جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۸
کد مطلب: 55724
۱۱
۱۴

انتقاد اساتید دانشگاه به رتبه‌بندی معلمان؛ از عنوان «استاد» استفاده نکنید!

انتقاد اساتید دانشگاه به رتبه‌بندی معلمان؛ از عنوان «استاد» استفاده نکنید!
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران در بیانیه‌ای که پیرامون لایحه رتبه‌بندی معلمان منتشر کرده آورده است: در روزهای اخیر، موضوع رتبه‌بندی معلمان و لایحه مطرح‌شده در این زمینه در مجلس شورای اسلامی، بازتاب وسیعی در میان اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی خصوصاً اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور داشته است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی لازم می‌داند که نظر این تشکل را به نمایندگی از اعضای مذکور به اطلاع عموم برساند.

تکریم خادمان عرصه تعلیم و تربیت در هر جامعه‌ای از اهمّ وظایف مدیران و مسئولان آن جامعه است و در همین راستا تأمین معیشت معلمان به‌گونه‌ای که بدون دغدغه‌های اضافی بتوانند به وظایف اساسی خود بپردازند، باید از جمله اولویت‌های اولیای امور جامعه باشد. در همین راستا این شورا ضمن حمایت از خواسته‌های به‌حق و قانونی معلمان، درخواست ایشان را مبنی بر تعیین میزانی از حقوق، که شأن و منزلت اجتماعی این افراد را حفظ کند کاملاً به‌جا دانسته و از آن حمایت می‌کند، اما آن طور که از شواهد امر برمی‌آید، در این مسیر موضوعاتی مطرح می‌شود که این خواسته به حق معلمان کشورمان را به موضوعی تبدیل کرده که حاشیه را به مراتب پررنگ‌تر از متن کرده است.

در ادامه این بیانیه به موضوع گره‌زدن هرگونه افزایش حقوق سالیانه معلمان، به حقوق اعضای هیئت علمی و به عنوان درصدی از حقوق مرتبه‌های مختلف استادان اشاره و تصریح شده است: پرواضح است که حقوق دریافتی افراد در هر شغل و صنفی، باید متناسب با فعالیت‌ها، تکالیف و شرح وظایف آنان در راستای افزایش تولید ناخالص ملی و دیگر مؤلفه‌های تعیین‌کننده در این قبیل حوزه‌ها باشد.

همان‌گونه که می‌دانیم حقوق کارمندان دولت براساس مواد ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷ و ۶۸ و تبصره‌های آن‌ها در قانون مدیریت خدمات کشوری و بر طبق مندرجات بندهای احکام کارگزینی افراد پرداخت می‌شود. چنان‌که در این مواد و تبصره‌های مربوطه صراحتاً ذکرشده، میزان دست‌مزد کلیه مشاغل مشمول این قانون بر اساس عواملی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیت‌ها و سطح تخصص و مهارت‌های مورد نیاز آنان مشخص می‌شود، فلذا طراحان باید بفرمایند که براساس کدام معیارها و سنجه‌های علمی به درصدی که در لایحه ذکر شده است، برای حقوق معلمان رسیده‌اند؟ و چرا این درصد بیش‌تر یا کم‌تر نیست؟ واضح و مبرهن است که این تصمیم در تضاد آشکار با نص صریح مواد و تبصره‌های مرتبط در قانون مدیریت خدمات کشوری است.

