سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۶
کد مطلب: 55734
۱
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران:

فعالیت هنری توانایی عقلی و احساس مثبت را در افراد افزایش می دهد

فعالیت هنری توانایی عقلی و احساس مثبت را در افراد افزایش می دهد
 استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازبا اشاره به کاربردهای هنر درمانی در کاهش نگرانی و درد گفت: فعالیت هنری توانایی عقلی و احساس مثبت را در افراد افزایش می دهد.دکتر سودابه بساک نژاد شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آثار هنری باقی مانده  به شکل نقاشی در غارها و مجسمه‌های سفالی گذشتگان بیان کرد: امروزه نیز هنر بخش جدایی ناپذیری از بیان احساسات و افکار برای افراد عادی و بیمار تلقی می شود.
 
وی افزود:  هنرنوعی ارتباط غیرکلامی و راهی برای بیان آمال وآرزوهای انسان وتسکین دردهای درونی است که در طراحی،نقاشی،مجسمه سازی وموسیقی منعکس می شود لذا بسیاری از دردهای درونی که برای انسان قابل بیان نیستند به شکل های مختلف هنری می توانند خود را آشکار کنند.

بساک نژاد با اشاره به تاریخچه هنردرمانی گفت:  همزمان با درگیر شدن اروپا با مشکلات صنعتی و جنگ های بسیار استفاده از هنر برای درمان دردهای روحی کودکان ، سربازان یا مهاجران مورد استفاده قرار گرفت و کم کم این باور ایجاد شد که با بهره گیری از سه عامل درمانگر هنری ، بیمار و مواد هنری می توان به کشف مسائل و مشکلات بیماران پرداخت.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که در انواع هنر درمانی توجه به ارتباط غیر کلامی و تحریک احساسات خلاقانه در محیطی امن و قابل اعتماد و جذاب مورد توجه است گفت:  برای مثال کودکی که مورد آزار جسمی قرار می گیرد و نمی تواند درباره آن صحبت کند با نقاشی احساسات خود را توصیف می کند.
وی افزود: هنردرمان­گران از شیوه ­های مختلف فعالیت هنری برای درمان افراد با مشکلات اجتماعی و بیماری جسمی استفاده می کنند که درمان ناراحتی‌های شیمی درمانی در بیماران
سرطانی یا افراد با علایم اضطراب از جمله آن ها است.  

بساک نژاد ادامه داد: گاهی این روش درمانی به صورت گروهی انجام می شود و افراد مختلف بامشکلات مشابه در یک محل جمع می شوند و باهم آواز می خوانند یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش می دهند.

وی استفاده از هنر درمانی برای کاهش مشکلات افراد را وابسته به چند عامل مهم دانست و گفت: فرد باید علاقه مند به کار هنری باشد وانگیزه برای مشارکت در آن را داشته باشد؛ در هنردرمانی، خوب و بد کشیدن نقاشی یا انجام کار هنری مطرح نیست و کسی قضاوت بر درستی و نادرستی نمی­ کند. هر فعالیتی که با آسودگی و به هر شکل انجام شود، ارزشمند است.
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به روش های هنر درمانی در بیماران گفت: تحقیقات علمی نشان داده که در کودکان مبتلا به سرطان خون ترسیم گری و انجام کارهای نمایشی تا ۴۰ درصد شکایت‌های آن‌ها از درد جسمانی را کاهش می دهد.

بساک نژاد با اشاره به این که در هنر ، افراد از مشارکت حواس پنج گانه بهره می برند گفت: افراد احساسات و هیجانات خود را تخلیه می کنند و تجربه آن ها منجر به آزاد سازی تنش ها و حفظ تمرکز و کنترل رفتاری می شود همچنین ذهن فرد بیمار  کمتر مشغول بیماری خود می شود.
وی اضافه کرد: مراکز درمانگاهی و بیمارستانی می توانند با همکاری هنر درمانگران یا کار درمانگران روزهایی از هفته را به طراحی ، تک نوازی و گروه خوانی کارکنان یا بیماران خود اختصاص دهند؛ همچنین با بهره گیری از هنر می توان به شیوه ای ساده و بدون اضطراب افراد را به سمت  کاهش تنش های درونی هدایت کرد.
هنردرمانی رویکردی برای سلامت روان است که از فرایند خلق هنر برای بهبود سلامت روانی و جسمانی بهره می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم