کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهسا عبدالهی

تاب آوری و عزت نفس در محیط کار

باشگاه تاب آوری

6 آبان 1400 ساعت 22:29

تاب آوری در محیط کار علاوه بر خود پذیری با خودآگاهی نیز رابطه دارد بدین معنا که زندگی بویژه در محل کار امکانات و مشکلاتی را توامان دارد


 به گزارش میگنا عزت نفس، ترکیبی از احترام به خود و باور شخصی است که شما سهم منحصر به فردی در محیط  کاردارید. این باور درعمل آسان نیست زیرا عزت نفس شما ازسنین پایین ایجاد می شود و فقط یک جنبه درونی ما نیست، بلکه بر نحوه تجربه دیگران از شما، نحوه انجام کار و در نهایت اعتبار شما تأثیر می گذارد. عملکرد بهینه و تاب آوری نیازمند عزت نفس و برخورداری از احساس و تصور خوب نسبت به خویشتن است که میتوان تحت عنوان خود پذیری هم از آن یاد کرد ، تاب آوری در محیط کار علاوه بر خود پذیری با خودآگاهی نیز رابطه دارد بدین معنا که زندگی بویژه در محل کار امکانات و مشکلاتی را توامان دارد و هر آن چیزی را که وجود دارد همان گونه که هست بپذیریم
عزت نفس سالم، شما را قادر می سازد به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید و بدون استرس یا درگیری روابط خوبی داشته باشید. به نظر می رسد بسیاری از افراد در محل کار از عزت نفس سالم برخوردار نیستند.
عزت نفس نتیجه کلی تفسیرهای روزمره در ذهن ما درباره خودمان است و می تواند یک نقطه شروع قدرتمند باشد، زیرا روشی که ما از طریق گفتگوی درونی خود را درک میکنیم به واقعیت ما تبدیل می شود. آنچه در مورد خودمان به خودمان می گوییم هویت ما را می سازد.
عزت نفس ما توسط خودگویی و گفتگوهای درونی ما هدایت می شود که به ما می گوید آیا در رابطه با نگاهی که به دیگران داریم به اندازه کافی خوب هستیم یا نه. برای اکثر مردم، تجربیات اولیه زندگی تعیین می کند که چقدر برای خودمان ارزش قائلیم و به نوبه خود، چقدر دیگران برای ما ارزش قائل هستند. برای مواجه با این مسئله، باید افکار، رفتارها و واکنش های خود را با دقت انتخاب کنیم تا بتوانیم انتخاب های سالمی داشته باشیم.
مشاهدات عملی
1.بسیاری از مدیران و پیشتازان ارشد، جاه طلبان بیمناکی هستند که اغلب در واکنش به تعریف و تمجیدهای دیگران در مورد دستاوردهای حرفه ای آنها آشکار می شود. حتی تأثیرگذارترین رهبران سازمانی نیز  گاهی بسیار خجالت زده به نظر می رسند و تقریباً همیشه چیزی شبیه این زمزمه می کنند: "تو فقط  داری با من خوب رفتار می کنی". زمانی که این مدیران بتوانند با یک «متشکرم» ساده یاد بگیرند که تعریف و تمجید را بپذیرند، در تجارت پیشرفت خواهیم کرد.
2.بسیاری از افراد در محل کار، عزت نفس را با سطح شغل یا حقوقشان مرتبط می‌دانند و اغلب بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت نحوه انجام کارشان یا احساسی که نسبت به شغل شان دارند (جنبه های داخلی)، بین خود و کسانی که از نظر آنها موفق‌تر هستند (جنبه‌های بیرونی) مقایسه‌های نامطلوبی انجام می‌دهند. کار بر روی عزت نفس، مستلزم آن است که بتوانیم هم نشانه های موفقیت خود را متوجه شویم و هم احساس خود را در مورد نحوه انجام کار خود تغییر دهیم.
3.سطح عزت نفس ما عامل مهمی در نحوه ایجاد روابط با دیگران است. همچنین بر سلامتی ما و کار ما در تیم‌ها تأثیر می‌گذارد. دو نفر با عزت نفس معقول معمولاً ارتباط واضحی برقرار می کنند. دو نفر، هر دو با عزت نفس پایین تر یا با عزت نفس مختلط (یکی بالاتر و دیگری پایین تر) اغلب آنچه را که طرف مقابل بر اساس ذهنیت پایینی که از خود دارد می گوید، تفسیر می کنند. اینجاست که تنش ها و اختلافات غیرمنتظره ممکن است ظاهر شود. بنابراین، عزت نفس یکی از ضروری‌ترین مباحث در زمینه شناخت تاب آوری است که نیازمند صرف زمان است و متوجه خواهید شد که عزت نفس، هسته اصلی انعطاف پذیری عاطفی شماست و میتواند در کتار تاب آوری کیفیت زندگی شمارا معین کند.

برگرفته از کتاب تاب آوری عاطفی، گیتو باروانی


کد مطلب: 55686

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55686/تاب-آوری-عزت-نفس-محیط-کار

میگنا
  https://www.migna.ir