در این بیانیه همچنین به پیوند زدن عنوان ارزشمند معلمی با پیشوندهایی که برای مرتبه‌های اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به کار می‌رود اشاره و تاکید شده است که اگر هدف از این کار همان پیوند زدن حقوق معلمان به حقوق اعضای هیئت علمی است، ضمن تکرار پرسش مطرح شده در قسمت بالا، اکنون باید این پرسش را هم مطرح کرد که این همسان‌سازی عناوین با چه مقیاس و سنگ محکی انجام شده است؟ آیا نویسندگان و مدافعان این لایحه نمی‌دانند که تمامی اعضای هیئت علمی فقط به صرف گذشتن یک سال از سابقه خدمت‌شان مشمول ترفیع سالیانه نمی‌شوند بلکه لازم است امتیازات مشخص آموزشی و به‌ویژه پژوهشی را (به‌عنوان امتیازات اصطلاحاً وتویی) کسب کنند و در صورت عدم کسب این امتیازات موفق به دریافت پایه استحقاقی سالیانه نشده و نیز در صورت عدم دریافت پایه استحقاقی سالیانه، طی سه سال متوالی، در هر مرتبه علمی که باشند مصداق رکود علمی شناخته شده و به خدمت ایشان پایان داده می‌شود؟.

در همین چند سال اخیر موارد متعددی از این روش برای خاتمه دادن به خدمت اعضای هیئت علمی مشاهده شده است. آیا چنین شیوه‌های ارزیابی در مورد دیگر کارکنان دولت هم وجود دارد؟ و آیا نمونه‌ای از پایان دادن به خدمت سایر کارکنان به دلیل رکود علمی در بین دیگر مستخدمین دولت از جمله معلمان مشاهده شده است؟.

در ادامه این بیانیه آمده است: به نظر می‌رسد ابداع واژگانی مثل استادیار معلم، دانشیار معلم و یا استاد معلم، بیش از آن که نشانه تکریم معلمان باشد، نشان دادن بی‌اعتبار یا کم‌اعتبار شدن خود عنوان «معلم» از دیدگاه طراحان و مدافعان لایحه است، عنوانی که در گذشته‌های نه چندان دور از چنان جایگاه و اعتبار بسیار بالایی در جامعه برخوردار بود که برای ارج و عزت نهادن به‌بسیاری از بزرگان و صاحب نظران، به ایشان لقب معلم داده می‌شد و هنوز هم این القاب معتبرند، مانند «معلم ثانی» که لقب فیلسوف و نظریه‌پرداز بزرگ ایرانی ابونصرفارابی است.

متأسفانه تصمیمات اتخاذ شده در سال‌های اخیر به قدری به این قشر ارزشمند و فداکار لطمه زده که ظاهراً اکنون تصمیم‌گیرندگان درصددند با این قبیل اقدامات صوری، از ایشان دلجویی کنند. افزایش حقوق معلمان و تأمین معیشتی در خور شأن ایشان، هیچ نیازی به ابداع واژگان این‌چنینی نداشته و ندارد و چنانچه هدف، برطرف کردن مشکلات مالی و حقوقی ایشان باشد، بدون این قبیل عناوین نامتعارف هم می‌توان به چنین هدفی دست یافت.

در پایان این بیانیه خطاب به مسئولان بلندپایه کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته شده است: همان گونه که مستحضرید، عناوین استادیار، دانشیار و استاد در مراتب دانشگاهی، نه ابداع ما بلکه سابقه‌ای چندصد ساله در آموزش عالی و دانشگاهی جهان دارد. رسیدن به هر یک از این مراتب مستلزم تحمل مرارت‌های بسیار و انجام فعالیت‌های آموزشی سنگین و از آن مهم‌تر، انجام پژوهش‌های بنیادی و اصیل و به‌روز است که باید با ملاک‌ها و پیمانه‌های بین‌المللی ارزیابی و اندازه‌گیری شود.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی استادان دانشگاه، نه در بین هیچ‌یک از دیگر اقشار و اصناف جامعه مرسوم است و نه از ایشان توقع می‌رود که به‌عنوان انجام وظیفه به آن‌ها بپردازند. ضمن این که بسیارند همکاران دانشگاهی با مدرک دکتری که علی‌رغم کار و تلاش فراوان، به مرتبه استادی نرسیده و با مرتبه‌های دانشیار و حتی استادیاری به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند، لذا از آن جنابان به‌ویژه دو وزیر یادشده انتظار می‌رود که در راستای دفاع از ساحت فرهنگ و سنت‌های دانشگاهی و آموزش عالی کشور در این خصوص اقدام عاجل به عمل آورده و با اعلام موضع صریح و سریع و قاطع در این مورد، اجازه ندهند تا عناوینی که دارای سبقه و سابقه تاریخی بسیار بوده و در عرف بین‌الملل هم معرف کرسی‌های ویژه‌ای هستند، با این شیوه‌های ناپسند لوث و از درون‌مایه تهی شوند.


منبع: خبرگزاری ایسنا
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده این بیانیه هنوز نمی داند که معلم، کارمند نیست. و کارش با کارمند بانک و کارمند اداره برق و مخابرات و جهادسازندگی و بهزیستی و... فرق دارد. در همه دنیا مشاغل آموزشی مثل معلمان و استاد دانشگاه از یک وزارتخانه مشترک حقوق دریافت می کنند. و موضوع آموزش بصورت فرایندی از کودکی تا جوانی دنبال می شود. ضمنا خیلی از معلمان با دارا بودن مدرک دکتری چون سهمیه و پارتی نداشتند نتواستند بروند عضو هیات علمی شوند. و بسیاری از اساتید فعلی دانشگاه در ابتدا معلم بوده اند بعد وارد دانشگاه شدند
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم
هر استادي بايد سالها بياموزد تا معلم شود
آموزگار نسب
Iran, Islamic Republic of
🛑پاسخی شفاف به بیانیه
شورای هماهنگی تشکل های صنفی
اعضای هیات علمی دانشگاه ها در اعتراض به رتبه‌بندی معلمان



بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران در اعتراض به گره زدن افزایش سالیانه حقوق معلمان به درصدی از دریافتی مرتبه های مختلف اعضای هیات علمی در نوع خود تاسف بار و تامل بر انگیز بود.
این بیانیه در حالی تکریم معلمان را به عنوان خادمان عرصه تعلیم و تربیت از وظایف دولت یا حاکمیت می داند که در ادامه با تنزیل جایگاه آنان ، معلمان را جماعتی می داند که با فعالیتهای آموزشی و پژوهشی غریب و بیگانه بوده ، پیوند خوردن عنوان معلمی با پیشوند هایی مانند استادیار ،دانشیار و امثالهم را موجب به خطر افتادن یا تزلزل در منزلت تاریخی و جهانی استادان دانشگاه ها می داند.

نویسندگان این بیانیه با بزرگ نمایی از سهم دانشگاه در تولید ناخالص ملی ، با دست کم گرفتن نقش آموزش وپرورش, خود را تافته ی جدا بافته ای می دانند که کسوت استادی تنها به قامت آنها زیباست و معلمان حق ندارند در این نظام کاستی و طبقاتی به مراتب آهورایی آنها نزدیک شوند.

این حضرات اگر از اندک سواد پژوهشی برخودار بودند لابد می دیدند امثال «تئودور شولتز» به عنوان بزرگترین اقتصاددان معاصر و پدر نظریه سرمایه انسانی، آموزش وپرورش را مهمترین سرمایه‌گذاری در انسان می داند که می تواند موثرترین نقش را در رشد و توسعه جوامع بر عهده گیرد.

نویسندگان کم سواد این بیانیه با اشاره به موادی از قانون مدیریت خدمات کشوری در حالی نمایندگان مجلس را به خاطر همترازی معلمان با ۸۰ درصد دریافتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها به چالش کشیده اند که حتی حاضر نیستند کارمندان دون پایه یا کارکنان غیر هیات علمی دانشگاه ها را تحت پوشش این قانون تبعیض آمیز قرار دهند.

ایکاش تنظیم کنندگان این بیانیه ، به جای این برخورد تنگ نظرانه ، یک بار زحمت خواندن نقشه جامع علمی کشور را بر خود هموار کرده تا می دیدند در این سند چرا و چگونه معلمان تالی تلو استادان ،پژوهشگران و فن آوران قرار گرفته اند؟!

