلاس مجازی مسابقه‌ کی از همه باهوش‌تر است، نیست بلکه مکانی‌ست برای یادگیری و تعامل، از همین‌رو والدین نباید کنار فرزندشان بنشینید تا در رقابت با دیگر شاگردان به او کمک کنند.


به گزارش میگنا مهدی امیدیان رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به آغاز کار مدارس و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به ده نکته برای دانش‌آموزان و والدین اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه والدین باید بدانند آموزش مجازی آسان نیست و اگر واقعا قصدشان از به مدرسه فرستادن فرزندان آموزش است و نه نمره گرفتن، باید بر شرکت منظم‌شان در کلاس‌ها نظارت داشته باشند.

والدین به فرزندانشان بیاموزند، معلم موظف نیست در تعطیلات و ساعات غیر‌کاری پاسخگوی آن‌ها باشد
امیدیان یادآور شد: دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که معلم‌شان موظف نیست در تعطیلات و ساعات غیر‌کاری پاسخگوی آن‌ها باشد چراکه هیچ دانش‌آموزی معلمش را نخریده است و باید به این نکته توجه داشته باشند که معلم‌ها هم انسان هستند و در ساعات غیر‌اداری وظایف و گرفتاری‌های خانوادگی دارند و این موضوع را مدنظر داشته باشند که اگر معلمی پاسخگوی سوال دانش‌آموزان و خانواده‌ها هستند از سر لطف و دلسوزی اوست و نه وظیفه.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که هنگام پیام دادن به معلم‌شان او را با کلمات رسمی مخاطب قرار دهند و این موضوع را برایشان توضیح دهند که درست است که او را نمی‌بینند ولی نباید با او طوری صحبت کنند که گویی با دوستشان درحال مکالمه هستند.

امیدیان خاطرنشان کرد: لازم است دانش‌آموازن این موضوع را بدانند که کلاس مجازی مسابقه‌ کی از همه باهوش‌تر است، نیست بلکه مکانی‌ست برای یادگیری و تعامل، از همین‌رو والدین نباید کنار فرزندشان بنشینند تا در رقابت با دیگر شاگردان به او کمک کنند و بهتر است اجازه دهند خود بچه‌ها تکالیفشان را انجام دهند، این مساله علاوه‌بر لطمه زدن به اعتماد به نفس او، فرایند یادگیری را نیز مختل می‌کند.

رئیس انجمن روانشناسی-اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در آموزش مجازی اکثر معلمین فیلم تدریس‌شان را ضبط می‌کنند و دانش‌آموزان می‌توانند با ذخیره این فایل چندین بار درس را مرور کرده و شب امتحان به راحتی به آن دست یابند افزود: باید این موضوع برای دانش‌آموزان تفهیم شود که اگر تمرینات خود را از روی دیگران رونویسی کنند این معلم نیست که ضرر می‌کند چراکه به گمان اینکه همه یاد گرفته‌اند به سرعت سراغ مبحث بعدی می‌رود، اگر در آزمون‌ها تقلب کنید به معلم آسیبی نمی‌رسد بلکه فقط آمار قبولی‌هایش بالاتر می‌رود.

تنبیه و تحسین اغراق شده هر دو به یک میزان مخل آموزش و پرورش هستند
وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند، اگر جواب سوالات معلم را به فرزندان‌شان می‌رسانند، از حقوق معلم کم نمی‌کنند، والدین نباید اجازه دهند که فرزندش با تقلب و دروغ بزرگ شود، بلکه باید این فرصت را به بچه‌ها بدهند که تلاش کردن را بیاموزند و از مغزشان استفاده کنند، چون استفاده از مغز عوارض جانبی ندارد.

امیدیان با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد، ۳۲ دو‌گونه‌ مختلف هوش در بشر وجود دارد گفت: فرزندان ما حتما در یک یا چند شاخه استعداد بیشتری دارند، کسی که هوش ریاضی خوبی ندارد شاید در ادبیات، هنر یا ورزش موفق باشد، پدر و مادرها نباید آن‌ها را تحت فشار قرار دهند و یا تحقیر و با دیگران مقایسه کنند بلکه باید اجازه دهند راه خودشان را پیدا کنند.
 
وی اضافه کرد: تنبیه و تحسین اغراق شده هر دو به یک میزان مخل آموزش و پرورشند، تشویق باید متناسب با نوع فعالیت باشد و گاهی باید اجازه بدهیم فرزندمان از کارش فقط لذت ببرد و وابسته به تشویق ما باشد.

رئیس انجمن روانشناسی-اجتماعی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: برخی مدارس از والدین می‌خواهند از آموزش‌های کودک‌شان فیلم‌برداری کنند تا در فضای مجازی مبلغ کارشان باشد، این کار درست نیست و باید بگویم با این اقدام مخالف هستم، چراکه کودک ناچار می‌شود برای فیلم‌برداری یک اجرای بی‌عیب و نقص داشته باشد، برخی کودکان ذاتا درونگرا هستند و علاقه‌ای به این کار ندارند، این دست رقابت‌ها فقط باعث می‌شود حس ناکافی بودن و عقب ماندن از دیگران را بی‌جهت تجربه کنند.

امیدیان تاکید کرد: نباید کودکان را وابسته به لایک و تائید و تماشاچی بزرگ کنیم و از آنها شخصیت‌های نمایشی بسازیم، بلکه باید بگذاریم خود واقعی‌شان را زندگی کنند.

 


کد مطلب: 55640

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55640/کودکان-وابسته-لایک-تائید-بزرگ-نکنیم

میگنا
  https://www.migna.ir