جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 55750
۵
از سالمندی لذت ببریم

سالمندی مثبت یا positive ageing چیست؟

سارا حق بین
سالمندی مثبت یا positive ageing چیست؟
همه ما می‌خواهیم عمر طولانی‌تری داشته باشیم اما پیری و سالخوردگی اجتناب‌اپذیر است. پذیرش پیری ممکن است دشوار باشد. سالخوردگی برای بعضی زمان ترسناکی است که مملو از تغییر و تنهایی است.

چرا که بدن ممکن است نتواند کارهایی را که در جوانی انجام می‌داده، انجام دهد. استخوان‌ها راحت‌تر می‌شکنند. درد و رنج می‌تواند یک اتفاق روزمره باشد. بینایی مختل می‌شود. موها خاکستری یا سفید می‌شود. سالخوردگان ممکن است برای مدیریت فعالیت‌های روزمره که خود انجام می‌دادند، به کمک نیاز داشته باشند که این می‌تواند منجر به ناامیدی، افسردگی، انزوای اجتماعی و استرس شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال 2050 تعداد افراد بالای 60 سال، 2 میلیارد نفر خواهند بود. بنابراین لازم است کشورها سیاست‌های بهداشتی جدیدی را تنظیم کنند تا گذر از میانسالی به سالخوردگی با کیفیت بهتری رخ دهد.

سالمندی مثبت چیست؟
سازمان بهداشت جهانی positive ageing یا «پیری مثبت» را این‌طور تعریف می‌کند:
"فرایند توسعه و حفظ توانایی عملکردی که باعث بهبود رفاه در سنین بالاتر می شود."

سالمندی مثبت به این معنا نیست که چقدر می‌توان از مشکلات پیری جلوگیری کرد، بلکه به این معناست که علیرغم چالش‌های جسمی، اجتماعی و ذهنی، چقدر می‌توان روی ارزشمند ساختن دوران سالخوردگی تمرکز کرد. در حقیقت سالخوردگی مثبت، حفظ بیشتر سلامت جسمی و روحی و سالمندی پربار و برازنده و معنادار است نه فقط به تأخیر انداختن یا مدیریت اثرات نامطلوب پیری.

نکات مفید برای سالمندی مثبت:
  • بر نکات مثبت زندگی متمرکز باشید. نگاه خوش‌بینانه نسبت به وقایع آینده و اشتیاق به زندگی کمک می‌کند تا از سال‌های
    زندگی خود بهره بیشتری ببرید. همچنین با پرورش یک طرز فکر مثبت و پرداختن به فعالیت‌های مفید و معنادار، کیفیت زندگی را بالا ببرید.

    پایین آوردن سطح استرس. استرس مزمن علاوه بر آسیب‌های روانی، باعث کاهش ایمنی بدن شده و شما را در معرض بیماری قرار می‌دهد. محیط‌هایی را ایجاد کنید که بتوانید در آن احساس امنیت کنید و بیاموزید که به افرادی که بیش از حد از شما مطالبه می‌کنند، «نه» بگویید.

    ارتباطات اجتماعی خود را رها نکنید. با پیوستن به باشگاه‌ها یا رفتن به مکان‌هایی که هم سن و سالان شما در آن حضور دارند مانند پارک‌های عمومی، پیاده‌روی صبحگاهی و ... با دیگران ارتباط خود را حفظ کنید. با خانواده و افرادی که به شما اهمیت می‌دهند در تماس باشید.

    انجام فعالیت‌های مغزی. انجام کارهایی که مغز شما را فعال می‌کنند، حیاتی است. این کار می‌تواند به سادگی خواندن کتاب یا گوش‌دادن به فایل صوتی، حل جدول کلمات، یادگیری مهارت‌های جدید یا بازی شطرنج  باشد.

    انجام ورزش منظم روزانه. ورزش، ذهن و جسم را فعال و شاداب نگه می‌دارد، تحرک و تعادل را افزایش می‌دهد، دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به زندگی بوجود می‌آورد و خطر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

    برای سلامتی و انرژی غذا بخورید.کهولت سن زمان مناسبی برای اهمیت دادن به غذای سالم و مقوی است. کمتر بخورید اما غذاهای تازه بخورید. می‌توانید از پزشک یا متخصص تغذیه راهنمایی بخواهید.

    داشتن دفترچه خاطرات پزشکی. دفترچه‌ای از معاینات پزشکی و قرارهای ملاقات با پزشک خود داشته باشید تا یادآوری‌ها را تنظیم کرده و آنها را از دست ندهید.
 
 ترجمه سارا حق بین از اینجا
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...