معلم یک کارمند معمولی پشت میز نشین نیست که وی را به قانون خدمات کشوری حواله دهید.
ببنید برخی از وزیران زمان روحانی چه بلایی بر سر آموزش وپرورش آورده اند که امثال شما نگرانید با مضاف شدن نام معلم به پیشاوندی مانند استادیار با مربی جایگاه و منزلت اجتماعی استادان لوث شده از درون مایه، تهی شود.
حق با شماست گناه آموزش وپرورش این است که در سی سال گذشته به ویژه هشت سال دولت روحانی به وزیرانی مانند فانی اجازه داد لشگری از دانش آموختگان بیکار دانشگاه را بدون هیچ میزان و محکی با دستمزدی کمتر از یک کارگر افغانی به عنوان معلم خرید خدماتی اجیر کرده ، روانه کلاس های درس نماید تا خوش خدمتی کرده ،اموزش وپرورش ارزان اما بی کیفیت اداره شود.

حق با شماست وقتی امثال فانی ،مدارس دولتی را با خاک یکسان کرده ،شما استادان،نمایندگان مجلس ، مدیران کل به تاسی از دیگر مقامات پولدار و آقازاده‌ها بچه های خود را راهی مدارس غیر دولتی می کنید معلوم است معلم جرات عرض اندام به موازات شما را ندارد.
حق با شماست گناه آموزش وپرورش آن است که در سی سال گذشته کرسی وزارت را فقط به وزارت علومی ها سپرده تا از آموزش و پرورش ویرانه ای برجای بماند که نمایندگان سوپر انقلابی تهران ، پرداختن به معیشت معلمان را به منزله سقوط ازاد اقتصاد کشور دانسته حاضر نیستند زیر بار عادلانه کردن دستمزد معلمانش بروند.

حق با شماست وقتی خیلی از نمایندگان معلم مجلس به محض اینکه پایشان به مجلس رسید برای ان که از حقوق های نجومی جا نمانند جذب وزارت نفت شده یا با دست و پا کردن مدرک سهمیه ای و تبصره‌ای به جمع شما استادان می پیوندد مسلم است لایحه رتبه بندی پس از ده سال همچنان در خان اول، زمین گیر می شود.
عناوین پنج گانه مندرج در ماده ۳ لایحه رتبه‌بندی چنان به قبای نویسندگان این بیانیه بر خورده که گویی تمامی این حضرات علامه و فتانه روزگارند و با سواد اعظم یا جماعت جهال طرف حسابند.
خیر آقا ! از این خبرها نیست ! بیخود تولید ناخالص داخلی را به نام خود مصادره نکنید !
تولید غالب شما ، همان جمعیت میلیونی دانش آموختگانی است که هیچ تناسبی بین محفوظات دانشگاهی آنها با نیاز بازار کار وجود ندارد.

البته این گلایه از آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس همچنان به قوت خود باقی است که برغم شعارهای زمان انتخاباتش ،قدم جدی برای بهبود معیشت معلمان متناسب با تورم برنداشت اما در همین امسال طی یک قیام و قعود ساده ، فله ای بین ۸تا ۱۸ میلیون تومان به حقوق شما ها افزوده شد.
گرچه کاشف به عمل آمده حقوق های ۵۸ میلیونی نیز به برخی از کارکنان وزارت بهداشت و درمان به دور از چشم سامانه شفاف سازی حقوق و دستمزد کماکان در حال پرداخت شدن است.

