جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 20 May 2022
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
کد مطلب: 55768
۴
سارا حق بین

ذهن‌آگاهی (Mindfulness) چیست ؟

ذهن‌آگاهی (Mindfulness)  چیست ؟
حتماً شما هم درباره ذهن‌آگاهی(Mindfulness) و فواید آن شنیده و سعی کرده‌اید آنرا در زندگی بکار ببرید. زندگی در دنیای سریع امروزی موجب عدم توجه به خودمان می‌شود و لازم است مهارتی برای غلبه بر آن بیاموزیم.

 اما ذهن‌آگاهی چیست؟ اغلب مردم ذهن‌آگاهی را با مراقبه و یوگا یکی می‌دانند درحالی‌که آنها تنها یکی از تمرین‌های موثر ذهن‌آگاهی هستند.

انجمن روانشناسی آمریکا می‌گوید: «ذهن‌آگاهی، آگاهی لحظه به لحظه از تجارب شخصی، بدون قضاوت است.»

ذهن‌آگاهی یعنی توجه آگاهانه در «همین جا و اکنون» که به ما نشان می‌دهد چه چیزی در بدن، احساسات، ذهن و جهان ما اتفاق می‌‌افتد. هنگامی که یک فرد ذهن‌آگاهی دارد، روی لحظه اکنون متمرکز بوده و سعی می‌کند به چیزی که در گذشته اتفاق افتاده یا ممکن است در آینده رخ دهد فکر نکند و در مورد هیچ چیزی قضاوت نکرده و آنها را به عنوان «خوب» یا «بد» برچسب‌گذاری ننماید.

تحقیقات متعدد ریشه ذهن‌آگاهی را در آموزه‌های بودا می‌دانند. بودا هدف از ذهن‌آگاهی را سه مورد می‌داند:
1. شناخت ذهن: یعنی احساس ما از خود و اینکه چه کسی هستیم.
2.آموزش ذهن: کشف بهتر روش‌های پرورش فضایل اخلاقی در خود.
3. آزاد کردن ذهن: توانایی نچسبیدن به افکار و عملکردهای غیرمفید و احساسات ناخواسته.
مزایای دیگر ذهن‌آگاهی عبارتند از:
* فواید عاطفی: ذهن‌آگاهی منجر به کاهش افسردگی، کاهش تأثیر منفی نشخوارکنندگی رویدادهای منفی و علت و عواقب آنها و در نتیجه کاهش دردهای مزمن، شادی بیشتر و خواب بهتر می‌شود.
* فواید شناختی: افراد با ذهن‌آگاهی بالاتر حافظه و تمرکز بهتری نسبت به افراد دیگر دارند.
* مزایای بین فردی: رضایت بیشتر در روابط از طریق شناخت بهتر و پاسخ دقیق‌تر به احساسات.
* مزایای حرفه‌ای: افزایش رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی.
* دلایل عملی: آسان و ارزان بودن روش‌های ذهن‌آگاهی، قابلیت بکارگیری در هر مکان و زمان و برای همه افراد در هر سن و موقعیتی.

چند تمرین ذهن‌آگاهی
  • تنفس سه ثانیه‌ای را تمرین کنید. در جایی آرام بنشینید و به مدت سه ثانیه نفس عمیق بکشید (دم ) و سپس به مدت سه ثانیه به آرامی بازدم کنید. به اینکه چگونه شکم شما با هر تنفس بالا و پایین می‌رود، توجه کنید.
    یک فعالیت را در طول روز انتخاب کرده و با روشی آگاهانه و حضور کامل انجام دهید. بهترین نوع فعالیت مواردی است که معمولاً به صورت خودکار انجام می‌شوند مانند رانندگی، دوش گرفتن، آشپزی، غذا خوردن.
    تلاش کنید به روشی گوش دهید که کاملاً بدون قضاوت باشد. آنچه را شنیده‌اید قضاوت نکنید، فقط آنها را قبول کنید.
    لازم نیست هر لحظه کاری انجام دهید. می‌توانید فقط در لحظه حضور داشته باشید و استراحت کنید.
    برای لذت بردن از طبیعت وقت بگذارید.آرامش در محیط اطراف می‌تواند به شما کمک کند.
    وقت بگذارید و متعهد باشید. بهتر است تمرین‌های روزانه در همان زمان هر روز و با همان مدت زمان اتفاق بیفتد تا به یک عادت تبدیل شود.
یادمان باشد که ذهن‌آگاهی نیز مانند هر عادتی در ابتدا دشوار است و نیاز به تلاش دارد. اما با گذشت زمان و با تمرین، این عادت آسان‌تر می‌شود.

 ترجمه : ساراحق بین
منبع:
 www.positivepsychology.com
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرخهٔ پُرخوری‌های هیجانی را بشناسید
روانشناسی انتقام
آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن
گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!
چرا نداشتن شریک زندگی باعث قضاوت زودهنگام مردم می‌شود؟!
۱۰ توصیه برای مقابله با عصبانیت
بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان
۱۷ مهارت ضروری که بچه‌ها باید یاد بگیرند
علائم شخصیت ضد اجتماعی
.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند
۴‌ روان‌زخمِ کودکی و پیامدهای بی‌شمارش
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.