جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۰
کد مطلب: 55647
۱

خانواده نمونه چه ویژگی‌هایی دارد؟

خانواده نمونه چه ویژگی‌هایی دارد؟
خانواده یک نهاد مقدس و ارزشمند و در عین حال حساس است که در دین، آیین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به آن توجه ویژه شده، خانواده مرکز یادگیری مهارت های فردی و اجتماعی برای هر کسی بوده و در آینده موفق فرد، نقش اجتناب ناپذیری را ایفا می‌کند. خانواده همچون سقفی امن و محکم برای اعضای آن است که پدر و مادر ستون آن و فرزندان دلیل شادی و طراوت این خانه اند. هر خانواده‌ای که تشکیل می‌شود و پس از آن که زوجی وظیفه پدری و مادری را می‌پذیرند، تمام تلاششان را می‌کنند را فرزندان در محیط آرام و مناسب پرورش پیدا کنند.

 
مولفه‌هایی برای این که خانواده نمونه محسوب شوند و احساس خوشبتی را تمامی اعضای آن احساس کنند وجود دارد، اعتماد اعضای به یکدیگر و پذیرفتن شخصیت هم، توجه و محبت زن و شوهر در ابتدا به همدیگر و آموزش مهروری به فرزندان، تلاش برای اینکه محیط خانواده به دور از تنش و اضطراب و سرشار از صمیمیت و شادی باشد، احترام فرزندان به پدر و مادر و رعایت حریم‌های شخصیتی والدین فرزندان، شوخ طبعی، انتقادپذیری و ... همه از مولفه‌های مهم و اساسی برای پدید آمدن یک خانواده موفق و نمونه هستند.

یادگیری مهارت‌های همچون تصمیم گیری، حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی، خودآگاهی و همدلی و هم چنین مدیریت احساسات و آموزش این مهم به فرزندان به تداوم و شکل گیری محیط امن خانوادگی کمک می‌کند.

آزاده جباری روانشناس و زوج درمانگر،به تبیین مسئله چگونگی خانواده‌ نمونه و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت: با توجه به اینکه خانواده از اعضای انسانی تشکیل شده و هیج انسانی کامل نیست قطعا نقصی در کارکرد خانواده ایجاد می‌شود، بهتر است به جای گفتن خانواده کامل و نمونه از اصطلاح خانواده‌ی به اندازه کافی خوب استفاده کرد.

این روانشناس افزود: اعضای این خانواده‌ خوب به یکدیگر کمک می‌کنند تا اعضای آن بهترین خود باشند و نقص‌های یکدیگر را بپذیرند، این خانواده در سعی هستند تا محیطی شاد و به دور از مقایسه و سرزنش و انتقاد مخرب داشته باشند. تعارضات و اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند.

جباری اضافه کرد: وجود تعارض در خانواده ه ا‌ی که به دنبال صمیمیت است اجتناب ناپذیر است، چرا که صمیمیت تعارض و گفتگو برای رسیدن به راه حل مشترک است.

اگر می‌خواهیم خانواده‌ای خوب باشیم، باید سعی کنیم از یکدیگر شناخت پیدا کرده و فضای امنی را ایجاد کنیم تا هر یک از اعضا بتوانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کنند. یادگیری مهارت‌های اصلی زندگی همچون شنیدن حرف‌های اعضای خانواده و مهارت حل مسئله از الزامات شکل دادن خانواده‌ی نسبتا خوب است.

این روانشناس بیان کرد: خانواده‌ای که تلاش دارد به مرحله خوبی برسد تا نمونه محسوب شود، پدر و مادر برای رسیدن به این هدف باید تلاش کنند تا روابط اجتماعی سالم و مثبت از قبیل ارتباط با فامیل و دوستان را ساماندهی کنند، نقش والدین در این امر آنقدر مهم است که باید خودشان الگوی مناسبی برای فرزندانشان بوده و دوستانی مطابق با ساختار و ارزش‌های خانواده انتخاب کنند.

وی گفت: برای رفت و آمد با فامیل برنامه‌ای منسجم بسیار کار آمد و آموزنده است و الویت‌های خانوادگی باید مدنظر والدین باشد. پدر و مادر وظیفه دارند مهارت برای اولویت بندی در رفت و آمد دوستانه و فامیل را به فرزندان آموزش دهند.

جباری در ادامه این موضوع به راهکاری پرداخت و افزود: گاهی وادین هنگام به وجود آمدن تعارض با فرزندان به شدت مقابله می‌کنند، اما درست آن است که خانواده مجهز به مهارت‌های اصلی زندگی باشند تا با قانون گذاری درست و مناسب و در نظر گرفتن نیاز‌های فرزندانشان و بهره گیری از مهارت گفتگو و حل مسئله، ارتباطات را مدیریت کنند.

جباری گفت: خانواده‌ای که تلاشگر است همه اعضا بستری مناسب و فضایی برابر برای بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان و بالفعل کردن توانمندی‌های بالقوه خودشان دارند. شناخت و همراهی از ارکان مهم و اساسی در چنین خانواده‌ای است.

این روانشناس ادامه داد: والدین به عنوان مرجع قدرت در خانواده باید شنونده‌ای برای فرزندانشان بوده و در صورت بروز اختلاف بین فرزندان با پذیرش و شنیدن به خواسته‌های هر یک، به آن‌ها کمک کنند تا همراه و یاور یکدیگر باشند.

اگر یکی از فرزندان گمان کند که خواسته اش مورد پذیرش قرار نگرفته به شدت خشمگین خواهد شد و سبب بروز رابطه‌ای غیر صلح آمیز با خواهر و برادرش خواهد شد، ارتباطش با والدین نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد پس توجه کافی و عادلانه به فرزندان از مولفه‌های خانواده نمونه است.

وی در پایان تصریح کرد: هر خانواده‌ای نیازمند مرجع قدرتی است تا در مواقع حساس تصمیم گیری کند، اگر اقتدار پدر و مادر در خانواده از بین رود کل ساختار خانواده را تهدید می‌کند.

خانواده یعنی ملجاء و پناه هر یک از اعضای آن؛ در مواقع سختی این اعضای خانواده هستند که با همراهی یکدیگر می‌توانند به حال خوب هم کمک کنند. حال اگر خانواده همواره هدف برتری و نمونه بودن را دنبال کنند در آینده موفقیت یکدیگر را شاهد خواهند بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.