درشگفتم که با این اوصاف چرا هنوز برخی همکاران معلم در شبکه های اجتماعی فقط بدنبال نامزد کردن استادان دانشگاه برای وزارت در آموزش و پرورش هستند.
آموزش وپرورش دکتر معلم باسواد و مجرب که شایسته وزارت بر آموزش و پرورش باشد کم ندارد .خودتان را دست کم نگیرید ، مرغ همسایه غاز نیست.
حتی نگارنده با دیدن عملکرد مهر محمدی از همان ابتدا نیز اعتقادم بر آن بود که مدیریت دانشگاه فرهنگیان را هم باید به معلمان سپرد و مدیران فعلی را به دانشگاه مبدا خود بازگردانید تا بیش از این اسباب زحمت نشوند.
ایرج
United Kingdom
سلام
برخی از موارد مطرح شده قابل دفاع هستند؛ مسئله اصلی آموزش و پرورش اولویت هیچ دولتی نبوده، این سازمان متولی نداره که محترم شمرده بشه و هر رهگذری نقدی ارائه میده و سرکوفتی میزنه
ساختار آموزش و پرورش ایرادت بزرگی داره و در واقع زیرساختی مشکل داره، این نهاد با مدیریت شبه دهه ۷۰ هست که البته بدتر هم شده.
یکی باید بیاد این وزارت خونه رو جمع کنه وگرنه آیندگان کارآمدی نخواهیم داشت.
ایرج
United Kingdom
برای تولید ناخالص ملی بدون سرمایه گذاری در آموزش و پرورش به عنوان مهمترین وزارت خانه انسان سازی همین اقتصاد ضعیف خواهد بود.
آرزوی دوراندیشی
Iran, Islamic Republic of
سلام
من پیشنهاد می کنم اساتید دانشگاهها با همان حقوق و مزایایی دریافتی برای تدریس مدتی فضای تدریس خود را به کلاس های مدارس متوسطه اول تغییر دهند.
آن موقع عیار این اساتید پرمدعای بیسواد تعیین می شود..
متاسفانه بسیاری از مشکلات این حامعه از کم سوادی بسیاری از همین اساتید دانشگاهی است.
Iran, Islamic Republic of
سوادش رو ندارن
Iran, Islamic Republic of
جراتشو ندارن
حسین رصا
Iran, Islamic Republic of
پ ن پ : معلم های دو هزاری باسوادن ؟؟؟؟
والله بخدا تو کرونا ک تعطیلن
آلودگی تعطیل
سر کلاس هم که درست و حسابی درس نمیدن
والله بخدا ما هرچی یاد گرفت از خودمون و کمک پدر و مادرمون تو خونه بوده
الانم که حقوقشون اصافه شده
متاسفم برا این مملکت که این معلم ها رو هم شان و رتبه استاد میدونه .......
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا جای تاسف هست که دانشگاهیان چنین بیانیه ای صادر کردن ،وقتی دید و نظر افراد وسعت نداشته باشه چنین مسئله ای رخ میده وسعت دید و نگاه رو امام علی علیه السلام داره که در شان معلم میگه من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا
تمام
التماس تفکر
سلام
Iran, Islamic Republic of
در كمال تاسف اساتيد دانشگاه نگران هستند با طرح احياء جايگاه واقعي معلمان ، جايگاه آنان دچار افول گردد وگرنه هر دو نهاد دانشگاه و مدرسه يك ماموريت و رسالت دارند( تربيت و آموزش نيروي انساني براي جامعه) و خودشان مي دانند كه اين تفاوت در پرداخت ها چيزي نيست جز تبعيض و ظلم در حق معلمان و نتايجش ضعف و انحطاط فرهنگ و تمدن يك كشور و ملت است.
معلم پیر
Iran, Islamic Republic of
مشخص هست که این مطالب را به اسم اعتراض اساتید نوشتن تا بگن ببینید معلم های عزیز، ما می خواستیم بعد از ده سال تلف کردن وقتتون، رتبه بندی را اجرا کنیم، اما می بینید که یک عده اعتراض دارند، پس نمیشه!!!! عجب کلک تابلو و دروغ واضحی
کاظم
Iran, Islamic Republic of
معلم دکتر با سی سال سابقه دریافتی ۱۱ میلیون تومان ////
دکتر دانشگاه با ده سال سابقه دریافتی ۳۰ میلیون تومان

عدالت کجاست؟
Italy
کاملا معلومه نویسندش سوادی نداره
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "